Przejdź do treści
20:53 Izrael: Kolejny atak rakietowy Iranu. Zniszczenia na południu i północy kraju
19:41 Izrael: Mieszkańcy Jerozolimy przygotowują się do kolejnych ataków Iranu
19:17 Sport: Szwed Armand Duplantis wynikiem 6,28 m poprawił w Sztokholmie własny rekord świata w skoku o tyczce
18:45 Irak: Ambasada USA ostrzega przed możliwymi atakami na miejsca związane z Amerykanami
18:23 B. Netanjahu dla Fox News: nasze działania mogą doprowadzić do obalenia reżimu w Iranie
17:37 Kanada: Rozpoczyna się szczyt G7. Jednym z głównych tematów napięcie Izrael-Iran
17:04 Toruń: Protest po ataku obcokrajowca na 24-latkę. Kobieta walczy o życie w szpitalu
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem. 16 czerwca, godz. 18:00. Hotel i Restauracja "Pelikan" ul. Wierzbińska 58, Aleksandrów Łódzki
Wydarzenia Klub Gazety Polskiej w Piotrkowie Tryb. zbiera podpisy poparcia dla referendum w sprawie odwołania Prezydenta i Rady Miasta i sprzeciwu wobec nielegalnej imigracji Piotrków ul. Konarskiego. Poniedziałek-piątek w godz. 11-18
Wydarzenie Klub GP Gdańsk II organizuje 21 czerwca (sobota) piknik patriotyczny w Rekownicy (gmina Nowa Karczma), odjazd autokaru spod ECS w Gdańsku o godzinie 15:15, w programie msza św. dziękczynna za wybór prezydenta, koncert Andrzeja Kołakowskiego
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Kluby Gazety Polskiej w Gdyni i Wejherowie zapraszają na spotkanie z Posłami Dariuszem Mateckim i Mariuszem Goskiem które odbędzie się 27.06 o g. 17:30 w Gdyni, w budynku Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości ul. 10 lutego 33
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Słupsku zaprasza na marsz przeciwko masowej migracji, 22 czerwca, godz. 16.00, Bulwary Słupskie MDK
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

UJAWNIAMY: Tęczowa nawałnica – już 185 000 zł w 3 dni! 2 razy więcej niż oba sztaby kandydatów razem wzięte!

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté), kolaż własny

Portal Telewizji Republika ujawnia, że 22 maja Fundacja Liberté! wystrzeliła z facebookową ofensywą za ok. 42 tys. zł w jeden dzień. Wydali prawie dwa razy więcej niż sztaby Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego razem wzięte w systemie Meta Ads. To był jednak dopiero rozruch silników. W ciągu zaledwie trzech dni (22–24 maja) wydała na promocję od co najmniej 132 tys. zł do nawet 195 tys. zł. Średnio daje to 44–65 tys. zł dziennie.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté)

Kto zyskuje, kto traci?

Formalnie kampania ma charakter „pro-frekwencyjny”. W praktyce przekaz idealnie pokrywa się z retoryką Rafała Trzaskowskiego – prezydenta Warszawy i kandydata, którego elektorat niemal w całości lokuje się na przecięciu haseł ekologicznych, światopoglądowo-liberalnych i proeuropejskich. Wystarczy rzut oka na demografię stolicy: najwyższa koncentracja użytkowników, którym Meta przypisuje zainteresowanie LGBT+, prawami zwierząt i miejską ekologią, pokrywa się z bastionem Trzaskowskiego.

Karol Nawrocki, kandydat konserwatywny, w tej układance nie istnieje. Jego sztab ograniczył się do kilkunastu reklam z budżetem 12 592 zł i o wiele skromniejszym zasięgiem. W języku marketingu to „noise floor” – szum tła, który ginie pod naporem kolorowej ofensywy Liberté!.

Pierwszy dzień – finansowa kanonada

Wspomniana tabela z Biblioteki Reklam (widok dzienny) pokazuje, że tylko 22 maja Fundacja Liberté! wydała na kampanię 42 654 zł. Sztab Trzaskowskiego – 12 081 zł, sztab Nawrockiego – 12 592 zł. Proporcja? 2 : 1 na korzyść fundacji. Jeszcze ciekawsze jest tempo wzrostu: następnego dnia budżet Liberté! wzrósł o blisko połowę, a 23/24 maja wprowadzono pakiet czterech najdroższych spotów (10–15 tys. zł każdy). Krótko mówiąc – to, co dla komitetów jest sufitem wydatków, dla fundacji okazuje się rozgrzewką.

W czwartek 22 maja w Bibliotece Reklam Mety pojawiły się pierwsze kreacje podpisane enigmatycznym hasłem „Wybierzmy Przyszłość”. Trzy doby później system Mety pokazywał już kilkadziesiąt aktywnych reklam, nakierowanych niemal wyłącznie na młody, lewicowo-liberalny elektorat. Za kampanią stoi Fundacja Liberté! – ta sama, która od lat pozycjonuje się jako „think-tank centrowo-proeuropejski”. Tyle że tym razem zamiast dyskutować, fundacja postawiła na mięśnie finansowe. W ciągu zaledwie trzech dni (22–24 maja) wydała na promocję od co najmniej 132 tys. zł do nawet 195 tys. zł. Średnio daje to 44–65 tys. zł dziennie. Dla porównania: 22 maja – w dniu startu kampanii – Liberté! przepaliła 42 654 zł, czyli blisko dwukrotność łącznych wydatków sztabów Rafała Trzaskowskiego (12 081 zł) i Karola Nawrockiego (12 592 zł). Pytanie brzmi: czy mamy do czynienia z wielką akcją obywatelską, czy z obejściem limitów kampanijnych w białych rękawiczkach?

