Przejdź do treści
W Republice Andrzej Gajcy zaprasza na program "Pierwsza rozmowa polityczna dnia". W czwartek, o godz. 6.50, gościem Republiki będzie Leszek Miller, były premier RP
22:40 46,6 proc. badanych uważa, że dwukadencyjność sprawowania funkcji wójta, burmistrza i prezydenta miasta powinna pozostać - wynika z sondażu IBRiS dla Rzeczpospolitej. 38,1 proc. badanych uważa inaczej
20:02 Szefowa unijnej dyplomacji Kaja Kallas oświadczyła, że UE nałoży na Białoruś kolejne sankcje, jeśli ta nie zaprzestanie „hybrydowych działań” wobec Litwy. Chodzi o wtargnięcia balonów w litewską przestrzeń powietrzną
19:40 Nowy ambasador USA w Polsce Thomas Rose przybył do Warszawy. "Jestem przeszczęśliwy, że jestem w Polsce i nie mogę się doczekać, aby Was poznać już wkrótce" – powiedział w mediach społecznościowych
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Oświęcimiu zaprasza na otwarte spotkanie z posłem Rafałem Bochenkiem i posłem Janem Kanthakiem. Miejska Biblioteka Publiczna w Oświęcimiu, 30 października (czwartek). Godz. 17.00
Wydarzenie Zapraszamy na spotkanie otwarte z europosłem Patrykiem Jakim w Gliwicach - czwartek, 30 października, godz. 18:00, Hotel Malinowski, ul. Portowa 4
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Warszawie zaprasza na spotkanie autorskie z red. Bronisławem Wildsteinem oraz prezentacja książki pt."Opowieść Idioty Czy Ład Naturalny", 30 października, g. 18, ul. Marszałkowska 7, wejście od ul. E.Zoli, Warszawa
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Ostródzie zaprasza na spotkanie z szefem Gabinetu Prezydenta Karola Nawrockiego, ministrem Pawłem Szefernakerem oraz posłem Andrzejem Śliwką. 3 listopada, godz. 17.00, Ostróda, ul. B. Prusa 2, w Dom Restauracyjny "U Wokulskiego"
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Radomiu zaprasza na spotkanie otwarte z Robertem Bąkiewiczem. 4 listopada godz. 18.00, Cech Rzemiosł Różnych, ul. Jana Kilińskiego 15-17 Radom
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Puławy zaprasza na spotkanie otwarte z Adamem Borowskim. 5 listopada, g. 17:00, Puławy, Hotel Olimpic, ul. Hauke-Bosaka (przy stadionie)
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Głogowie zaprasza na spotkanie autorskie z prof. Janem Majchrowskim. 7 listopada, godz. 17:00 sala przy Kościele św. Klemensa, ul. Sikorskiego 23
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Jackiem Wroną, działaczem Ruchu Obrony Granic. 16 listopada, g. 17:30. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 33
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Prezes NBP prof. Adam Glapiński: zasoby złota stanowią 25 proc. wszystkich rezerw NBP, przekraczają 520 ton i są warte ok. 240 mld zł. Polacy mają coraz więcej złota dzięki przemyślanej strategii realizowanej przez niezależny bank centralny.

Kolejny „konkret KO do kosza”. Obietnica tańszych biletów poszła na straty

Źródło: Interpelacja nr 9562 (ilustracja tła i kolaż własny)

Po prawie dwóch latach rządów koalicji 13 grudnia, Polacy nie mogą liczyć na realizację jednej z kluczowych obietnic wyborczych tej ekipy – zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego. Zamiast realnych obniżek cen biletów, które miały przynieść ulgę milionom obywateli, otrzymujemy kolejne wymówki i opóźnienia. Obietnica ta miała zostać spełniona w ciągu 100 dni rządu, lecz po niemal dwóch latach od przejęcia władzy, wciąż nie ma żadnych konkretów. Zamiast realizacji obietnic, mamy do czynienia z błędnymi szacunkami, brakiem decyzji i ignorowaniem oczekiwań obywateli. Ministerstwo Finansów, mimo unijnych ułatwień, nie podjęło odpowiednich kroków w kierunku obniżenia VAT-u na bilety transportu publicznego. Kolejny raz obywatele są zawiedzeni przez tych, którzy nie dotrzymali słowa.

