Rzeźba „Deutsch-Polnische Freundschaft” sprowadzona do Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Artykuł

Praca Piotra Uklańskiego to połączenie godła Polski i godła nazistowskich Niemiec. Powstała specjalnie na wystawę „Obok. Polska - Niemcy. 1000 lat historii w sztuce”.

Na oficjalnej stronie internetowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej można znaleźć informację o tym, że praca wpisuje się w szereg realizacji artysty „skupionych na odniesieniach do ikonosfery narodowo-patriotycznej i państwowej”.

- U podstawy tych prac pozostaje zawsze frapujące artystę pytanie, jak to się dzieje, że pewne barwy czy formy wywołują w widzu tak żywe emocje - można przeczytać na stronie muzeum. - „Deutsch-Polnische Freundschaft”, w którym przedstawienie polskiego orła pomieszane jest z hitlerowską gapą, to znów pytanie o źródło siły drzemiącej w niektórych znakach. Dlaczego estetyka (i ikonosfera) hitlerowska jest źródłem odniesień dla ruchów narodowych w Polsce, kraju szczególnie poszkodowanym przez nazistowskie Niemcy? W tym kontekście praca ta staje się przewrotną przestrogą przed rodzimym faszyzmem, przed powiązanymi z nim ksenofobią i rasizmem - informuje strona Muzeum Sztuki Nowoczesnej w dalszej części opisu pracy Uklańskiego.

Wiele kontrowersji wywołały w Polsce wcześniejsze instalacje wykonane przez artystę. Na przełomie 2012 i 2013 roku galeria Zachęta pokazywała prace Uklańskiego: „Pornalikes” i „Polska Über Alles”. Pierwsza instalacja składała się z rozwieszonych w jednej z sal zdjęć ukazujących narządy płciowe oraz stosunek seksualny. Z kolei drugą instalację stanowiły portrety aktorów w nazistowskich mundurach, na któych powieszono polskie godło.

dch, niezalezna.pl, fot. Sławek/CC

Źródło:

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy