Przejdź do treści
Republika Dziś o godz. 20:15 w programie Gość Dzisiaj rozmowa z prezydentem Karolem Nawrockim. Tylko w Republice!
Republika Ewa Bugała Wszystko Jasne: Gościem Ewy Bugały dziś o godz. 17:30 będzie Leszek Miller, były premier RP
12:15 Pomorskie: Służby przejęły narkotyki warte około miliona złotych. Dwaj podejrzani w areszcie
12:01 Świat: Tajlandia zawiesza porozumienie pokojowe z Kambodżą po eksplozji miny na granicy
11:27 Zachodniopomorskie: Kolejne siedem osób zatrzymanych wz. z bójką w Szczecinku. Dwie wciąż poszukiwane
11:11 Filipiny: Cztery osoby zginęły w wyniku supertajfunu Fung-wong
10:28 Iran: Z powodu rekordowej suszy zbiorniki wodne Teheranu niemal puste, przerwy w dostawach wody
09:25 Tatry: Trudne warunki na tatrzańskich szlakach – miejscami śnieg i oblodzenia
09:11 Rafał Leśkiewicz: prezydent uważa, że próba postawienia zarzutów Ziobrze to polityczna hucpa
08:06 Indie: Policja zatrzymała dziesiątki mieszkańców żądających walki ze smogiem
Wydarzenie Kluby „Gazety Polskiej” zapraszają 11 listopada do swojego sektora w Marszu Niepodległości. Zbiórka o godz. 13:00 przy rondzie Dmowskiego, od strony Banku PKO BP, w kierunku Stadionu Narodowego
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej Warszawa oraz Wolni Polacy zapraszają na protest przeciwko represjom politycznym wobec Daniela Obajtka, 12 listopada, godz. 11:30 przed Prokuraturą Regionalną w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 25)
Wydarzenie 12 listopada (środa), o godz. 18:00 odbędzie się pokaz filmu "Operacja Polonia 1920". Miejsce: Sala widowiskowa Centrum Kultury - Izabelin. Wstęp wolny
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Chrzanów zaprasza na spotkanie otwarte z Jakubem Maciejewskim. 14 listopada, g. 18:00. Sala Parafialna ul. Adama Mickiewicza 5, Chrzanów
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Jackiem Wroną, działaczem Ruchu Obrony Granic. 16 listopada, g. 17:30. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 33
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Miechów zaprasza na spotkanie otwarte z Przemysławem Czarnkiem. 15 listopada, g. 13:00. Hala sportowa przy szkole podstawowej w Kozłowie, Kozłów 303
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Nowym Dworze Mazowieckim i NPR zapraszają na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem 21 listopada o godz. 18:00 w Nowodworskim Ośrodku Kultury przy ul I.J. Paderewskiego 1a
Wydarzenie Uroczystości 195. rocznicy wybuchu Powstania Listopadowego. Olszynka Grochowska, niedziela, 30.11. Początek o g. 12:30, Kopiec Bohaterów Olszynki Grochowskiej w Alei Chwały (ul. Chełmżyńska). Od g. 13:00 uroczystości przy Mogile Powstańczej, ul. Szeroka
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Ujawniamy dlaczego Tusk i jego protektorzy nie chcą CPK. Bo zarobiłaby na tym, i to dużo, Polska, a Niemcy stracili!

Źródło: Twitter

Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce, opublikował na Twitterze bardzo ciekawą mapkę dotyczącą Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opatrzył ją także kilkoma danymi. Widać z nich wyraźnie, dlaczego powstanie CPK budzi wściekłość Niemiec i ich protegowanych z grupy Tuska. Polska na CPK zarabia, a Niemcy tracą - do tego sprowadza się odpowiedź.

"Polska wygenerowała w 2022 r. ok. 1,1 mln ton cargo lotniczego. W Polsce przeładowano tylko 17% tej masy, reszta przez Niemcy i inne państwa. Te 17% dało nam 4,0 mld zł do budżetu. Krajom zachodnim oddaliśmy tylko w 2022 r. ok. 19,5 mld zł podatków - to 2x koszt CPK!", czytamy na Twitterze eksperta z zarządzania strategicznego w logistyce.

W opublikowanym w Tygodniku Solidarność (14 listopada b.r.) wywiadzie z Andrzejem Banuchą ("Na upadku CPK najbardziej zyskaliby Niemcy") czytamy m. in. : "Polska gospodarka bardzo szybko rośnie, rośnie nasz import i eksport, to są ogromne wartości. Bez Centralnego Portu Komunikacyjnego ten cały wzrost będzie skonsumowany przez Niemcy czy Holandię. To w niemieckich i holenderskich portach lotniczych będą płacone podatki, więc głównym beneficjentem polskiego wzrostu importu będzie budżet Republiki Federalnej Niemiec i Holandii" – mówi ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce.

Andrzej Banucha wyjaśnia: "Polska dzisiaj lotniczo nie obsługuje swojego cargo. Około osiemdziesiąt procent naszego cargo lotniczego jest obsługiwane przez niemieckie porty. Tymczasem cargo lotnicze jest bardzo wysokiej wartości. Ta droga transportu jest bardzo kosztowna, o wiele bardziej niż transport morski, i decydują się na nią firmy przewożące produkty, których wartość w stosunku do masy jest duża – na przykład mikroprocesory, elektronika, małe części samochodowe, leki czy szczepionki. Są one bardzo drogie. Jeżeli są transportowane spoza Unii Europejskiej, wówczas w miejscu, w którym lądują, nakłada się na nie cło i najczęściej również VAT. To są dobra potężnej wartości, a cło i VAT płacone są właśnie od ich wartości, a nie od ich masy. Opłaty te zostają w kraju, w którym wylądował towar. Jeśli dzisiaj nasz transport cargo jest obsługiwany przez Niemcy, to po prostu zostawiamy w ten sposób pieniądze w tamtejszym budżecie".

