Przejdź do treści
16:34 Legislacja: do Sejmu trafił prezydencki projekt ustawy ws. zamrożenia cen prądu
16:27 Polska: polscy uczniowie z czterema medalami na Międzynarodowej Olimpiadzie Astronomicznej
16:16 Prezydent podpisał ustawę o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera
16:05 Macron: rozmawiałem z premierem Indii, skoordynowaliśmy stanowiska w sprawie Ukrainy
15:36 Prezydent podpisał nowelę ustawy ws. ochrony firm przed nieuczciwą konkurencją spoza UE
15:00 Szefowa MKiŚ: rząd ponownie skieruje do Sejmu projekt ustawy ws. wiatraków
14:30 Belgia: Ponad 250 szkieletów i rzymski grób odkryto w Gandawie
Wydarzenie Kluby GP New York i New Jersey w imieniu organizatorów zapraszają Polonię na: XXXV Memoriał Kazimierza Deyny – turniej polonijnych drużyn: niedziela 24 sierpnia, Garfield High School, Garfield, NJ, początek 8:00 am
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Częstochowa zaprasza do składania podpisów pod wnioskiem o referendum ws. nielegalnej migracji przez cały sierpień od 12-tej do 17-tej pod Jasną Górą przy wjeździe na parking od ul.Klasztornej
Wydarzenia Klub "Gazety Polskiej" w Sydney zaprasza na manifestację wspierającą żądania Polski o należne reparacje za straty II Wojny Światowej, przed Konsulatem Niemiec, 29 sierpnia (piątek), g. 1-3 pm., 100 William Street, Woolloomooloo, Sydney
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Kolejny „konkret KO do kosza”. Obietnica tańszych biletów poszła na straty

Źródło: Interpelacja nr 9562 (ilustracja tła i kolaż własny)

Po prawie dwóch latach rządów koalicji 13 grudnia, Polacy nie mogą liczyć na realizację jednej z kluczowych obietnic wyborczych tej ekipy – zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego. Zamiast realnych obniżek cen biletów, które miały przynieść ulgę milionom obywateli, otrzymujemy kolejne wymówki i opóźnienia. Obietnica ta miała zostać spełniona w ciągu 100 dni rządu, lecz po niemal dwóch latach od przejęcia władzy, wciąż nie ma żadnych konkretów. Zamiast realizacji obietnic, mamy do czynienia z błędnymi szacunkami, brakiem decyzji i ignorowaniem oczekiwań obywateli. Ministerstwo Finansów, mimo unijnych ułatwień, nie podjęło odpowiednich kroków w kierunku obniżenia VAT-u na bilety transportu publicznego. Kolejny raz obywatele są zawiedzeni przez tych, którzy nie dotrzymali słowa.

Obietnice wyborcze – a rzeczywistość

W trakcie kampanii wyborczej Koalicja Obywatelska złożyła Polakom obietnicę, która miała zmienić codzienne życie milionów obywateli – 0% VAT na bilety transportu publicznego. Koalicja zapewniała, że po objęciu władzy zmiana zostanie wprowadzona w ciągu pierwszych 100 dni rządu. Argumentowano, że obniżka VAT przyczyni się do obniżenia cen biletów, ułatwi dostępność transportu publicznego, a także będzie wspierać politykę proekologiczną, w ramach której transport publiczny miałby stać się bardziej konkurencyjny w porównaniu z transportem indywidualnym. Obietnice były głośno wykrzykiwane przez liderów Platformy Obywatelskiej, którzy wówczas zapewniali, że dzięki unijnym przepisom wprowadzonym w 2022 roku, wystarczy wdrożenie odpowiednich zmian legislacyjnych.