Obietnice wyborcze – a rzeczywistość

W trakcie kampanii wyborczej Koalicja Obywatelska złożyła Polakom obietnicę, która miała zmienić codzienne życie milionów obywateli – 0% VAT na bilety transportu publicznego. Koalicja zapewniała, że po objęciu władzy zmiana zostanie wprowadzona w ciągu pierwszych 100 dni rządu. Argumentowano, że obniżka VAT przyczyni się do obniżenia cen biletów, ułatwi dostępność transportu publicznego, a także będzie wspierać politykę proekologiczną, w ramach której transport publiczny miałby stać się bardziej konkurencyjny w porównaniu z transportem indywidualnym. Obietnice były głośno wykrzykiwane przez liderów Platformy Obywatelskiej, którzy wówczas zapewniali, że dzięki unijnym przepisom wprowadzonym w 2022 roku, wystarczy wdrożenie odpowiednich zmian legislacyjnych.

Obietnice zostały jednak szybko zapomniane, a realna zmiana stała się jedynie punktem w programie wyborczym, który nigdy nie został zrealizowany. Przez niemal dwa lata, rządzący zamiast realizować swoje obietnice, odkładają decyzję o zerowym VAT na bilety publicznego transportu. W odpowiedzi na interpelację posłów Michała Moskala, Andrzeja Adamczyka i Rafała Webera, Ministerstwo Finansów przyznało, że „wprowadzenie zerowej stawki VAT będzie możliwe tylko, gdy znajdzie się przestrzeń w budżecie”. Nie podało jednak żadnego terminu, co tylko potwierdza, że obietnica ta trafiła do szuflady.

Jesteśmy świadkami kolejnego złamania obietnicy danej Polakom przez Koalicję Obywatelską. Zapowiadali obniżenie stawki VAT z 8% na 0%  na bilety na transport publiczny w 100 dni, tymczasem po prawie dwóch latach rząd jedynie dalej analizuje i odkłada działania na bliżej nieokreślony termin. To gorzka lekcja dla Polaków, którzy głosowali w nadziei na tańszą komunikację publiczną. Kolejny 'konkret' z listy 100 konkretów poszedł do kosza – komentuje poseł Michał Moskal (Prawo i Sprawiedliwość).
 

Mity i błędne szacunki

Ministerstwo Finansów, zamiast realizować deklaracje, przekonuje opinię publiczną, że konieczne są dalsze analizy, a zmiany w VAT wymagają dokładnego zbadania skutków finansowych. Co ciekawe, resort nie jest w stanie precyzyjnie określić wpływów z VAT od biletów kolejowych, zasłaniając się skomplikowaną strukturą tego podatku, który pobierany jest na różnych etapach obrotu. To kolejny przykład braku transparentności w działaniach rządu, który nie potrafi udzielić klarownych odpowiedzi na proste pytania, a jedynie przedstawia ogólne szacunki.

Warto zauważyć, że obniżenie VAT na bilety transportu publicznego miało przynieść realne korzyści dla Polaków. Eksperci branżowi wskazują, że taka zmiana mogłaby pomóc utrzymać ceny biletów na stałym poziomie mimo rosnących kosztów energii czy pracy, co w obliczu inflacji i podwyżek cen byłoby nieocenioną ulgą. Ponadto, koszt wprowadzenia zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego oceniano na ok. -1,6 mld zł rocznie, w tym -0,5 mld zł dla transportu kolejowego. Choć kwota ta nie jest niewielka, eksperci podkreślają, że jej wpływ na budżet państwa byłby relatywnie niski w porównaniu z korzyściami społecznymi i proekologicznymi, jakie mogłyby wyniknąć z tej zmiany.

Gdzie logika, a gdzie obietnice?

Polska jest jednym z krajów, w których transport publiczny odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu milionów ludzi. Koleje, tramwaje, autobusy – te środki transportu umożliwiają przemieszczanie się, bez których życie w większych miastach, a szczególnie na obszarach mniej zurbanizowanych, stałoby się nieosiągalne. Niestety, zamiast wspierać rozwój transportu publicznego, rząd woli uprzywilejować inne branże, które z powodzeniem potrafią lobbować na rzecz swoich interesów.

Przykład branży beauty, która otrzymała obniżony VAT, wywołuje konsternację w kontekście transportu publicznego. Jak to możliwe, że rząd jest gotów obniżać podatki dla sektora, który w żaden sposób nie wpływa na poprawę jakości życia szerokich grup społecznych, podczas gdy transport publiczny, z którego korzysta wiele milionów pasażerów rocznie, nie otrzymuje takiej samej uwagi? Gdzie tu logika?

