Przejdź do treści
10:26 Ukraina: Zmasowany rosyjski atak na infrastrukturę energetyczną w nocy z czwartku na piątek
09:47 Polska: Dwaj mężczyźni aresztowani za porwanie dla okupu. 24-latni zakładnik uwolniony
09:10 Świat: Podpisano wstępne porozumienie ws. programu mającego na celu podłączenie Polski do systemu rurociągów NATO
08:22 Norwegia: Odnaleziono wszystkich żołnierzy, którzy zaginęli po ćwiczeniach na północy kraju
07:56 USA: W rafinerii El Segundo pod Los Angeles, w zachodniej części Stanów Zjednoczonych, wybuchł pożar. Słychać było odgłosy eksplozji
07:16 Sport: Klaudia Zwolińska mistrzynią świata w kajakarstwie górskim w konkurencji K1
04:08 Portugalia: Uratowano załogę jachtu zaatakowanego przez orki
Republika Kasprowy, Giewont i Rysy - takie nazwy wybraliście Państwo dla naszych kamer w studiu Republiki
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Częstochowa zaprasza na spotkanie z dziennikarzem TV Republika - Jakubem Maciejewskim, 3 października, g. 18.00, Aula Tygodnika "Niedziela" ul. 3 maja 12, Częstochowa
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Busko-Zdrój zaprasza na spotkanie z Gabrielem Janowskim, 3 października, g. 16.30, Pensjonat Sanato Busko-Zdrój ul. 1 maja 29
Klub "Gazety Polskiej" w Głogowie zaprasza na spotkanie pt. "Czas na nową Konstytucję" z K. Szczuckim, M. Jakubiakiem i W. Zubowskim. 3 października, godz. 18.00, Miejski Ośrodek Kultury, Rondo Konstytucji 3 Maja 2, Głogów
Wydarzenie Protest przeciwko działaniom polskiej prokuratury, sądów oraz cenzurze internetu i masowej migracji. 4 października, godz. 12:00 Plac Kwiatowy, Katowice
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" nr 1 w Elblągu zaprasza na spotkanie z wiceprezesem PiS, europosłem Tobiaszem Bocheńskim i posłem Andrzejem Śliwką, w dniu 4 października o godz. 17:00 w Domu Rektora przy bulwarze Zygmunta Augusta 12 w Elblągu
Wydarzenie Poseł Marzena Machałek zaprasza: spotkanie z prof. Krzysztofem Szczuckim – „Tyrania praworządności. O potrzebie nowej konstytucji" – 4 października, godz. 18:00, Katolicka Szkoła Podstawowa św. Pankracego, ul. PCK 23, Jelenia Góra-Cieplice
Wydarzenie 10 października o godz. 16:30 odbędzie się spotkanie z Przemysławem Czarnkiem i Danielem Obajtkiem. Miejsce: Centrum Caritas, Rudnik nad Sanem
Wydarzenie 10 października o godz. 19:00 odbędzie się spotkanie z Przemysławem Czarnkiem i Danielem Obajtkiem. Miejsce: Lubelskie Centrum Konferencyjne, Lublin
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Zarząd NBP, z inicjatywy Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, zdecydował o zwiększeniu udziału złota w rezerwach do 30 proc. Obecnie NBP ma ponad 515 ton złota o wartości 200 mld zł (ok. 22 proc. rezerw). Łączne rezerwy dewizowe przekraczają 953 mld zł.

Kolejny „konkret KO do kosza”. Obietnica tańszych biletów poszła na straty

Źródło: Interpelacja nr 9562 (ilustracja tła i kolaż własny)

Po prawie dwóch latach rządów koalicji 13 grudnia, Polacy nie mogą liczyć na realizację jednej z kluczowych obietnic wyborczych tej ekipy – zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego. Zamiast realnych obniżek cen biletów, które miały przynieść ulgę milionom obywateli, otrzymujemy kolejne wymówki i opóźnienia. Obietnica ta miała zostać spełniona w ciągu 100 dni rządu, lecz po niemal dwóch latach od przejęcia władzy, wciąż nie ma żadnych konkretów. Zamiast realizacji obietnic, mamy do czynienia z błędnymi szacunkami, brakiem decyzji i ignorowaniem oczekiwań obywateli. Ministerstwo Finansów, mimo unijnych ułatwień, nie podjęło odpowiednich kroków w kierunku obniżenia VAT-u na bilety transportu publicznego. Kolejny raz obywatele są zawiedzeni przez tych, którzy nie dotrzymali słowa.