Obietnice zostały jednak szybko zapomniane, a realna zmiana stała się jedynie punktem w programie wyborczym, który nigdy nie został zrealizowany. Przez niemal dwa lata, rządzący zamiast realizować swoje obietnice, odkładają decyzję o zerowym VAT na bilety publicznego transportu. W odpowiedzi na interpelację posłów Michała Moskala, Andrzeja Adamczyka i Rafała Webera, Ministerstwo Finansów przyznało, że „wprowadzenie zerowej stawki VAT będzie możliwe tylko, gdy znajdzie się przestrzeń w budżecie”. Nie podało jednak żadnego terminu, co tylko potwierdza, że obietnica ta trafiła do szuflady.

Jesteśmy świadkami kolejnego złamania obietnicy danej Polakom przez Koalicję Obywatelską. Zapowiadali obniżenie stawki VAT z 8% na 0%  na bilety na transport publiczny w 100 dni, tymczasem po prawie dwóch latach rząd jedynie dalej analizuje i odkłada działania na bliżej nieokreślony termin. To gorzka lekcja dla Polaków, którzy głosowali w nadziei na tańszą komunikację publiczną. Kolejny 'konkret' z listy 100 konkretów poszedł do kosza – komentuje poseł Michał Moskal (Prawo i Sprawiedliwość).
 

Mity i błędne szacunki

Ministerstwo Finansów, zamiast realizować deklaracje, przekonuje opinię publiczną, że konieczne są dalsze analizy, a zmiany w VAT wymagają dokładnego zbadania skutków finansowych. Co ciekawe, resort nie jest w stanie precyzyjnie określić wpływów z VAT od biletów kolejowych, zasłaniając się skomplikowaną strukturą tego podatku, który pobierany jest na różnych etapach obrotu. To kolejny przykład braku transparentności w działaniach rządu, który nie potrafi udzielić klarownych odpowiedzi na proste pytania, a jedynie przedstawia ogólne szacunki.

Warto zauważyć, że obniżenie VAT na bilety transportu publicznego miało przynieść realne korzyści dla Polaków. Eksperci branżowi wskazują, że taka zmiana mogłaby pomóc utrzymać ceny biletów na stałym poziomie mimo rosnących kosztów energii czy pracy, co w obliczu inflacji i podwyżek cen byłoby nieocenioną ulgą. Ponadto, koszt wprowadzenia zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego oceniano na ok. -1,6 mld zł rocznie, w tym -0,5 mld zł dla transportu kolejowego. Choć kwota ta nie jest niewielka, eksperci podkreślają, że jej wpływ na budżet państwa byłby relatywnie niski w porównaniu z korzyściami społecznymi i proekologicznymi, jakie mogłyby wyniknąć z tej zmiany.

Gdzie logika, a gdzie obietnice?

Polska jest jednym z krajów, w których transport publiczny odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu milionów ludzi. Koleje, tramwaje, autobusy – te środki transportu umożliwiają przemieszczanie się, bez których życie w większych miastach, a szczególnie na obszarach mniej zurbanizowanych, stałoby się nieosiągalne. Niestety, zamiast wspierać rozwój transportu publicznego, rząd woli uprzywilejować inne branże, które z powodzeniem potrafią lobbować na rzecz swoich interesów.

Przykład branży beauty, która otrzymała obniżony VAT, wywołuje konsternację w kontekście transportu publicznego. Jak to możliwe, że rząd jest gotów obniżać podatki dla sektora, który w żaden sposób nie wpływa na poprawę jakości życia szerokich grup społecznych, podczas gdy transport publiczny, z którego korzysta wiele milionów pasażerów rocznie, nie otrzymuje takiej samej uwagi? Gdzie tu logika?

Przekładając obietnice na rzeczywistość

Realizacja obietnicy zerowego VAT na bilety transportu publicznego miała być jednym z ważniejszych „konkretów” z listy 100 obietnic Koalicji Obywatelskiej. Rządzący mieli zrealizować to zobowiązanie w ciągu 100 dni. Dziś, po ponad 600 dniach, Polacy mogą jedynie usłyszeć o kolejnym opóźnieniu, braku postępu w tej sprawie i niejasnych tłumaczeniach Ministerstwa Finansów. Rząd, zamiast dążyć do poprawy dostępności transportu publicznego, zwleka z podjęciem działań, które mogłyby realnie zmienić życie obywateli na lepsze.

