Wielka Sobota to jest jakby zanurzenie się razem z Chrystusem w odrętwienie śmierci i oczekiwanie, aż wraz z Nim zostaniemy wydarci śmierci i zaproszeni do zmartwychwstania – z ks. dr. hab. ROBERTEM SKRZYPCZAKIEM dla "GPC" rozmawia ADRIAN SIWEK.
Jaka jest symbolika Wielkiej Soboty? Dlaczego jest to tak ważny dzień dla katolików?
Wielka Sobota jest elementem całości, którą nazywamy Triduum Paschalnym. Wpisuje się w nie męka i śmierć pana Jezusa, które my przeżywamy liturgicznie. Wielka Sobota stanowi fragment tej tajemnicy wiary, w której mówimy: „Chrystus zstąpił do piekieł”. To nie oznacza, że Chrystus trafił do piekła, bo Bóg Ojciec go opuścił, lecz zstąpienie Chrystusa do piekła, które znajdujemy w sobie. Egzystencjaliści XX w. nie przez przypadek nazywali piekłem ludzką samotność. Piekło to jest brak relacji, brak miłości. Piekło to także życie ludzkie bez sensu, bez powodu, bez kogoś, dla kogo warto żyć, bez kogoś, komu można się oddać. Dlatego Chrystus poszedł na krzyż, żeby wziąć na siebie nasz grzech. Zrobił to po to, by pojawiło się życie, zmartwychwstanie. My w Polsce przeżywamy to wydarzenie, pozostając w milczeniu. To jest jakby zanurzenie się razem z Chrystusem w odrętwienie śmierci i oczekiwanie, aż wraz z Nim zostaniemy wydarci śmierci i zaproszeni do zmartwychwstania.
Dlaczego w Wielką Sobotę święcimy pokarmy? Co to oznacza?
Świecenie pokarmów jest polską tradycją. Ona ma związek z tym, że w polskiej tradycji Wielkanoc – po pięknej wigilii paschalnej oraz rezurekcji – świętowana jest uroczystym śniadaniem. Stąd właśnie święcenie pokarmów na ten poranny posiłek. W zwyczaju święcenia pokarmów widać też przebłyski tradycji żydowskiej Paschy, na którą były przygotowywane specjalne pokarmy, takie jak: gotowane jajka, gorzkie zioła, przaśny chleb, wino, baranek. Miały one znaczenie symboliczne, były formą błogosławienia Boga za to, że okazał swoją wielką chwałę, pozwalając narodowi wybranemu wyjść z niewoli egipskiej. Pokarmy wielkanocne mają też związek z prawosławną tradycją błogosławienia chlebów, które były używane po wigilii paschalnej jako znak agapy, czyli wspólnego dzielenia się miłością i radością związaną ze zmartwychwstaniem Chrystusa.
Dlaczego w Wielką Sobotę nie odprawia się mszy świętych?
Dlatego że Triduum Paschalne spina jedną klamrą wszystkie wydarzenia związane ze zwycięstwem Chrystusa, walką Chrystusa ze złem i śmiercią. Wielka Sobota to uczestniczenie w śmierci i wstąpieniu Chrystusa do otchłani. Ani w Wielki Piątek, ani w Wielką Sobotę nie ma oddzielnej Eucharystii. Celebrujemy dopiero wigilię paschalną, Eucharystią paschalną zaczyna się Wielkanoc.
Czytaj więcej w świątecznym wydaniu "Codziennej".
Serdecznie polecamy świąteczne wydanie „Codziennej”.
— GP Codziennie (@GPCodziennie) 19 kwietnia 2019
Więcej na https://t.co/1HYRtWiDJA #GPC #Wielkanoc pic.twitter.com/X3xuoRkCfz