Ład korporacyjny – dlaczego warto wziąć go pod uwagę w swoim biznesie? [wideo]
Ład korporacyjny to zestaw procedur, zasad i dobrych praktyk, za pomocą których firma jest prowadzona i kontrolowana. Wprowadzenie ich znacznie ułatwia jej działanie. Prawidłowo funkcjonujący ład korporacyjny oparty na przejrzystych regulacjach wyznacza ramy działalności, zwiększa zaufanie ze strony pracowników oraz potencjalnych inwestorów. Powinien obowiązywać zarówno w małych i dużych biznesach, jak i organizacjach pozarządowych.
Zdaniem dr Piotra Maszczyka kierownika Zakładu Makroekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie ład korporacyjny reguluje relacje pomiędzy różnego rodzaju podmiotami zaangażowanymi w działalność przedsiębiorstwa, zabezpiecza ich prawa i nakłada obowiązki.
„Ład korporacyjny może mieć charakter anglosaski albo kontynentalny. Anglosaski zakłada, że mamy walne zgromadzenie akcjonariuszy, czyli mamy ludzi, którzy wnieśli kapitał, który umożliwia funkcjonowanie danemu podmiotowi i mamy zarządzających dyrektorów. Natomiast w systemie kontynentalnym, w jakim funkcjonuje Polska, mamy jeszcze ten szczebel pośredni, jakim jest rada nadzorcza, która pełni funkcje nadzorcze wobec zarządu i podejmuje bieżące decyzje w spółce” – dodał.
Michał Góras członek zarządu Polskiej Fundacji Narodowej wskazuje, że ład korporacyjny to model zarządzania przedsiębiorstwem, zawierający zespół procedur oraz praktyk zarządzania nim.
„W XXI wieku po tak symbolicznych katastrofach, jak Enron zaczęto zastanawiać się, co ma wpływ na działalność przedsiębiorstwa, jakie procedury i zasady. Zaczęto wprowadzać zasady kodeksu dobrych praktyk. W Polsce pierwszym takim dokumentem był katalog dobrych praktyk spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Dopiero potem zaczęto wprowadzać te regulacje do systemu prawnego” – mówił.
Z kolei Wojciech Kaczmarczyk dyr. Narodowego Instytutu Wolności w Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ład korporacyjny definiuje jako zasady, która ułatwiają poruszanie się w biznesie takie jak regulaminy, procedury i zasady postępowania, w tym również w obszarach wrażliwych społecznie jak np. zapobieganie mobbingowi czy tworzenie opartej na wartościach kultury etyki w biznesie.
Michał Góras zaznacza, że dobre praktyki oparte są na jasnych i przejrzystych regulacjach prawnych obejmujących zasady działania firmy oraz na systemie motywacyjnym pracowników. Ważna jest także przejrzystość na zewnątrz danego przedsiębiorstwa, chodzi tu m.in. o informowaniu o podstawowych działaniach, właścicielach spółki, celach, misjach, strategii działania oraz rozliczaniu się z osiągnięć.
Według dr Piotra Maszczyka warto wprowadzać w przedsiębiorstwach regulacje, w postaci kodeksów, dobrych praktyk czy postanowień wewnętrznych, gdyż prowadzi to do stabilizacji spółki. Jak dodaje, w Polsce istnieją przepisy ogólne do których firmy muszą się dostosowywać np. Kodeks spółek handlowych czy przepisy Komisji Nadzoru Finansowego regulujące działania dotyczące upubliczniania sprawozdań finansowych. Jego zdaniem firmy, które wprowadzają dodatkowe regulacje np. dotyczące możliwości awansu, zyskują znaczną przewagę nad konkurencją.
„Ład korporacyjny jest elementem kultury organizacyjnej. Warto też podkreślić, że ład korporacyjny dotyczy może w różnym stopniu, ale zarówno organizacji dużego biznesu, jak też organizacji pozarządowych” – powiedział Kaczmarczyk oraz dodał, że wprowadzenie w swojej firmie czytelnych reguł ładu korporacyjnego ułatwia funkcjonowanie, a także zwiększa zaufanie ze strony pracownika.
„W ładzie korporacyjnym dobrą praktyką jest powielanie dobrych praktyk” – dodał Góras.
Więcej w materiale wideo. Polecamy!