Przejdź do treści
Dworzec w Świebodzinie jest już otwarty dla pasażerów
PKP SA

Zabytkowy, z unikatową ceglaną elewacją z czerwonych i żółtych cegieł, ze spektakularnie prezentującym się holem, a do tego komfortowy, bezpieczny i dostępny – taki jest po przebudowie dworzec w Świebodzinie.

Przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie wybudowany w 1872 r. dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę. Historyczny wygląd odzyskała elewacja wykona z czerwonej i żółtej cegły licowej wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Stylowego charakteru odnowionemu dworcowi dodają również odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary. Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.

Wnętrze dworca jest mariażem nowoczesności i historii. W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.

– Infrastruktura kolejowa w Polsce nieustannie się rozwija. Modernizowane są linie kolejowe i zabytkowe dworce, powstają nowe połączenia, dzięki czemu zwiększa się dostęp do kolei. Takie inwestycje jak ta w Świebodzinie to jeszcze jeden dowód na to, że jako kraj potrafimy skutecznie wykorzystywać Fundusze Europejskie. Dworzec w Świebodzinie to element projektu, którego kwota dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosła prawie 59 mln zł – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Inwestujemy w pociągi, tory i dworce kolejowe. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest zakończona właśnie przebudowa dworca w Świebodzinie. Pasażerowie zyskali nie tylko kolejną nowoczesną i przyjazną przestrzeń obsługi podróżnych, ale również piękny, historyczny obiekt, który stanie się wizytówką Świebodzina – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworzec w Świebodzinie to kolejna inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie lubuskim. Mieszkańcy powiatu świebodzińskiego zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Poznania. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dwora stanie się jedną z wizytówek miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dworzec w Świebodzinie przeszedł kompletną metamorfozę z poszanowaniem dla jego historii. Dzięki niej elewacja budynku zachwyca, a w nowocześnie urządzonym holu i poczekalni dworca wyeksponowano zabytkowe detale architektoniczne. Cieszy jednak przede wszystkim to, że budynek stał się estetyczną, komfortową i bezpieczną przestrzenią obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców i podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Odrestaurowanie kolejnego historycznego dworca to następstwo odpowiedniego gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. Centrum Unijnych Projektów Transportowych z dużą satysfakcją obserwuje, jak zmieniają się dworce kolejowe w komfortowe, nowoczesne i dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami przestrzenie do obsługi podróżnych – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W ramach inwestycji wdrożono również wiele innych rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS (Building Management System), który steruje pracą urządzeń i instalacji oraz optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie dworca wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze).

Koszt przebudowy dworca w Świebodzinie to 25,7 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.

PKP SA

Wiadomości

Wrocław czeka, ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Express Republiki

Najnowsze

Wrocław czeka, ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990