CSR to strategia zarządzania przedsiębiorstwem, która zakłada uwzględnianie w swoich działaniach interesów społecznych. Zdaniem ekspertów wprowadzenie tych rozwiązań w swojej firmie ma obustronne korzyści. Zwiększa nie tylko rozpoznawalność, ale wpływa również na pozytywne postrzeganie przedsiębiorstwa, zarówno przez pracowników, klientów, jak i partnerów biznesowych.
Jacek Hutyra, doradca ds. strategii klimatycznych Orange Polska zwraca uwagę, że pojęcia CSR (ang. Corporate Social Responsibility) oraz ESG (ang. Environmental, Social and Governance) funkcjonują równolegle, ich idea jest bardzo podobna. W obu przypadkach należy przedstawić w sposób realny, mierzalny i rzetelny wpływ prowadzenia biznesu na klimat, środowisko i społeczeństwo. Firmy coraz częściej jednak mówią o ESG. Jest to spowodowane m.in. wprowadzeniem w ostatnim czasie unijnych regulacji dotyczących raportowania ESG przez przedsiębiorstwa. Na razie zobowiązane do tworzenia raportów są duże firmy, w kolejnych latach obowiązek ten będzie dotyczył coraz większej liczby przedsiębiorstw.
„Chodzi o to, że coraz większy nacisk ze strony partnerów biznesowych, ze strony inwestorów, klientów, ale też banków, które finansują różne projekty, będzie na to, żeby firmy były wstanie pokazać, co konkretnie i w sposób mierzalny zrobiły, robią i planują zrobić, jeżeli chodzi o wpływ na klimat, na środowisko i na społeczeństwo, w którym funkcjonują” – dodał.
Zdaniem Piotra Balcerowskiego wiceprezesa Instytutu Staszica, w ubiegłym roku inicjatywy większości firm skierowane były na pomoc Ukrainie. W roku obecnym przedsiębiorstwa skoncentrowane będą na wspieraniu projektów związanych z pomocą potrzebującym, wezmą pod uwagę kwestie ekologiczne, a także te związane ze zdrowiem i aktywnością społeczną w kontekście nadchodzących wyborów.
„CSR jest dzisiaj wpisany w DNA dużych firm i dużych spółek. Ta społeczna odpowiedzialność biznesu, angażowanie się w relacje z bezpośrednimi sąsiadami naszych zakładów, z ludźmi, którzy mieszkają w naszym otoczeniu, angażowanie się i też proponowanie różnego rodzaju aktywności społecznościom, których tych aktywności poszukują, zauważanie też pewnych wyzwań, które pojawiają się wokół naszego biznesu. To jest coś, co jest naszym obowiązkiem i realizujemy taką politykę dość konsekwentnie od kilku lat. W ostatnich latach mówimy już o wielomilionowych kwotach, które na te cele idą” – powiedział Piotr Chęciński, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej KGHM Polska Miedź.
W ocenie Jacka Hutyry, obszary CSR, na których warto się skoncentrować w swojej firmie to przede wszystkim te, gdzie firma posiada najwięcej wpływów, generuje najwięcej przychodów, ma najwięcej klientów i generuje największą ilość kosztów.
Chęciński wskazuje, że KGHM Polska Miedź jest aktywna w bardzo wielu obszarach. Jednym z nich jest zauważenie lokalnej społeczności, polegającej na wsparciu np. ochotniczej straży pożarnej, jak i koła gospodyń wiejskich. Spółka angażuje się również we wsparcie edukacji, kultury oraz sportu. „Ta społeczna odpowiedzialność biznesu to również odpowiedzialność w ramach własnej firmy. Projekty związane ze wsparciem rodzin, nie tylko matek, co jest pewnego rodzaju tradycją, ale również ze wsparciem ojców. Jesteśmy jednak przemysłem, dużo mamy tych mężczyzn, więc wspieramy kwestie związane z edukacją, kwestie związane z psychologią, kwestie związane z wychowaniem dzieci.
Zdaniem Piotra Balcerowskiego firmy coraz częściej rozumieją znaczenie i potrzebę aktywności społecznej. „Społeczna odpowiedzialność biznesu ma kilka aspektów istotnych z punktu widzenia interesu firmy. Bez wątpienia właściwe akcje CSR zwiększają nie tylko rozpoznawalność, ale pozwalają budować pozytywne aspekty firmy. Co ma przełożenie przynajmniej na dwie sprawy. Po pierwsze chętniej kupujemy produkty tudzież usługi takiej firmy. Po drugie pozytywny wizerunek przykłada się na zainteresowanie pracą w takiej firmie”