Przejdź do treści
18:50 Niemcy: Inspektor generalny Bundeswehry nakazał szybką rozbudowę potencjału wojskowego
17:57 Włochy: Papież Leon XIV rozpoczął oficjalnie posługę biskupa Rzymu
16:37 Papież Leon XIV do mieszkańców Rzymu: dla was i z wami jestem Rzymianinem
16:25 Krosno: Podczas zawodów samochód wjechał w tłum kibiców. 18 osób rannych
15:26 Szwajcaria: Ciała pięciu narciarzy znaleziono na lodowcu Adler
15:23 Ukraina: ONZ potępia nową, śmiercionośną falę rosyjskich ataków na Ukrainie
15:02 French Open: Świątek zagra w poniedziałek w samo południe, Linette wieczorem
Ważne Na zaproszenie Telewizji Republika, na CPAC do Polski przyleci Sekretarz ds. Bezpieczeństwa Narodowego USA Kristi Noem
CPAC Polska 2025 Największe wydarzenie konserwatywne w Polsce! 27 Maja 2025, Rzeszów-Jasionka. Bilety można kupić już dziś na stronie: cpacpolska.pl
Spotkanie Klub "GP" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z Mariuszem Błaszczakiem. Spotkanie odbędzie się 29 maja (czwartek) o godz. 18:00. Miejsce: Hotel&Restauracja Pelikan, ul. Wierzbińska 58, Aleksandrów Łódzki
Wydarzenie 27 maja 2025 roku od godz. 16:00 zapraszamy Państwa do Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL na konferencję naukową
Spotkanie Posłowie M. Błaszczak, P. Czarnek, T. Bocheński, J. Sasin oraz P. Jaki wezmą udział w spotkaniu w Puławach 28 maja godz. 18.00 (Dom Chemika ul. Wojska Polskiego 4)
Spotkanie Klub „Gazety Polskiej” Gorzów Wielkopolski zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem, 29 maja (czwartek), g. 19, Wieczernik przy Parafii Pierwszych Męczenników Polski, ul. Biskupia Wilhelma Pluty 7 (przy Placu Jana Pawła II)
Spotkanie Europoseł Patryk Jaki oraz wielu innych polityków PiS wezmą udział w spotkaniu w Siemiatyczach 29 maja godz. 18.00 (Zajazd Arkadia ul. Górna 68)
Spotkanie Europoseł Patryk Jaki weźmie udział w spotkaniu w Ostrowi Mazowieckiej 30 maja godz. 18.00 (Stara Elektrownia ul. 11 Listopada 7)
Wydarzenie "Warsaw Boxing Cup" - Pamięci Żołnierzy Walczących w Bitwie Pod Monte Cassino. 31 maja godz. 16:00. "107 Granda na pięści". 1 czerwca godz. 11:00. Ul. Łazienkowska 6a, Warszawa
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"

UJAWNIAMY: Tęczowa nawałnica – już 185 000 zł w 3 dni! 2 razy więcej niż oba sztaby kandydatów razem wzięte!

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté), kolaż własny

Portal Telewizji Republika ujawnia, że 22 maja Fundacja Liberté! wystrzeliła z facebookową ofensywą za ok. 42 tys. zł w jeden dzień. Wydali prawie dwa razy więcej niż sztaby Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego razem wzięte w systemie Meta Ads. To był jednak dopiero rozruch silników. W ciągu zaledwie trzech dni (22–24 maja) wydała na promocję od co najmniej 132 tys. zł do nawet 195 tys. zł. Średnio daje to 44–65 tys. zł dziennie.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté)

Kto zyskuje, kto traci?

Formalnie kampania ma charakter „pro-frekwencyjny”. W praktyce przekaz idealnie pokrywa się z retoryką Rafała Trzaskowskiego – prezydenta Warszawy i kandydata, którego elektorat niemal w całości lokuje się na przecięciu haseł ekologicznych, światopoglądowo-liberalnych i proeuropejskich. Wystarczy rzut oka na demografię stolicy: najwyższa koncentracja użytkowników, którym Meta przypisuje zainteresowanie LGBT+, prawami zwierząt i miejską ekologią, pokrywa się z bastionem Trzaskowskiego.