Anatomia kampanii: liczby, zasięgi, target

Meta kategoryzuje reklamy wyborcze według przedziałów kosztowych. W materiałach Liberté! pojawiają się niemal wszystkie możliwe widełki – od „<100 zł” aż po „10–15 tys. zł” za pojedynczą kreację. Łącznie:

  • 4 spoty kosztowały między 10 a 15 tys. zł każdy (min. 40 tys., maks. 60 tys.).
  • 2–3 kreacje mieściły się w przedziale 7–8 tys. zł (min. 14 tys., maks. 16 tys.).
  • Kolejne kilkanaście oscylowało między 1 a 6 tys. zł.
  • Reszta – kilkadziesiąt krótkich grafik i rolkek – to koszty rzędu 100–900 zł.

Suma dolnych granic daje nam wspomniane 132 tys. zł. Gdy zsumujemy górne granice, dostajemy 195 tys. zł. Nawet gdyby Meta przeszacowała z zyskiem, trudno uciec od wniosku, że Liberté! spaliła w 72 godziny pół miesięcznego budżetu przeciętnego komitetu w kampanii prezydenckiej.

Nie bez znaczenia jest też skala wyświetleń: cztery najdroższe spoty osiągnęły prawie pół miliona odsłon każdy, a większość pozostałych mieści się w widełkach 10–80 tys. Oznacza to, że w ciągu trzech dni reklamy Liberté! mogły dotrzeć nawet do 4–5 mln unikalnych użytkowników – czyli do połowy wyborców aktywnych w social media.

Astronomiczne wydatki Fundacji Liberté to kolejna kontrowersyjna ofensywa "profrekwencyjna" tej kampanii wyborczej. Tym razem skierowana do lewicowego elektoratu, odwołująca się do posulatów społeczności LGBT i praw zwierząt. Kolejne ogromne kwoty wydawane poza kontrolą PKW. To trzeba zbadać, pilnie! - komentuje Piotr Okulski, ekspert ds. komunikacji strategicznej w Obserwatorium Rozwoju Gospodarki i Demokracji.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté)

Dlaczego to wątpliwe?

  1. Obejście limitów
    Polskie prawo wyborcze ogranicza wydatki komitetów, ale nie reguluje do końca „kampanii edukacyjnych” prowadzonych przez fundacje. W efekcie można pompować setki tysięcy złotych w reklamę, która de facto wspiera jednego kandydata, a formalnie „namawia do głosowania”.
  2. Brak symetrii
    Sztaby Trzaskowskiego i Nawrockiego skrupulatnie raportują każdy grosz do PKW. Fundacja – jedynie do finansowego sprawozdania NGO, opublikowanego miesiące po wyborach.

    Czy mamy do czynienia z nowym, cyfrowym Komitetem Obywatelskim – czy raczej z poligonem do testowania, jak daleko można przesunąć granice prawa wyborczego? Odpowiedź poznamy, gdy PKW – lub wyborcy – powiedzą „sprawdzam”.

Źródło: Analiza Portalu TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

Niebezpieczeństwo rośnie. Resort Sikorskiego w końcu zabrał głos

Polski bokser przebywa w szpitalu. Co ze stanem zdrowia Znamca?

Szczerba zapytany o taśmy Tuska zaczął atakować... PiS! [WIDEO]

Były prezydent Sarkozy pozbawiony Legii Honorowej! Jaki jest powód?

Konflikt eskaluje. Ambasada ostrzega Stany Zjednoczone

Formela: Tusk i Giertych zachowują się jak zarządcy folwarku, nie liderzy Europy

Protest po ataku obcokrajowca na 24-latkę. Kobieta wciąż walczy o życie

Kowalski: Oni tak traktują Polskę i Polaków

O co chodzi Tuskowi? Zamieścił w sieci dziwne porównanie!

Kompromitacja Tuska. Giertych atakuje. Szczera Żukowska. Mentzen miażdży Hołownię

Minibus nie miał szans z ciężarówką. Ofiar jest kilkanaście

Sakiewicz: Przekazywanie sobie głosów jest złamaniem prawa i oszustwem.

HIT DNIA

Giertych trafił do Sejmu dwa lata temu. Ile wynosi teraz jego majątek?

Robert Kubica zwycięzcą w barwach AF Corse w kategorii Hypercar

Polacy wrócą do kraju, jeśli zapłacą? Internauci bezlitości dla resortu Sikorskiego

Najnowsze

Niebezpieczeństwo rośnie. Resort Sikorskiego w końcu zabrał głos

Konflikt eskaluje. Ambasada ostrzega Stany Zjednoczone

Formela: Tusk i Giertych zachowują się jak zarządcy folwarku, nie liderzy Europy

Protest po ataku obcokrajowca na 24-latkę. Kobieta wciąż walczy o życie

Kowalski: Oni tak traktują Polskę i Polaków

Polski bokser przebywa w szpitalu. Co ze stanem zdrowia Znamca?

Szczerba zapytany o taśmy Tuska zaczął atakować... PiS! [WIDEO]

Były prezydent Sarkozy pozbawiony Legii Honorowej! Jaki jest powód?