Przejdź do treści
21:32 Sport: Women's Series FIBA 3x3 - polskie koszykarki zagrają w ćwierćfinale w Baku
21:15 Holandia: Społeczeństwo wstrząśnięte sprawą zabójstwa 17-latki na trasie rowerowej
20:17 W. Brytania: Antyimigranckie protesty w wielu miastach. W Bristolu doszło do starć z policją
19:50 Gwinea: Przed referendum konstytucyjnym junta zawiesiła działalność trzech największych partii
Wydarzenie Kluby GP New York i New Jersey w imieniu organizatorów zapraszają Polonię na: XXXV Memoriał Kazimierza Deyny – turniej polonijnych drużyn: niedziela 24 sierpnia, Garfield High School, Garfield, NJ, początek 8:00 am
Wydarzenia 90. rocznica urodzin ks. Czesława Banaszkiewicza. Msza święta odbędzie się w najbliższą niedzielę (24.08) o godz. 10:00 w Sanktuarium Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Częstochowa zaprasza do składania podpisów pod wnioskiem o referendum ws. nielegalnej migracji przez cały sierpień od 12-tej do 17-tej pod Jasną Górą przy wjeździe na parking od ul.Klasztornej
Wydarzenie W czwartek 28 sierpnia 2025r. o godzinie 16:00, w auli Wyższej Szkoły Ekonomicznej, przy ul. Zwycięstwa 14 w Białymstoku odbędzie się spotkanie z Prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim
Wydarzenia Klub "Gazety Polskiej" w Sydney zaprasza na manifestację wspierającą żądania Polski o należne reparacje za straty II Wojny Światowej, przed Konsulatem Niemiec, 29 sierpnia (piątek), g. 1-3 pm., 100 William Street, Woolloomooloo, Sydney
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Bytomiu zaprasza 8 września na spotkanie z Jakubem Maciejewskim, Anną Zyzek oraz Pawłem Piekarczykiem. Restauracja "W Starym Kinie", ul. Alojzjanów 27. Początek godz. 18:00.
Wydarzenie Klub "GP" w Aleksandrowie Łódzkim zaprasza 9 września na spotkanie z Piotrem Nisztorem. Hotel i Restauracja Pelikan, ul. Wierzbińska 58 Aleksandrów Łódzki. Godz. 18.00
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

NASZ NEWS: Czarna mgła TVN24 – facebookowy atak na Karola Nawrockiego

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (TVN24), kolaż własny

Portal Telewizji Republika dotarł do kolejnych kontrowersyjnych kampanii w Meta Ads. Wczoraj, 28 maja 2025 r., stacja TVN24 uruchomiła w ekosystemie Meta (Facebook i Instagram) dwie reklamy polityczne skierowane przeciwko obywatelskiemu kandydatowi popieranemu przez Prawo i Sprawiedliwość, Karolowi Nawrockiemu. Z pozoru to zwykłe „sponsorowane posty z pytaniami dziennikarskimi”, w rzeczywistości – pokazowy przykład czarnego PR-u, w którym sugestia zastępuje argument, a graficzne „efekty specjalne” mają wywołać u odbiorcy pożądane emocje, zanim ten w ogóle kliknie link.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (TVN24)

Czerwony filtr strachu, czyli jak obraz buduje narrację

Zacznijmy od detali graficznych, bo to one najmocniej pracują na skojarzenia. W obu kreacjach widzimy silnie przycięty portret mężczyzny, przefiltrowany do prawie monochromatycznej szarości i niemal całkowicie pozbawiony tła. Na tę zimną paletę nałożono grubą smugę karminowej czerwieni rozpływającą się niczym plama światła z ciemni fotograficznej, lecz w praktyce przywodzącą na myśl alarm, zagrożenie albo… winę. Nie jest istotne, kogo dokładnie przedstawia zdjęcie – zresztą kadr jest tak wąski, że pozostaje anonimowy. Ważne, że zestawienie czerni, szarości i czerwieni od lat stanowi klasyczny kod wizualny dla „afery” oraz „niebezpiecznego sekretu”.

Kłuje również w oczy brak kontry kolorystycznej: nie ma złagodzenia tonów, nie pojawia się nic, co mogłoby wizualnie zniuansować przekaz. W efekcie widz dostaje w twarz jednoznaczną sugestię: tu czai się coś brudnego, niepokojącego, wymagającego natychmiastowego wyjaśnienia. Zanim przeczytamy choćby jedno zdanie tekstu, podprogowa diagnoza została postawiona.