Karol Nawrocki, kandydat konserwatywny, w tej układance nie istnieje. Jego sztab ograniczył się do kilkunastu reklam z budżetem 12 592 zł i o wiele skromniejszym zasięgiem. W języku marketingu to „noise floor” – szum tła, który ginie pod naporem kolorowej ofensywy Liberté!.

Pierwszy dzień – finansowa kanonada

Wspomniana tabela z Biblioteki Reklam (widok dzienny) pokazuje, że tylko 22 maja Fundacja Liberté! wydała na kampanię 42 654 zł. Sztab Trzaskowskiego – 12 081 zł, sztab Nawrockiego – 12 592 zł. Proporcja? 2 : 1 na korzyść fundacji. Jeszcze ciekawsze jest tempo wzrostu: następnego dnia budżet Liberté! wzrósł o blisko połowę, a 23/24 maja wprowadzono pakiet czterech najdroższych spotów (10–15 tys. zł każdy). Krótko mówiąc – to, co dla komitetów jest sufitem wydatków, dla fundacji okazuje się rozgrzewką.

W czwartek 22 maja w Bibliotece Reklam Mety pojawiły się pierwsze kreacje podpisane enigmatycznym hasłem „Wybierzmy Przyszłość”. Trzy doby później system Mety pokazywał już kilkadziesiąt aktywnych reklam, nakierowanych niemal wyłącznie na młody, lewicowo-liberalny elektorat. Za kampanią stoi Fundacja Liberté! – ta sama, która od lat pozycjonuje się jako „think-tank centrowo-proeuropejski”. Tyle że tym razem zamiast dyskutować, fundacja postawiła na mięśnie finansowe. W ciągu zaledwie trzech dni (22–24 maja) wydała na promocję od co najmniej 132 tys. zł do nawet 195 tys. zł. Średnio daje to 44–65 tys. zł dziennie. Dla porównania: 22 maja – w dniu startu kampanii – Liberté! przepaliła 42 654 zł, czyli blisko dwukrotność łącznych wydatków sztabów Rafała Trzaskowskiego (12 081 zł) i Karola Nawrockiego (12 592 zł). Pytanie brzmi: czy mamy do czynienia z wielką akcją obywatelską, czy z obejściem limitów kampanijnych w białych rękawiczkach?

Anatomia kampanii: liczby, zasięgi, target

Meta kategoryzuje reklamy wyborcze według przedziałów kosztowych. W materiałach Liberté! pojawiają się niemal wszystkie możliwe widełki – od „<100 zł” aż po „10–15 tys. zł” za pojedynczą kreację. Łącznie:

  • 4 spoty kosztowały między 10 a 15 tys. zł każdy (min. 40 tys., maks. 60 tys.).
  • 2–3 kreacje mieściły się w przedziale 7–8 tys. zł (min. 14 tys., maks. 16 tys.).
  • Kolejne kilkanaście oscylowało między 1 a 6 tys. zł.
  • Reszta – kilkadziesiąt krótkich grafik i rolkek – to koszty rzędu 100–900 zł.

Suma dolnych granic daje nam wspomniane 132 tys. zł. Gdy zsumujemy górne granice, dostajemy 195 tys. zł. Nawet gdyby Meta przeszacowała z zyskiem, trudno uciec od wniosku, że Liberté! spaliła w 72 godziny pół miesięcznego budżetu przeciętnego komitetu w kampanii prezydenckiej.

Nie bez znaczenia jest też skala wyświetleń: cztery najdroższe spoty osiągnęły prawie pół miliona odsłon każdy, a większość pozostałych mieści się w widełkach 10–80 tys. Oznacza to, że w ciągu trzech dni reklamy Liberté! mogły dotrzeć nawet do 4–5 mln unikalnych użytkowników – czyli do połowy wyborców aktywnych w social media.

