Ratują ludzi, walczą ze smogiem, zastępują policjantów i żołnierzy. O współczesnych zastosowaniach bezzałogowców, a także o tym, jaką przyszłość kreuje dla nas rozwój dronów, opowiadamy w cyklu programów w Telewizji Republika przygotowanym we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Już ponad tysiąc osób na świecie zostało uratowanych przez drony. Jedną z nich jest 63-letnia mieszkanka Tychów. Policjanci, podejrzewając, że kobieta zgubiła się w lesie, zaangażowali w poszukiwania znaczne siły i specjalistyczny sprzęt poszukiwawczy. Czas działał na niekorzyść zaginionej. Na szczęście uwięzioną w grząskim strumieniu kobietę wypatrzył pilot policyjnego drona z katowickiej komendy wojewódzkiej. To dzięki temu akcja zakończyła się szczęśliwie.
Nawet 80 proc. płuc, które mogłyby trafić do przeszczepu, nie jest wykorzystywanych ze względu na trudności w zapewnieniu odpowiednich warunków przechowywania i transportu. Firma Unither Bioelectronics postanowiła poszukać rozwiązania tego problemu i skonstruowała specjalnego drona, który pierwszy w historii bezpiecznie przetransportował płuca do przeszczepu. Podróż między szpitalami trwała zaledwie 6 minut.
– Od prostych próbek krwi, aż po elementy wycinków podczas operacji – mówi prezes Kupaj. Firma „FARADA” przygotowuje specjalne lodówki do przewożenia przeszczepów. Misją jest również budowanie nowych dróg, sieci, ale także mamy ambicję iść na całą Europę – podkreślił.
Prezes firmy „BZB” Kacper Budnik tłumaczy, że Polska jest bardzo rozpoznawana na rynku międzynarodowym w świecie dronowym. Rozwiązania militarne czy cywilne zastosowanie – powstaje coraz więcej firm. Mamy świetnych informatyków, inżynierów, i w tym kierunku powinniśmy iść – podkreślał Budnik.
- Każda z firm w Polsce dopełnia konkurencję, dwie firmy nie robią dwóch identycznych rzeczy. Podzieliliśmy fajnie cały rynek i każdy zajmuje się odrębną specjalizacją – dodał Kacper Budnik.
Kolejne Grupy Rozpoznania Obrazowego WOT wykorzystujące bezzałogowce FlyEye wspierają działania Straży Granicznej. Przez całą dobę kilkanaście specjalistycznych dronów Wojsk Obrony Terytorialnej patroluje polsko-białoruską granicę. Dzięki bezzałogowcom codziennie wykrywane są grupy migrantów na granicy.
– Orbiter 2B wersja 2014, jest wyposażona w głowice optoelektroniczne. Pozwalają służbom na wykrycie obiektów, zarówno w ciągu dnia, jak i w ciągu nocy. W dronach bezzałogowych klasy mini największym problemem są warunki atmosferyczne, które najbardziej ograniczają służby, które pracują z dronami – powiedział kpt. Michał Dejer z 12 bazy bezzałogowych statków powietrznych.
– Taki dron ma trzy metry rozpiętości skrzydeł. Zasięg od stacji kierowania wynosi 50 km. Wysokość, na której może latać taki dron to około 18 tysięcy stóp. Takie wartości pozwalają nam na wykonywanie zadań, do których jesteśmy wyznaczeni – kontynuował kapitan Dejer.
Władze Rzeczypospolitej zakupiły pierwsze drony w 2007 roku. Kolejne są sukcesywnie dokupowane, a ich skuteczność i funkcjonalność stale wzrasta.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych dronów funkcjonariusze jeszcze skuteczniej mogą zwalczać drogowych piratów. Ten specjalistyczny sprzęt w rękach doświadczonych policjantów może oznaczać tylko jedno: na drogach będzie bezpieczniej. Dzięki posiadającej 30-krotny zoom kamerze mundurowi mogą dostrzec niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych.
