Przejdź do treści
04:29 Portugalia: Ujęto mężczyznę, który chciał zaatakować młotkiem kandydującego na prezydenta Andre Venturę
02:37 USA: Dyrektor wywiadu - Rosja nie ma zdolności podbicia i okupacji Ukrainy
00:42 Turcja: Na północy kraju spadł kolejny niezidentyfikowany dron
Republika Republika zaprasza widzów na specjalny koncert kolęd z Kozłówki, z udziałem Prezydenta RP Karola Nawrockiego oraz Pierwszej Damy Marty Nawrockiej, Wigilia, godz. 20.00
Republika Dzieci w Libanie śpiewają najpiękniejsze polskie kolędy. Na koncert zapraszamy do Republiki w Boże Narodzenie o godzinie 20:00
Wydarzenie Telewizja Republika, województwo lubelskie i miasto Chełm zapraszają na "Wystrzałowego Sylwestra z Republiką". Wśród gwiazd m.in. Fun Factory, Kombi Łosowski, Bayer Full, Defis, Corona i Weekend. Zapraszamy 31 grudnia do Chełma i przed telewizory!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Kalisz zaprasza na spotkanie z europosłem Patrykiem Jakim. 21 grudnia, godz. 17:00, Sala konferencyjna przy hotelu Hampton by Hilton, ul. Chopina 9, Kalisz
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

Eurodeputowani PO zablokowali projekt Via Carpathia. Jest nagranie z posiedzenia komisji PE

Źródło: youtube

Europosłowie Platformy Obywatelskiej zablokowali projekt międzynarodowej autostrady łączącej kraje Europy Środkowo-Wschodniej z państwami bałtyckimi i krajami bałkańskimi. Dotarliśmy do nagrania z posiedzenia Komisji Petycji podczas, którego na wniosek polityków PO zamknięto rozmowy dotyczące Via Carpathia.

Eurodeputowany Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba, który silnie angażował się w powstanie Via Carpathia wydał w tej sprawie oświadczenie. Publikujemy je w całości:

Podczas poniedziałkowego posiedzenia Komisji Petycji PE na wniosek europosłów Platformy Obywatelskiej zamknięto petycję dotyczącą budowy szlaku Via Carpathia. Dawała ona szansę na dalsze procedowanie tej sprawy na poziomie europejskim, wysłanie misji obserwacyjnej do naszego kraju, która mogłaby ocenić możliwość budowy Via Carpathia na całej jej długości w najbliższych latach, a także możliwość sporządzenia raportu PE i wywierania dalszej presji na polski rząd na rzecz budowy tej drogi.

Trzeba podkreślić, że nie ma w Europie Środkowo-Wschodniej dobrego połączenia drogowego między północą i południem kontynentu, dlatego uwzględnienie Via Carpathia jako jednego z głównych szlaków komunikacyjnych UE na całej długości (Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Kosice – Miskolc – Debreczyn – Oradea – Logoj - Calafat/Constanta – Sofia/Svilengrad) - jest tak ważne.

Można było to zrobić w ostatnich latach podczas negocjacji w sprawie kształtu rozporządzenia TEN-T, określającego najważniejsze szlaki komunikacyjne w UE, jednakże przez bierność polskich władz nie uczyniono tego.

Niestety, i tu jest geneza problemu, do sieci dróg bazowych (core network), możliwych do modernizacji do roku 2030, polski rząd wpisał tylko niewielki fragment Via Carpathia na odcinku Rzeszów-Lublin. Pozostałe odcinki są ujęte w sieci dróg uzupełniających (comprehensive network), możliwych do budowy do roku 2050, co biorąc pod uwagę niepewną sytuację gospodarczą w UE, nie daje żadnych gwarancji, że dojdzie to rzeczywiście do skutku. Co więcej, kluczowy odcinek od Białegostoku do granicy litewskiej został uwzględniony przez polski rząd w rozporządzeniu TEN-T tylko połowicznie, co czyni tę drogę niekompletną.

W oficjalnym piśmie do ówczesnej wicepremier Bieńkowskiej Komisja Petycji stwierdziła, po zasięgnięciu opinii Komisji Transportu, że Via Carpathia "kwalifikuje się do finansowania ze środków europejskich funduszy strukturalnych i w gestii rządu Rzeczypospolitej Polskiej leży wystąpienie o finansowanie na ten cel". Ewidentnie widać, że tej woli polskiego rządu zabrakło.

Tymczasem na przykład rządy Węgier i Rumunii wywalczyły uwzględnienie w TEN-T większości odcinków Via Carpathia przebiegających przez terytoria tych państw. Dlatego ta petycja była tak ważna, aby temat Via Carpathia właśnie tą drogą wrócił na forum PE.