Astronomiczne wydatki Fundacji Liberté to kolejna kontrowersyjna ofensywa "profrekwencyjna" tej kampanii wyborczej. Tym razem skierowana do lewicowego elektoratu, odwołująca się do posulatów społeczności LGBT i praw zwierząt. Kolejne ogromne kwoty wydawane poza kontrolą PKW. To trzeba zbadać, pilnie! - komentuje Piotr Okulski, ekspert ds. komunikacji strategicznej w Obserwatorium Rozwoju Gospodarki i Demokracji.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Liberté)

Dlaczego to wątpliwe?

  1. Obejście limitów
    Polskie prawo wyborcze ogranicza wydatki komitetów, ale nie reguluje do końca „kampanii edukacyjnych” prowadzonych przez fundacje. W efekcie można pompować setki tysięcy złotych w reklamę, która de facto wspiera jednego kandydata, a formalnie „namawia do głosowania”.
  2. Brak symetrii
    Sztaby Trzaskowskiego i Nawrockiego skrupulatnie raportują każdy grosz do PKW. Fundacja – jedynie do finansowego sprawozdania NGO, opublikowanego miesiące po wyborach.

    Czy mamy do czynienia z nowym, cyfrowym Komitetem Obywatelskim – czy raczej z poligonem do testowania, jak daleko można przesunąć granice prawa wyborczego? Odpowiedź poznamy, gdy PKW – lub wyborcy – powiedzą „sprawdzam”.

Źródło: Analiza Portalu TV Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

SPRAWDŹ TO!

Sympatycy Trzaskowskiego zaatakowali Schreiber. "Zostałam pobita!". WIDEO

Wszyscy poszukują Zorro, który się pojawił w Tarnowie

F1 - Brytyjczyk najszybszy w Monte Carlo

HIT DNIA

Kolejna dawka tłumaczeń Mentzena. "Żałuję jedynie tego..."

Statek z Gdańska osiadł na mieliźnie w cieśninie Sund

Nawrocki: Jest jedna Polska!  Będę Prezydentem Waszej przyszłości

Piwo Mentzena z politykami PO. Stanowski ostro: dał się rozegrać jak dziecko!

"Marsz za Polską" w Warszawie. Ponad 200 tysięcy patriotów manifestowało poparcie dla Nawrockiego

Makabryczne odkrycie w Alpach. Aż pięć ciał!

TRZEBA ZOBACZYĆ!

HIT! Nie uwierzycie! Tusk w końcu powiedział prawdę! [WIDEO]

Trzy osoby zginęły w wypadku busa w Niemczech

Kowalski: Jestem zwolennikiem współpracy ze Sławomirem Mentzenem i Konfederacją

UJAWNIAMY: Tęczowa nawałnica – już 185 000 zł w 3 dni! 2 razy więcej niż oba sztaby kandydatów razem wzięte!

Zakończyła się wymiana jeńców 1000 na 1000 między Ukrainą i Rosją

Czy sojusz Lewicy z Konfederacją zmieni układ sił w polskiej polityce?

Najnowsze

SPRAWDŹ TO!

Sympatycy Trzaskowskiego zaatakowali Schreiber. "Zostałam pobita!". WIDEO

Statek z Gdańska osiadł na mieliźnie w cieśninie Sund

Nawrocki: Jest jedna Polska!  Będę Prezydentem Waszej przyszłości

Piwo Mentzena z politykami PO. Stanowski ostro: dał się rozegrać jak dziecko!

"Marsz za Polską" w Warszawie. Ponad 200 tysięcy patriotów manifestowało poparcie dla Nawrockiego

Wszyscy poszukują Zorro, który się pojawił w Tarnowie

F1 - Brytyjczyk najszybszy w Monte Carlo

HIT DNIA

Kolejna dawka tłumaczeń Mentzena. "Żałuję jedynie tego..."