Przejdź do treści
Branża automoto ma braki kadrowe, 40 proc. firm potrzebuje zatrudnić nowych pracowników
Canva.com

Zatrudnienie pracowników w najbliższych trzech miesiącach planuje 40 proc. firm z branży automoto - wynika z najnowszego raportu Gremi Personal. Braki kadrowe ma ponad 40 proc. firm; rozszerzenie rynku na pracowników z Azji to konieczność - podano.

"W niemal połowie badanych firm z branży automoto (47 proc.) co piąty pracownik to cudzoziemiec (10 proc.), 86 proc. przedsiębiorstw zatrudnia obywateli Ukrainy" - wynika z najnowszego badania Centrum Analitycznego Gremi Personal. Dodano, że stanowią oni ponad 50 proc. w 12 proc. badanych firm.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że rotacja w branży automoto jest "stosunkowo niewielka" – 32 proc. firm wskazała, że średnio jest to 5-10 proc. "Spore braki kadrowe odczuwa 32,56 proc. firm, duże – 10 proc." - wskazali. Dodali również, że "40 proc. firm planuje zatrudnić nowych pracowników w ciągu najbliższych 3 miesięcy".

40 proc. firm z branży automoto chce zatrudnić pracowników w najbliższych trzech miesiącachhttps://t.co/JXVP9glAGe

— Puls Biznesu (@puls_biznesu) November 1, 2023

Według zastępcy dyrektora generalnego Gremi Personal Damiana Guzmana, liczba ta pokazuje, że branża motoryzacyjna rośnie i rozwija się pomimo problemów gospodarczych i geopolitycznych. "Oznacza to także, że Polska jest (...) atrakcyjnym krajem migracji zarobkowej" - wskazał, zwracając jednocześnie uwagę, że niektóre sektory gospodarki bez migrantów nie wyrabiałyby normy, jak np. budownictwo czy przetwórstwo przemysłowe.

"Widzimy rosnącą rolę pracowników zagranicznych niemal we wszystkich sferach gospodarki" - podkreślił Guzman.

Jego zdaniem bez zmiany polityki migracyjnej na rynku pracownika niewykwalifikowanego, Polska wkrótce stanie w obliczu "twardej rzeczywistości", ponieważ, jak zaznaczył, potencjał migracyjny krajów sąsiednich (Ukraina, Mołdawia, Białoruś) się kończy. "Rozszerzenie rynku na pracowników z Azji to konieczność, oczywiście ostrożnie ze względu na kwestie bezpieczeństwa narodowego" - dodał Guzman.

Autorzy raportu wśród największych bolączek branży automoto wymienili skutki globalnej recesji - 35 proc., brak pracowników (26 proc.), niestabilną sytuację polityczną (23 proc.), utratę kluczowych rynków zbytu (9 proc.) oraz wysoką inflację (7 proc.).

"Na pytanie +czy rosyjska wojna miała wpływ na biznes+ większość (35 proc.) odpowiedziała +tak+, wskazując na konkretne przeszkody, takie jak problemy z dostawcami komponentów i surowców (drewno, sklejka), co powodowało przestoje w produkcji, brak regularnych dostaw potrzebnych do produkcji opakowań przemysłowych (palet, skrzyni, nadstawek); rosnące koszty energii, gazu oraz zwiększone koszty operacyjne z tego powodu" - podano w raporcie. Wskazano także na problem związany z droższym serwisem i częściami zamiennymi.

W badaniu wzięło udział 43 przedstawicieli sektora automoto; badanie zostało przeprowadzone w trakcie 13. edycji Konferencji Moto Idea, w dniach 24-25 października bieżącego roku.

PAP, Facebook

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?