Wystawa autorstwa Małgorzaty Turewicz Lafranchi „Uwikłanie” w CSW Zamek Ujazdowski
Rzeźby, obiekty rzeźbiarskie i obrazy autorstwa Małgorzaty Turewicz Lafranchi, polskiej artystki na stałe mieszkającej i tworzącej w Szwajcarii eksponowane są w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Dwadzieścia obecnie prezentowanych prac Małgorzaty Turewicz Lafranchi wpisuje się w rozpoczęty w ubiegłym roku cykl wystaw prezentujących twórczość artystów, których prace znajdują się w naszych zbiorach Centrum Sztuki Współczesnej” – poinformowała PAP Ewa Gorządek, kuratorka wystawy.
Turewicz Lafranchi tworzy w stylu minimalistycznym, najczęściej posługując się językiem geometrii. „Jej prace są powściągliwe, syntetyczne w formie, ale niepozbawione poetyckiego przekazu, czasami też podszyte humorem i ironią. Artystka nazwała je rysunkami technicznymi swoich emocji, materializacją niewidzialnego” - mówi Ewa Gorządek.
Artystka chadza własnymi drogami, co sama podkreśliła w jednym z wywiadów. „Rzeczywiście, w ciągu trzydziestu lat twórczości ominęła rozmaite nurty: nowej krytyki, sztuki feministycznej, poszukiwań tożsamościowych" – mówi Gorządek. "Rzeźby i obiekty Turewicz Lafranchi odróżniały się stylem i problematyką od tendencji panujących w sztuce minionych dekad, a zarazem stanowią spójną oryginalną wypowiedź”.
Chadza własnymi drogami i materializuje niewidzialne. Prace Małgorzaty Turewicz Lafranchi można obejrzeć w @u_jazdowski ⤵️https://t.co/MvjiOoWORJ
— TVP3 (@tvp_3) October 13, 2023
W pierwszym okresie pracy artystycznej, pod koniec lat 80., Turewicz Lafranchi rysowała i malowała. Powstały wówczas obrazy, rysunki temperą na szarym papierze oraz liczne szkice, które artystka nazywała „rysunkami choreograficznymi”, były bowiem zapisem dynamicznych sekwencji ruchu.
W 1990 roku Turewicz Lafranchi realizowała prace przestrzenne; rzeźby te znajdują się w kolekcji Pinakothek der Moderne w Monachium. W dojrzałym okresie twórczości artystka skoncentrowała się głównie na formach rzeźbiarskich.
„W pracach Turewicz Lafranchi widać inspiracje płynące z wielu źródeł: filozofii i nauk ścisłych, badających podstawowe struktury rzeczywistości, prawa świata fizycznego czy uwarunkowania najbliższego otoczenia człowieka i przedmiotów codziennego użytku. Artystka dopatruje się pewnych prawidłowości, które rządzą nie tylko mechanizmami szeroko pojętego środowiska naturalnego, światem międzyludzkich relacji i zjawisk psychicznych, ale także duchowych” – charakteryzuje twórczość kuratorka wystawy.
Typowe dla sztuki Turewicz Lafranchi jest konsekwentne wykorzystywanie materiałów przemysłowych. W latach 90. artystka realizowała przede wszystkim prace z trzech metali: miedzi, mosiądzu i stali, nawiązując w ten sposób do teorii żywiołów: wody, powietrza, ognia i ziemi, która leży u podstaw filozoficznego wyjaśniania zjawisk zachodzących w naturze.
W późniejszym okresie pojawiły się w jej sztuce nowe tworzywa, takie jak druty, siatki, kable telefoniczne, szkło akrylowe lub plastik. Widoczne jest to w pracach obecnie eksponowanych.
„Angielski tytuł wystawy, Entanglement, to wieloznaczne słowo, wywodzące się zarówno z obszaru mechaniki kwantowej, jak i polityki czy relacji międzyludzkich” – wyjaśnia Gorządek.
Małgorzata Turewicz Lafranchi (rocznik 1961) jest rzeźbiarką, malarką, autorką rysunków, fotografii i instalacji. W latach 1980–1985 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Architektury Wnętrz w pracowniach Andrzeja Dłużniewskiego i Henryka Wiśniewskiego. W latach 1985–1986 studiowała w szwajcarskiej Freie Hochschule fuer Geisteswissenschaft, Goetheanum w Dornach. Od 1994 mieszka i pracuje w Szwajcarii.
Wystawa „Uwikłanie” w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie dostępna będzie do 14 stycznia 2024 roku.
Najnowsze
Spurs po raz trzeci pokonują mistrzów NBA. Sochan bez minut
Paraliż na drodze Mrągowo–Ryn. Seria groźnych wypadków
Niemieckie media ujawniają kompromitację „zielonej polityki”. Hamburg liczył emisje z pieców, których nie było