Obietnice wyborcze – a rzeczywistość

W trakcie kampanii wyborczej Koalicja Obywatelska złożyła Polakom obietnicę, która miała zmienić codzienne życie milionów obywateli – 0% VAT na bilety transportu publicznego. Koalicja zapewniała, że po objęciu władzy zmiana zostanie wprowadzona w ciągu pierwszych 100 dni rządu. Argumentowano, że obniżka VAT przyczyni się do obniżenia cen biletów, ułatwi dostępność transportu publicznego, a także będzie wspierać politykę proekologiczną, w ramach której transport publiczny miałby stać się bardziej konkurencyjny w porównaniu z transportem indywidualnym. Obietnice były głośno wykrzykiwane przez liderów Platformy Obywatelskiej, którzy wówczas zapewniali, że dzięki unijnym przepisom wprowadzonym w 2022 roku, wystarczy wdrożenie odpowiednich zmian legislacyjnych.

Obietnice zostały jednak szybko zapomniane, a realna zmiana stała się jedynie punktem w programie wyborczym, który nigdy nie został zrealizowany. Przez niemal dwa lata, rządzący zamiast realizować swoje obietnice, odkładają decyzję o zerowym VAT na bilety publicznego transportu. W odpowiedzi na interpelację posłów Michała Moskala, Andrzeja Adamczyka i Rafała Webera, Ministerstwo Finansów przyznało, że „wprowadzenie zerowej stawki VAT będzie możliwe tylko, gdy znajdzie się przestrzeń w budżecie”. Nie podało jednak żadnego terminu, co tylko potwierdza, że obietnica ta trafiła do szuflady.

Jesteśmy świadkami kolejnego złamania obietnicy danej Polakom przez Koalicję Obywatelską. Zapowiadali obniżenie stawki VAT z 8% na 0%  na bilety na transport publiczny w 100 dni, tymczasem po prawie dwóch latach rząd jedynie dalej analizuje i odkłada działania na bliżej nieokreślony termin. To gorzka lekcja dla Polaków, którzy głosowali w nadziei na tańszą komunikację publiczną. Kolejny 'konkret' z listy 100 konkretów poszedł do kosza – komentuje poseł Michał Moskal (Prawo i Sprawiedliwość).
 

Mity i błędne szacunki

Ministerstwo Finansów, zamiast realizować deklaracje, przekonuje opinię publiczną, że konieczne są dalsze analizy, a zmiany w VAT wymagają dokładnego zbadania skutków finansowych. Co ciekawe, resort nie jest w stanie precyzyjnie określić wpływów z VAT od biletów kolejowych, zasłaniając się skomplikowaną strukturą tego podatku, który pobierany jest na różnych etapach obrotu. To kolejny przykład braku transparentności w działaniach rządu, który nie potrafi udzielić klarownych odpowiedzi na proste pytania, a jedynie przedstawia ogólne szacunki.

Warto zauważyć, że obniżenie VAT na bilety transportu publicznego miało przynieść realne korzyści dla Polaków. Eksperci branżowi wskazują, że taka zmiana mogłaby pomóc utrzymać ceny biletów na stałym poziomie mimo rosnących kosztów energii czy pracy, co w obliczu inflacji i podwyżek cen byłoby nieocenioną ulgą. Ponadto, koszt wprowadzenia zerowej stawki VAT na bilety transportu publicznego oceniano na ok. -1,6 mld zł rocznie, w tym -0,5 mld zł dla transportu kolejowego. Choć kwota ta nie jest niewielka, eksperci podkreślają, że jej wpływ na budżet państwa byłby relatywnie niski w porównaniu z korzyściami społecznymi i proekologicznymi, jakie mogłyby wyniknąć z tej zmiany.

Gdzie logika, a gdzie obietnice?

Polska jest jednym z krajów, w których transport publiczny odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu milionów ludzi. Koleje, tramwaje, autobusy – te środki transportu umożliwiają przemieszczanie się, bez których życie w większych miastach, a szczególnie na obszarach mniej zurbanizowanych, stałoby się nieosiągalne. Niestety, zamiast wspierać rozwój transportu publicznego, rząd woli uprzywilejować inne branże, które z powodzeniem potrafią lobbować na rzecz swoich interesów.

Przykład branży beauty, która otrzymała obniżony VAT, wywołuje konsternację w kontekście transportu publicznego. Jak to możliwe, że rząd jest gotów obniżać podatki dla sektora, który w żaden sposób nie wpływa na poprawę jakości życia szerokich grup społecznych, podczas gdy transport publiczny, z którego korzysta wiele milionów pasażerów rocznie, nie otrzymuje takiej samej uwagi? Gdzie tu logika?

