Łazik Perseverance już jutro ląduje na Marsie. Misja NASA ma pomóc badaczom planety osiedlić się na niej

Fot. NASA

Misja łazika Perseverance może być jedną z najważniejszych kosmicznych inicjatyw NASA. Robot będzie badał klimat i geologię Czerwonej Planety. Pomoże w poszerzeniu naszej wiedzy o tym, jak przyszli odkrywcy będą wykorzystywać zasoby naturalne dostępne na powierzchni planety.

Łazik Perseverance ma na pokładzie siedem urządzeń przeznaczonych do prowadzenia naukowych i technologicznych badań dotyczących eksploracji Marsa.

Łazik Perseverance pomoże w zdobyciu wiedzy o tym, jak przyszli odkrywcy będą wykorzystywać zasoby naturalne dostępne na powierzchni planety.

Umiejętność życia na Marsie otworzyłaby drogę do dokładnej eksploracji planety. Projektanci przyszłych załogowych wypraw na Marsa będą rozumieć zagrożenia, jakie stwarza pył marsjański, i wskazać technologię przetwarzania dwutlenku węgla z atmosfery do produkcji tlenu. Doświadczenia te pomogą inżynierom dowiedzieć się, jak korzystać z marsjańskich zasobów, aby wytwarzać tlen niezbędny do oddychania, a także do produkcji utleniacza do paliwa rakietowego.

Sojourner, pierwszy amerykański łazik marsjański (1997 r.) miał rozmiar kuchenki mikrofalowej. Perseverance jest tak duży jak samochód osobowy.

pia24047_670

(Fot. NASA)

NASA wyposażyła łazik m.in. w zestaw narzędzi o nawie SHERLOC. Lupa Watson służy do szukania związków organicznych, a więc szukania śladów życia.

Perseverance rozpocznie manewr lądowania na Czerwonej Planecie jutro, kilka minut przed godz. 22.00 czasu polskiego.

Źródło: NASA, wikipedia, komputerswiat.pl