Pociąg należący do China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) bez problemu ma przekraczać 600 km/h, ale został wykonany w technologii Maglev, czyli nie porusza się po szynach, tylko unosi się nad nimi, dzięki zjawisku zwanemu jako lewitacja magnetyczna.
Chińskie koleje państwowe rozwijają projekt od ponad 4 lat. Prototypowy pociąg wciąż znajduje się w fazie testów. Według planu, już za 2 lata zacznie regularnie kursować pomiędzy dwoma najważniejszymi ośrodkami przemysłowymi, a mianowicie na trasie Pekin-Szanghaj. Obecnie pokonanie tej trasy szybkimi pociągami zajmuje ok. 5,5 godziny. Tymczasem pociąg-pocisk skróci ten czas do zaledwie 3,5 godziny.
To jednak nie koniec ambitnych projektów Państwa Środka. W najbliższych latach władze chcą skomunikować wszystkie regiony kraju i zapewnić możliwość szybkiego przemieszczania się pomiędzy kluczowymi metropoliami. Dlatego władze stawiają na technologie Maglev i Hyperloop. Przypomnijmy, że luksusowe kapsuły Hyperloop mają przewozić ok. 80 pasażerów i rozwijać prędkość ponad 1200 km/h.
Chińskie firmy zainwestowały miliard dolarów w dwóch pionierów rozwoju tej technologii w Stanach Zjednoczonych, a mianowicie w firmę Arrivo, która została założona przez byłego inżyniera pracującego dla SpaceX, a także Hyperloop Transportation Technologies (HTT).
Projekt Arrivo nieco różni się od koncepcji Elona Muska. Można śmiało rzec, że jest jego rozwinięciem, ale w bardziej miejskim stylu i lepszym wpasowaniem się w już istniejącą infrastrukturę. Będzie to magnetyczny tor, po którym samochody mogą się poruszać na specjalnych platformach z prędkością wynoszącą 500 km/h.
Według wstępnych zamierzeń, pierwsza 10-kilometrowa trasa kolei Hyperloop zostanie zbudowana w Tongren a dwie kolejne po 15 kilometrów. Tam inżynierowie zamierzają testować swoje technologie, które będą mogły później zostać wdrożone również w innych częściach Azji, a także w Ameryce oraz Europie.
Docelowo Chiny chcą zbudować całą sieć kolei, łączącą największe zespoły miejskie i światowe centra handlu. System ma uzupełnić sieć kolei dużych prędkości, które w tym kraju oferują przejazdy na poziomie 300 km/h.
Co istotne, Chińczycy zainicjowali również projekt o nazwie HyperFlight, za którym kryje się naddźwiękowa kolej, która będzie oferowała przejazdy z prędkościami dochodzącymi do 4000 km/h. Pierwszy tor testowy ma powstać w mieście Wuhan w prowincji Hubei i być wybudowany przez China Aerospace Science and Industry Corporation.