Przekładając obietnice na rzeczywistość

Realizacja obietnicy zerowego VAT na bilety transportu publicznego miała być jednym z ważniejszych „konkretów” z listy 100 obietnic Koalicji Obywatelskiej. Rządzący mieli zrealizować to zobowiązanie w ciągu 100 dni. Dziś, po ponad 600 dniach, Polacy mogą jedynie usłyszeć o kolejnym opóźnieniu, braku postępu w tej sprawie i niejasnych tłumaczeniach Ministerstwa Finansów. Rząd, zamiast dążyć do poprawy dostępności transportu publicznego, zwleka z podjęciem działań, które mogłyby realnie zmienić życie obywateli na lepsze.

To kolejny przykład obietnic, które nie zostały spełnione przez rząd, który wciąż opóźnia i przekłada realizację swoich planów na później. Polacy, którzy głosowali na Koalicję Obywatelską w nadziei na tańszy transport publiczny, czują się zawiedzeni. Kiedy nadejdzie dzień, w którym zapowiedziane zmiany w VAT staną się rzeczywistością, pozostaje pytaniem otwartym.

Gorzka lekcja dla wyborców

Podstawową zasadą rządzenia jest odpowiedzialność za składane obietnice. Koalicja Obywatelska, mimo wielkich zapowiedzi, nie potrafi zrealizować prostego zadania, które miało przyczynić się do obniżenia kosztów życia Polaków. Zamiast skutecznych działań mamy kolejne wymówki i opóźnienia. Gorzka lekcja, jaką rządzący dali Polakom, pokazuje, że obietnice wyborcze mogą zostać łatwo zapomniane, a rzeczywistość w polityce często odbiega od tego, co było przedstawiane przed wyborami. Dla obywateli pozostaje pytanie, czy na kolejne obietnice tej władzy warto jeszcze czekać?

 

Źródło: Interpelacja poselska nr 9562, Ministerstwo Finansów i Gospodarki (Odpowiedź na interpelację), Portal TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X


 

Wiadomości

Kolejne kłamstwa i groźby rosyjskiego dyktatora. Putin mówił o odwecie na Europie za jej "militaryzację"

Kida: w Polsce brakuje sędziów, rząd Tuska nikogo od 2 lat nie zatrudnia!

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Rusza nowa audycja w Radio Republika. Poprowadzi ją Adrian Klarenbach [SZCZEGÓŁY]

SPRAWDŹ TO!

Czerwona kartka dla komisji Sroki. Tak widzą ją Polacy [SONDAŻ]

AC Milan chce Lewandowskiego. Pierwsze rozmowy już trwają!

Ziobro, Morawiecki, Obajtek na podsłuchu władzy? Są w zasięgu systemu potężniejszego niż pegasus

Diddy może spędzić ponad dekadę w więzieniu. Prokuratura domaga się dla rapera 11 lat kary

Budzisz: Rosja nie jest w stanie przełamać obrony Ukrainy

Odnaleziono żołnierzy, którzy zaginęli po ćwiczeniach

Zrobiła to! Podwójne złoto 26-letniej Polki na MŚ

Samotny wagon na torach. Czy to miała być kolejna próba sabotażu?

"Nie byłem nigdy zaręczony" – Piotr Korczarowski wyjaśnia, dlaczego nie oświadczył się Mariannie Schreiber

Ziemkiewicz: chyba, że Hołownia jest dogadany z Chińczykami

Jak uśmiechnięty rząd zabezpieczy nas przed wojną?

Kelemen Hunor: AUR zdobyłaby dziś 50 procent

Najnowsze

Kolejne kłamstwa i groźby rosyjskiego dyktatora. Putin mówił o odwecie na Europie za jej "militaryzację"

AC Milan chce Lewandowskiego. Pierwsze rozmowy już trwają!

Ziobro, Morawiecki, Obajtek na podsłuchu władzy? Są w zasięgu systemu potężniejszego niż pegasus

Diddy może spędzić ponad dekadę w więzieniu. Prokuratura domaga się dla rapera 11 lat kary

Marek Budzisz

Budzisz: Rosja nie jest w stanie przełamać obrony Ukrainy

Kida: w Polsce brakuje sędziów, rząd Tuska nikogo od 2 lat nie zatrudnia!

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Rusza nowa audycja w Radio Republika. Poprowadzi ją Adrian Klarenbach [SZCZEGÓŁY]

SPRAWDŹ TO!

Czerwona kartka dla komisji Sroki. Tak widzą ją Polacy [SONDAŻ]