Od niby-pytania do oskarżenia: semantyka nagłówka

Po warstwie obrazu przychodzi warstwa słów. Nagłówek w obu egzemplarzach brzmi identycznie: „Niejasna przeszłość kandydata i związane z nią liczne wątpliwości. Oto wszystkie pytania wokół Karola Nawrockiego.” To z pozoru niewinna konstrukcja – przecież „tylko pytamy”. W rzeczywistości mamy do czynienia z retoryką insynuacji: najpierw stwierdzenie („niejasna przeszłość”), zaraz potem wzmocnienie („liczne wątpliwości”), a na koniec zapowiedź rzekomej listy „wszystkich pytań”. Mechanizm jest prosty: widz, który nie zna szczegółów biografii Nawrockiego, zostaje błyskawicznie utwierdzony w przekonaniu, że gdzieś muszą istnieć poważne braki, luki albo kompromitujące epizody – bo przecież inaczej redakcja nie pompowałaby płatnej dystrybucji materiału.

Nie sposób też nie zauważyć, że w nagłówku nie pada żaden fakt ani konkret. Nie ma dat, nazwisk, dokumentów, cytatów. Jest wyłącznie metastwierdzenie o problemie, który ponoć dopiero za chwilę zostanie wyłożony. Tak buduje się clickbait polityczny: na niedopowiedzeniu, które ma generować emocjonalny impuls, nie zaś racjonalną ciekawość.

Kilkaset złotych na domysły w 14 godzin – kulisy biblioteki reklam Meta

Spójrzmy teraz na twarde dane, które sama Meta publikuje w bibliotekach przejrzystości. Obie reklamy zostały opatrzone zielonym statusem „aktywna”, a sekcja „Rozpoczęto wyświetlanie” wskazuje maj 2025. Dokładna data zamieszczenia to 28 maja, a łączny czas aktywności w chwili wykonywania zrzutu – 14 godzin. To oznacza, że kampania zaczęła się dosłownie wczoraj i już zdążyła dotrzeć do tysięcy użytkowników.

Pierwsza kreacja (identyfikator biblioteki: 994149085867455) została przewidziana dla grupy odbiorców przekraczającej milion osób. Szacunkowy budżet dzienny, jak podaje Meta, mieści się w przedziale 100–199 zł. Po zaledwie kilkunastu godzinach zobaczyło ją od 15 do 20 tys. internautów. Druga, uboższa wersja (ID: 675270498744905) celuje w mniejszy segment 10–50 tys. użytkowników, deklaruje dzienny budżet poniżej 100 zł i w tym samym czasie zebrała między 1 a 2 tys. wyświetleń. Oba wpisy mają identyczny tekst, identyczną grafikę i identyczną deklarację sponsora: „TVN24 – opłacone przez TVN24”.

W teorii to mało spektakularne kwoty. W praktyce – przy dobrze dobranych parametrach targetowania – są wystarczające, by w ciągu kilkudziesięciu godzin zaszczepić w bańce informacyjnej wyraźny trop: „Karol Nawrocki = problemy z przeszłością”. Tym bardziej że reklamy są powielane równolegle na Facebooku i Instagramie, co zwiększa częstotliwość styku użytkowników z przekazem.

Propaganda w przebraniu newsa – etyczny parawan sponsora

Kluczowy paradoks polega na tym, że TVN24 występuje tu jednocześnie jako medium informacyjne i jako strona zaangażowana, która płaci za wypromowanie określonej narracji. Formalnie wszystko jest w porządku: platforma wymaga oznaczenia „Sponsorowane”, zaś przepisy unijne – informacji o płatniku. Jednak dla przeciętnego odbiorcy baneru liczy się mniej to, kto wyłożył pieniądze, a bardziej autorytet marki, która firmuje materiał.

Stacja informacyjna, powinna – przynajmniej w teorii – zachowywać dziennikarską bezstronność. Gdy jednak decyduje się wydać pieniądze, by poszerzyć zasięg własnych sugestii obliczonych na podważenie reputacji konkretnego kandydata, wchodzi w rolę gracza politycznego. To nie jest już neutralne „relacjonowanie faktów” – to aktywne kształtowanie obrazu rzeczywistości. Na tym właśnie polega skandaliczność sytuacji: widz nie jest informowany, że zapowiadany materiał publicystyczny może w ogóle nie zawierać nowych danych, lecz jedynie podbijać insynuacje.

