Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji monitoruje kampanię prezydencką w mediach

Od 18 marca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prowadzi monitoring pod kątem sposobu relacjonowania przebiegu kampanii wyborczej w wybranych audycjach informacyjnych i publicystycznych stacji telewizyjnych.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji bada, czy materiały dotyczące kandydatów startujących w wyborach prezydenckich są zgodne z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, rozporządzeniami KRRiT, prawem prasowym oraz z zasadami etyki dziennikarskiej. W przedmiotowym monitoringu analizowane są w szczególności takie cechy przekazu jak: obiektywizm, rzetelność, równowaga, staranność i bezstronność.
"Przypominam, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji", pisze Maciej Świrski, szef KRRiTV.
A z tą wolnością w stacjach medialnego mainstreamu nie jest dobrze.
Jak ujawniła KRRiTV, wstępna analiza monitoringu przebiegu kampanii wyborczej przed pierwszą turą wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wykazała naruszenia zasad bezstronności, pluralizmu i wyważenia w prezentowaniu przebiegu kampanii i kandydatów. Z monitoringu wynika, że Rafał Trzaskowski – kandydat Platformy Obywatelskiej – najczęściej jest prezentowany w pozytywnym świetle, natomiast Karol Nawrocki – kandydat wspierany przez Prawo i Sprawiedliwość – niemal wyłącznie pokazywany jest negatywnie i krytycznie.
Jak podała KRRiTV, najbardziej jaskrawym przykładem dysproporcji i nierównego traktowania kandydatów jest analiza serwisów informacyjnych w tygodniu 6–12 maja 2025 roku. Serwisy Telewizji Polskiej S.A. w „likwidacji”, TVN i Telewizji Polsat zdominował temat tzw. „kawalerki Karola Nawrockiego”, przy niemal całkowitym pominięciu kwestii dotyczących innych kandydatów. Szczególnie rażące dysproporcje widoczne były w głównym serwisie informacyjnym „telewizji publicznej w likwidacji” – w programie „19.30” aż 73% materiałów poświęconych wyborom dotyczyło tego jednego tematu i powtarzało się w kolejnych dniach.
Tymczasem, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, publiczna radiofonia i telewizja ma obowiązek realizowania misji publicznej i oferowania programów cechujących się pluralizmem, bezstronnością i wyważeniem, rzetelnie prezentując zróżnicowane poglądy i stanowiska. Nadawcy prywatni również są zobowiązani do przestrzegania tych zasad w okresie kampanii, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia KRRiT z dnia 30 października 2013 r., które nakazuje, by audycje informacyjne i publicystyczne w czasie kampanii charakteryzowały się rzetelnością, bezstronnością i wyważeniem.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy – Prawo prasowe, dziennikarz zobowiązany jest do szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i rozpowszechnianiu materiałów prasowych, zwłaszcza w okresie wzmożonego zainteresowania społecznego, jakim są wybory.
"Media, jako instytucje zaufania publicznego, ponoszą szczególną odpowiedzialność za zapewnienie uczciwego i przejrzystego procesu wyborczego. KRRiT będzie kontynuować monitoring, a wszelkie przypadki naruszeń będą odnotowywane i konsekwentnie egzekwowane", podkreśla Maciej Świrski.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Najnowsze

Tusk w panice po I turze? Mówi o wojnie, chce „życzliwego” prezydenta

Skąd się wzięła „nowalijka”? O językowej historii wiosennych pyszności + 3 proste przepisy

Szczerba się „przejęzyczył”? Chciał uderzyć w Brauna, a tu nagle o Mentzenie!
