Przejdź do treści

Komisja Europejska kontra Facebook. Dochodzenie ws. unijnych zasad konkurencji

Źródło: Fot. Pexels/Tobias Dziuba

Trwa formalne dochodzenie antymonopolowe, by ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi. Dochodzenie wszczęła Komisja Europejska.

Komisja Europejska oceni, czy Facebook, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji, łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową.

- Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane - podała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

 - W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję - dodała.

Facebook oferuje m.in. usługę ogłoszeń online, która nazywa się Facebook Marketplace. Jest to platforma dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować oraz sprzedawać towary.

Szkodliwe działania

Podczas formalnego dochodzenia Komisja Europejska szczegółowo zbada, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych oraz reklamach internetowych pozwala mu na szkodzenie konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.

Firmy, które reklamują swoje usługi na Facebooku mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Ten może następnie wykorzystywać je w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.

Komisja, po wstępnym dochodzeniu, obawia się, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. Może on wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka.

Komisja Europejska uważa, że Facebook posiada precyzyjne dane i informacje dotyczące preferencji użytkowników. Według KE może tak być na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.

wnp

Wiadomości

Alert w Niemczech: "Zadźgam każdego, kto wygląda na Araba"

Wszystko jasne. Co Polacy myślą o niedzielach handlowych?

Dziennikarza nielegalnej TVP wyprowadzili z konwencji Bidena

Meloni ostrzega przed Rosją: Musimy być gotowi

Potworna zbrodnia w Nowym Jorku. Podpalił śpiącą kobietę

Wyjątkowy film w Republice już 24 grudnia

Już dziś zapraszamy na wyjątkową Pasterkę w Republice

AKTUALIZACJA

Wielka impreza niszczycieli demokracji w Polsce. Ujawniamy!

Polacy nie chcą zmian ws. zakazu handlu w niedzielę

TYLKO U NAS

Majdzik: „Tusk działa na zlecenie UB-ków, Niemców i Rosji”

Szokujące fakty o Sądzie Apelacyjnym w Warszawie

Zobacz, jak sprawdzić czy twój smartfon cię podgląda!

Warszawska afera śmieciowa, czyli największy problem Rafała Trzaskowskiego

Komentator TVN ZSZOKOWAŁ na wizji: „Ostatnie komunikaty są tak samo wiarygodne jak te z kancelarii premiera”

Stefaniuk: Prokurator, który zatrzymał Romanowskiego, dalej prowadzi sprawę, a powinien być odsunięty

Najnowsze

Alert w Niemczech: "Zadźgam każdego, kto wygląda na Araba"

Potworna zbrodnia w Nowym Jorku. Podpalił śpiącą kobietę

Wyjątkowy film w Republice już 24 grudnia

Już dziś zapraszamy na wyjątkową Pasterkę w Republice

Wielka impreza niszczycieli demokracji w Polsce. Ujawniamy!

AKTUALIZACJA

Wszystko jasne. Co Polacy myślą o niedzielach handlowych?

Dziennikarza nielegalnej TVP wyprowadzili z konwencji Bidena

Meloni ostrzega przed Rosją: Musimy być gotowi