W ciągu ostatnich czterech lat sprzedaż precyzyjnych latających bezzałogowców klasy handlowej wzrosła o 500 proc. Firma badawcza IDTechEx przewiduje, że do 2041 r. globalny rynek urządzeń określanych ogólnie jako drony wart będzie ponad 22 mld USD. Raport „Drone Market and Industries 2021-2041” wymienia kluczowe obszary wykorzystania dronów: rolnictwo, poszukiwania i ratownictwo, mapowanie i geolokalizacja, dostawy i użytkowanie konsumenckie.
Czy na dronach można zarobić? – Dziś, na początku XXI wieku, jesteśmy na początku tej drogi, gdzie dzięki systemom, które tworzy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, każdy dron będzie mógł bezpiecznie wykonywać swoje operacje w polskiej przestrzeni powietrznej – powiedział Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i od dwudziestu dwóch lat aktywny kontroler ruchu lotniczego.
– Czas epidemii jest czasem największego kryzysu lotnictwa. Od zakończenia II wojny światowej nie notowaliśmy takich spadków w ruchu lotniczym i okazało się, że to właśnie drony stanęły do walki z epidemią. Zaczęliśmy przewozić tym sposobem próbki covidowe – oznajmił Janiszewski.
W przyszłości częściowe przeniesienie ruchu miejskiego do przestrzeni powietrznej może być panaceum na korki i postępujący paraliż komunikacyjny w aglomeracjach. Bezzałogowe statki powietrzne będą świadczyły różnego rodzaju usługi dla mieszkańców, przedsiębiorców, administracji publicznej czy służby zdrowia – wskazywano podczas sesji „Drony w gospodarce” w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła specjalne tunele powietrzne dla dronów testujących szybkie połączenia lotnicze pomiędzy placówkami medycznymi, a laboratoriami testującymi w kierunku koronawirsa.
– Praktycznie od pierwszych dni powstania naszej firmy współpracujemy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Dlatego udało nam się zrobić kilka lotów testowych pomiędzy Warszawą z Sochaczewem i pomiędzy Warszawą a Pułtuskiem, gdzie przewieźliśmy próbki z punktu pobrań do szpitala – powiedział Szymon Kupaj, prezes zarządu Farada Group.
– Teraz dzięki tej współpracy planujemy setki połączeń po całej Polsce – dodał.
Polscy producenci zajmują się nie tylko produkcją samych dronów. Wzrasta również zapotrzebowanie na produkcję systemów antydronowych.
– Jeżeli zabezpieczymy się w odpowiedni sposób przed użytkownikami, którzy chcą zrobić krzywdę przy użyciu dronów poprzez implementację systemów antydronowych, będą to koszty nieporównywalnie mniejsze, niż gdybyśmy się przed tym nie zabezpieczyli – tłumaczył dr. inż. Mikołaj Jarkowski, dyrektor Centrum Technologii Bezzałogowych. Drony, które nie powinny pojawić się w przestrzeni powietrznej, powinny być z niej usunięte w sposób bezpieczny – dodał Jarkowski.
PAŻP zachęca i wspiera przedsiębiorców, aby rozwijały swoje firmy, wprowadzając rozwiązania dronowe i podłączały się do systemu PansaUTM, do którego może dołączyć dowolna firma.
Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski tłumaczy, że każdy dron będzie mógł bezpiecznie wykonywać swoje operacje w polskiej przestrzeni powietrznej.
- Chcieliśmy, aby system był otwarty, aby każdy użytkownik, który stworzy jakąkolwiek funkcjonalność, będzie mógł się podłączyć do systemu PansaUTM i korzystać z danych przetwarzanych przez ten system. Zapraszamy biznesy z pomysłem na rzecz gospodarki polskiej, światowej czy też porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli Polski – podkreślił prezes PAŻP.
Zapraszamy do obejrzenia playlisty „Biznes Polska Drony” na kanale YouTube