Potrzebę budowy szlaku Via Carpathia podnosiłem w instytucjach unijnych wielokrotnie poprzez konferencje, spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej i kolejnych prezydencji, poprawki do raportów, wystąpienia na sesji plenarnej PE i wysłuchania. Niestety, cały czas kluczem do sprawy pozostaje wola polskiego rządu.

Jestem przekonany, że europosłowie PO zablokowali tę petycję ws. Via Carpathia właśnie ze względu na możliwość kontynuowania tej sprawy na poziomie europejskim w postaci misji obserwacyjnej PE, czy merytorycznego raportu na forum właściwej komisji PE, bo wówczas okazałoby się, że to rząd PO-PSL jest odpowiedzialny za szereg zaniechań podczas negocjacji TEN-T i dalsze pogłębianie peryferyzacji tej części naszego kraju.

Jedno jest pewne - bez woli politycznej rządu ten szlak nie powstanie, a nie mam wątpliwości, że Via Carpathia mogłaby stać się kręgosłupem komunikacyjnym Europy Środkowo-Wschodniej. Droga byłaby urzeczywistnieniem jednej z głównych zasad UE - zrównoważonego rozwoju - i stanowiłaby istotny bodziec dla gospodarek państw zaangażowanych w ten projekt.

Odpowiadając na oświadczenie posłów Łukacijewskiej i Wałęsy, chcę jeszcze raz podkreślić - Platforma Obywatelska, doprowadzając do zamknięcia petycji, pogrzebała na forum europejskim jedną z możliwości doprowadzenia do budowy tej drogi w przyszłości. Podpieranie się podkarpackim marszałkiem Władysławem Ortylem to rozpaczliwa próba tłumaczenia skrajnej nieudolności polskiego rządu w tej sprawie. Fakty bowiem są takie, że to właśnie Marszałek Ortyl przedstawił propozycję budowy jednego z odcinków Via Carpathia na południe od Rzeszowa i zaprezentował montaż tej inwestycji zgodny z wytycznymi UE. Marszałek Ortyl pokazał polskiemu rządowi, że można doprowadzić do realizacji tej inwestycji, jeśli tylko jest polityczna wola. Tej zabrakło w ostatnich latach rządowi PO, a już najbardziej szokujące jest to, że europosłowie tej partii w PE blokują kolejne możliwe działania zmierzające do budowy tej bardzo ważnej drogi.

telewizjarepublika.pl, niezalezna.pl

Wiadomości

imigranci

Kwestionują Konwencję Genewską: Służyła uciekinierom z ZSRR, nie masowej imigracji 2025

Premier Australii odbierze mieszkańcom broń. To odpowiedź na terroryzm

Mieszkańcy zauważyli drona z rozwiniętym spadochronem

Orban przestrzega przed wielkimi masami imigrantów

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Kto wygrał ten rok? Polacy wprost: Karol Nawrocki! [SONDAŻ]

Leon XIV zwrócił się z zachętą do polskich małżeństw

Müller: rządzący doprowadzili do efektu mrożącego całą administrację publiczną

Nie żyje wybitny muzyk jazzowy. Michał Urbaniak odszedł w wieku 82 lat

Będą bezpieczne wybory na Ukrainie? Zełenski zabrał głos

Młodzi Niemcy niebawem dostaną pisma z Bundeswehry. W jakiej sprawie?

W stolicy Korsyki francuska policja zabiła nożownika!

Romanowski ostro o Żurku: nie można spodziewać się po nim przestrzegania prawa!

Takie będą najbliższe dni. Sprawdź prognozę pogody!

Martwa staruszka na pokładzie samolotu do Londynu. „Słyszysz mnie?"

We Włoszech aresztowano ponad 380 osób podczas wielkiej operacji antynarkotykowej!

Najnowsze

imigranci

Kwestionują Konwencję Genewską: Służyła uciekinierom z ZSRR, nie masowej imigracji 2025

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Kto wygrał ten rok? Polacy wprost: Karol Nawrocki! [SONDAŻ]

Leon XIV zwrócił się z zachętą do polskich małżeństw

Müller: rządzący doprowadzili do efektu mrożącego całą administrację publiczną

Nie żyje wybitny muzyk jazzowy. Michał Urbaniak odszedł w wieku 82 lat

skup broni w Australii w 1996

Premier Australii odbierze mieszkańcom broń. To odpowiedź na terroryzm

dron w Turcji

Mieszkańcy zauważyli drona z rozwiniętym spadochronem

Wiktor Orban

Orban przestrzega przed wielkimi masami imigrantów