To kolejny przykład obietnic, które nie zostały spełnione przez rząd, który wciąż opóźnia i przekłada realizację swoich planów na później. Polacy, którzy głosowali na Koalicję Obywatelską w nadziei na tańszy transport publiczny, czują się zawiedzeni. Kiedy nadejdzie dzień, w którym zapowiedziane zmiany w VAT staną się rzeczywistością, pozostaje pytaniem otwartym.

Gorzka lekcja dla wyborców

Podstawową zasadą rządzenia jest odpowiedzialność za składane obietnice. Koalicja Obywatelska, mimo wielkich zapowiedzi, nie potrafi zrealizować prostego zadania, które miało przyczynić się do obniżenia kosztów życia Polaków. Zamiast skutecznych działań mamy kolejne wymówki i opóźnienia. Gorzka lekcja, jaką rządzący dali Polakom, pokazuje, że obietnice wyborcze mogą zostać łatwo zapomniane, a rzeczywistość w polityce często odbiega od tego, co było przedstawiane przed wyborami. Dla obywateli pozostaje pytanie, czy na kolejne obietnice tej władzy warto jeszcze czekać?

 

Źródło: Interpelacja poselska nr 9562, Ministerstwo Finansów i Gospodarki (Odpowiedź na interpelację), Portal TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X


 

Wiadomości

Ks. Turek: do niektórych zadań Bóg powołuje tylko raz

Pietrzak: ten kto wysyła te drony, testuje nas, czy jesteśmy w stanie się obronić

Ukraina prezentuje i zapewnia: to skuteczna broń przeciwko rosyjskim dronom

Kowalski: wypowiedź Szczerby jest wypowiedzią skandaliczną, która nigdy nie powinna paść

Prezydencki projekt dotyczący tarczy ochronnej już w Sejmie. Bogucki: Do pracy Panie Premierze

Prezydencki minister zapowiedział skierowanie do Sejmu ustawy dot. tarczy energetycznej

Siostra zakonna z Kutna odnaleziona

Polska reaguje na wybuch drona w Osinach. MSZ: rosyjska prowokacja i naruszenie prawa międzynarodowego

Salvini krytykuje Macrona za zachęcanie do udziału w wojnie na Ukrainie

Podajemy aktualne ceny ropy na giełdzie w USA

Fogiel: Po 36 godzinach od uderzenia drona w polską ziemię mamy więcej pytań niż odpowiedzi

HIT DNIA

Prezydent zawetował tzw. ustawę wiatrakową. Tusk i Szłapka już grzmią i manipulują [KOMENTARZE]

Naraził dzieci na niebezpieczeństwo. Odpowie!

Olga Frycz ogłasza TRZECIĄ ciążę! Partnerem aktorki jest tancerz „Tańca z gwiazdami”

Tusk chciał błysnąć, a obraził zwykłych Węgrów

Najnowsze

Ks. Turek: do niektórych zadań Bóg powołuje tylko raz

Prezydencki projekt dotyczący tarczy ochronnej już w Sejmie. Bogucki: Do pracy Panie Premierze

Prezydencki minister zapowiedział skierowanie do Sejmu ustawy dot. tarczy energetycznej

Siostra zakonna z Kutna odnaleziona

MSZ reaguje na rosyjską prowokację

Polska reaguje na wybuch drona w Osinach. MSZ: rosyjska prowokacja i naruszenie prawa międzynarodowego

Pietrzak: ten kto wysyła te drony, testuje nas, czy jesteśmy w stanie się obronić

Ukraina prezentuje i zapewnia: to skuteczna broń przeciwko rosyjskim dronom

Kowalski: wypowiedź Szczerby jest wypowiedzią skandaliczną, która nigdy nie powinna paść