Przekładając obietnice na rzeczywistość

Realizacja obietnicy zerowego VAT na bilety transportu publicznego miała być jednym z ważniejszych „konkretów” z listy 100 obietnic Koalicji Obywatelskiej. Rządzący mieli zrealizować to zobowiązanie w ciągu 100 dni. Dziś, po ponad 600 dniach, Polacy mogą jedynie usłyszeć o kolejnym opóźnieniu, braku postępu w tej sprawie i niejasnych tłumaczeniach Ministerstwa Finansów. Rząd, zamiast dążyć do poprawy dostępności transportu publicznego, zwleka z podjęciem działań, które mogłyby realnie zmienić życie obywateli na lepsze.

To kolejny przykład obietnic, które nie zostały spełnione przez rząd, który wciąż opóźnia i przekłada realizację swoich planów na później. Polacy, którzy głosowali na Koalicję Obywatelską w nadziei na tańszy transport publiczny, czują się zawiedzeni. Kiedy nadejdzie dzień, w którym zapowiedziane zmiany w VAT staną się rzeczywistością, pozostaje pytaniem otwartym.

Gorzka lekcja dla wyborców

Podstawową zasadą rządzenia jest odpowiedzialność za składane obietnice. Koalicja Obywatelska, mimo wielkich zapowiedzi, nie potrafi zrealizować prostego zadania, które miało przyczynić się do obniżenia kosztów życia Polaków. Zamiast skutecznych działań mamy kolejne wymówki i opóźnienia. Gorzka lekcja, jaką rządzący dali Polakom, pokazuje, że obietnice wyborcze mogą zostać łatwo zapomniane, a rzeczywistość w polityce często odbiega od tego, co było przedstawiane przed wyborami. Dla obywateli pozostaje pytanie, czy na kolejne obietnice tej władzy warto jeszcze czekać?

 

Źródło: Interpelacja poselska nr 9562, Ministerstwo Finansów i Gospodarki (Odpowiedź na interpelację), Portal TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X


 

Wiadomości

islam rozrasta się w Europie

Szok, o ile populacja muzułmańska w Europie wzrosła w dekadę

Trump dał zielone światło. To będzie siódmy kraj z taką bronią

Większość Polaków chce pozostawienia dwukadencyjności w samorządach

Mateusz Damięcki o zarobkach po „Furiozie”: „Nie śniło mi się, że można tyle zarabiać”

Jakubiak: KOWR przez dwa lata milczał w tej sprawie

Andrzej Gajcy zaprasza na rozmowę z Leszkiem Millerem

Legenda debla kończy karierę i żegna się na paryskich kortach

Marcin Warchoł wskazuje na manipulacje KOWR-u ws. afery CPK. "Henryk Smolarz okłamywał opinię publiczną"

Marcin Mroczek pokazał zdjęcie z Kasią Cichopek ze ślubu! Padły piękne słowa do nowożeńców

Jesień na talerzu: kremowy kurczak z dynią i rozmarynem

Tusk sprzeda Polskie Koleje Linowe? Już raz to zrobił...

Nowy ambasador USA w Polsce Thomas Rose już w Warszawie. Jest wielkim przyjacielem naszego kraju

Kto odpowiada za tzw. aferę CPK? Eksperci wskazują na zaskakującą zmianę ocen

Skierniewice tracą ortopedię. Szpital przy autostradzie A2 bez zabezpieczenia urazowego!

Władze Konina nie chcą mostu 1000-lecia Królestwa Polskiego. Lepszy ma być... wynalazca prezerwatyw

Najnowsze

islam rozrasta się w Europie

Szok, o ile populacja muzułmańska w Europie wzrosła w dekadę

Jakubiak: KOWR przez dwa lata milczał w tej sprawie

Andrzej Gajcy zaprasza na rozmowę z Leszkiem Millerem

Legenda debla kończy karierę i żegna się na paryskich kortach

Marcin Warchoł wskazuje na manipulacje KOWR-u ws. afery CPK. "Henryk Smolarz okłamywał opinię publiczną"

okręt podwodny

Trump dał zielone światło. To będzie siódmy kraj z taką bronią

Większość Polaków chce pozostawienia dwukadencyjności w samorządach

Mateusz Damięcki o zarobkach po „Furiozie”: „Nie śniło mi się, że można tyle zarabiać”