Koronawirus może kosztować transport lotniczy do 113 mld dolarów
Szerzenie się epidemii Covid-19 może narazić transport lotniczy w 2020 roku na straty sięgające 113 mld dolarów i postawić go w bezprecedensowej sytuacji - ogłosiło w czwartek Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
"W czasie nieco dłuższym niż dwa miesiące perspektywy sektora w większości regionów świata stały się zdecydowanie niepokojące" - oświadczył dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac po naradzie w Singapurze, na której uznano sytuację branży za "niemal bezprecedensową".
W chwili gdy rządy zastanawiają się nad środkami, które mogłyby poprawić sytuację, sektor transportu lotniczego "w tym wyjątkowym momencie" powinien liczyć się z możliwością obniżenia podatków i szeregu kosztów operacyjnych ponoszonych przez towarzystwa lotnicze - sugerował de Juniac.
IATA, która zrzesza 290 przewoźników powietrznych, ocenia straty poniesione dotąd przez nich w sektorze transportu pasażerów na 63 mld dolarów. Mogą one wzrosnąć, według IATA, do 113 mld dolarów jeśli koronawirus będzie się nadal rozprzestrzeniał.
Z finansowego punktu widzenia straty będą równe tym, jakie sektor poniósł podczas światowego kryzysu finansowego w latach 2008-2009 - przewiduje IATA.
20 lutego IATA ogłosiło pierwszą ocenę, która dotyczyła jedynie strat finansowych przewoźników wynikających z wybuchu epidemii Covid-19 w Chinach. Wyniosły 29,3 mld dolarów.
Później wirus zaatakował jednak ponad 80 krajów.
Według IATA, wartość giełdowa firm lotniczych zmalała w związku z Covid-19 o około 25 proc. Są to straty o 21 proc. większe niż te, które przewoźnicy powietrzni ponieśli wskutek epidemii SARS (syndrom ostrej niewydolności oddechowej) w 2003 roku.
Od stycznia dziesiątki towarzystw lotniczych zawiesiły bądź zredukowały swe połączenia z Chinami, pierwszym ogniskiem epidemii, a następnie z Włochami. Epidemia przyczyniła się do globalnego spadku rezerwacji.
Polecamy Nasze Programy
Wiadomości
Najnowsze
Zobacz, jak sprawdzić czy twój smartfon cię podgląda!
Warszawska afera śmieciowa, czyli największy problem Rafała Trzaskowskiego
Komentator TVN ZSZOKOWAŁ na wizji: „Ostatnie komunikaty są tak samo wiarygodne jak te z kancelarii premiera”
Stefaniuk: Prokurator, który zatrzymał Romanowskiego, dalej prowadzi sprawę, a powinien być odsunięty