Co więcej, sponsorowanie własnych treści w sieci społecznościowej omija tradycyjny filtr krytyki redakcyjnej. Artykuł na portalu można komentować, recenzować, cytować i punktować za ewentualne błędy. Reklama w feedzie, zwłaszcza mobilnym, żyje sekundy – pojawia się, wzbudza odruchowy niepokój, znika w odmętach scrolla, a jej osad zostaje w pamięci.

Te reklamy to przykład desperacji ze strony mainstreamowych mediów. Publikowanie na 2 dni przed ciszą wyborczą komunikatów jednoznacznie uderzających w jednego z kandydatów i dodawanie im zasięgów sponsorowanych wpisuje się w prowadzenie kampanii negatywnej. Wszystko to przykryte pod płaszczykiem "krytyki prasowej" - komentuje ekspert. ds komunikacji strategicznej Piotr Okulski.

Sprawdzona recepta na czarny PR – dlaczego to zabrzmi głośno?

Jeśli spojrzeć szerzej, mamy do czynienia z klasycznym, wieloetapowym schematem negatywnej kampanii. Etap pierwszy to rzucona podprogowo wątpliwość („niejasna przeszłość”), etap drugi – napędzanie zasięgu płatną dystrybucją, etap trzeci – lawina wzmianek w mediach społecznościowych i portalach, które powołają się na „pytania zgłaszane w sieci”, a w konsekwencji etap czwarty – odpowiedzi sztabu wyborczego, które, czy się chce czy nie, utrwalą słowa-klucze „Nawrocki” i „wątpliwości” w jednym zdaniu.

W ten sposób powstaje medialna laurka odwrócona: im więcej dementi, tym silniejsze skojarzenie z problemem. TVN24 może później umyć ręce, mówiąc „my tylko pytamy”. Ale to „tylko” już wykonało swoją pracę: spiąć w jedno zdanie nazwisko kandydata i flagi ostrzegawcze.

Jednocześnie stacja rytualnie zasłania się hasłem „interesu publicznego”, choć jedyną konkretną liczbą, którą znajdziemy w nagłówku, jest właśnie koszt własnej reklamy. Nigdzie nie podano choćby jednego dokumentu, aktu prawnego czy archiwalnego wycinka prasy. Wszystkie „liczne wątpliwości” pozostają w sferze mgły, tej samej czerwonej mgły, która dominuje na grafice.

Źródło: Analiza Portalu TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

emeryci

Fiasko polityki migracyjnej. Rząd apeluje do emerytów o powrót do pracy

Pożar na terenie elektrowni atomowej w Rosji

NIK ujawnia: tajemnicze zamówienie MSZ na antypodsłuchowe urządzenia

Ciężarówka spaliła się na autostradzie. A2 zablokowana

Posłowie od Tuska wspaniale bawili się na imprezie wiatrakowego koncernu

Wójcik: Zemsta jako motywator jest czymś zgubnym, to prowadzi tę władzę na ścianę

W Niemczech nasila się antychrześcijańska fala

"Demokracja walcząca" ma pomysł na konstytucję

Fogiel: to straszne, że główna partia rządząca sięga po tak tandetny i niszczący państwo populizm

Świat znów mówi o zabójstwie z 1989 roku. Zapadła decyzja ws. braci Menendez [WIDEO]

Aresztowano 41-latkę poszukiwaną za zabójstwo w Niemczech

"Chwała bohaterom!". Prezes PiS o upamiętnieniu śp. sierż. Mateusza Sitka

Kto to wymyślił? Nawet sukces chcą obrzydzić?!

Leśkiewicz: działania prokuratury przeciwko prof. Cenckiewiczowi to walka z Prezydentem

Już kolejny rosyjski dezerter złożył wniosek o azyl w tym kraju

Najnowsze

emeryci

Fiasko polityki migracyjnej. Rząd apeluje do emerytów o powrót do pracy

Posłowie od Tuska wspaniale bawili się na imprezie wiatrakowego koncernu

Wójcik: Zemsta jako motywator jest czymś zgubnym, to prowadzi tę władzę na ścianę

W Niemczech nasila się antychrześcijańska fala

"Demokracja walcząca" ma pomysł na konstytucję

elektrownia atomowa w Rosji

Pożar na terenie elektrowni atomowej w Rosji

Radosław Sikorski

NIK ujawnia: tajemnicze zamówienie MSZ na antypodsłuchowe urządzenia

korek na A2

Ciężarówka spaliła się na autostradzie. A2 zablokowana