"Budżet Polski na tym, że mamy port w Gdańsku, zarabia ponad czterdzieści miliardów złotych rocznie. Gdyby go nie było, to nie byłoby także tych czterdziestu miliardów złotych. Praktycznie nie mamy jednak towaru lotniczego. Ten towar lotniczy, te miliardy złotych zostawiamy w Niemczech. Nie da się zrobić hubu cargo bez wielkiego hubu połączeń pasażerskich, a wielkiego hubu połączeń pasażerskich nie da się zrobić, jeżeli rozbijemy to na kilka lotnisk, zabijemy w ten sposób możliwość realizacji szybkich przesiadek i lotnisko pozostaje regionalne – bez tych wszystkich połączeń lotniczych, które może zaoferować tylko hub. Lotniska regionalne nie zapewnią nam dużej ilości połączeń międzykontynentalnych, a bez nich nie ma clenia i watowania" - dodaje Andrzej Banucha i odpowiada na najważniejsze - kluczowe - pytanie: "Kto zyskałby na upadku projektu CPK?"

"Jeśli ten projekt się nie zrealizuje, pasażerowie w Polsce nie będą mieli takiej oferty lotniczej, jaką mają dzisiaj Niemcy, Holendrzy czy Francuzi. Jeżeli będą chcieli polecieć w bardziej egzotyczne miejsca na świecie – np. do Arabii Saudyjskiej, do Republiki Południowej Afryki, do Indii, do Chin i tym podobne – będą latali przez inne huby. Stracimy wówczas możliwości rozwojowe. Polski rynek lotniczy, ze względu na to, że się ludzie bogaci i ze względu na to, że Polacy coraz więcej latają, ma możliwość urosnąć trzykrotnie. Nie urośnie jednak, jeżeli nie zapewnimy mu infrastruktury. Zostawimy więc tutaj takie status quo. Druga rzecz, która się utrzyma, to pozostawienie transportu lotniczego w Niemczech. A co za tym idzie – clenie i watowanie tych dóbr importowych, które wpływają do Unii Europejskiej, będzie się odbywać w Niemczech i w Holandii. A mogliby skorzystać z nich polscy podatnicy. To w niemieckich i holenderskich portach lotniczych będą płacone podatki, więc głównym beneficjentem polskiego wzrostu importu będzie budżet Republiki Federalnej Niemiec i Holandii. Kolejna rzecz to kwestia miejsc pracy. Według obliczeń budowa i uruchomienie CPK spowoduje, że do 2040 roku polskie PKB zwiększy się o dziewięćset dziewięćdziesiąt miliardów złotych i zostanie stworzonych trzysta trzydzieści tysięcy nowych miejsc pracy. Bez CKP tego nie będzie. Stracilibyśmy na tym ogromne pieniądze."

Przy rządach "partii niemieckiej" (jak słusznie określa PO Jarosław Kaczyński) w Polsce, mamy jak w banku, że tych "pinindzy nie bendzie".

#CPK #CARGO

Polska wygenerowała w 2022 r.
ok. 1,1 mln ton cargo lotniczego

W Polsce przeładowano tylko 17% tej masy, reszta przez Niemcy i inne państwa

Te 17% dało nam 4,0 mld zł do budżetu

Krajom zachodnim oddaliśmy tylko w 2022 r. ok. 19,5 mld zł podatków - to 2x koszt CPK! pic.twitter.com/HbDTb8hqFl

— Andrzej Banucha (@ABanucha) November 17, 2023
Twitter, Tysol.pl, Portal TV Republika, wch

Wiadomości

Tego nie możesz przegapić! Prezydent Karol Nawrocki gościem Republiki [SZCZEGÓŁY]

Czy Tusk prowadzi Polskę z powrotem do PRL-u? Żurek chce „starych czasów”?

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Tego jeszcze nie było! Tusk porównał się do... Piłsudskiego

Kierowca busa próbował wciągnąć nastolatkę do pojazdu

Ramię w ramię - Tusk, Niemcy i Rosja zwalczają prezydenta RP

Po pijanemu spowodował wypadek grozi mu 20 lat więzienia!

HIT DNIA

Komu Żurek udzielił wywiadu w 2016 roku? Dostał oficjalne pytanie

Rozczarowanie rządem Tuska? Coraz więcej głosów za powrotem PiS!

Rozpoczęło się rozpatrywanie wniosku Sarkozy'ego o zwolnienie z więzienia

SPRAWDŹ TO!

TVP Info w likwidacji z paskudnym atakiem na prezydenta Nawrockiego! [WIDEO]

Tragiczne zdarzenie podczas meczu w Hiszpanii. Spotkanie przerwane po śmierci kibica

Prowokatorzy znów zakłócili miesięcznicę. Ostre słowa Kaczyńskiego

SPRAWDŹ TO!

Mentzen znów uderzył w PiS. "Nawet członkowie jego partii mówią, że się zagubił"

Na giełdach ropy ceny w górę - co jest tego przyczyną?

Moskwa szykuje Rosjan na spadek poziomu życia

Najnowsze

Tego nie możesz przegapić! Prezydent Karol Nawrocki gościem Republiki [SZCZEGÓŁY]

Ramię w ramię - Tusk, Niemcy i Rosja zwalczają prezydenta RP

Po pijanemu spowodował wypadek grozi mu 20 lat więzienia!

HIT DNIA

Komu Żurek udzielił wywiadu w 2016 roku? Dostał oficjalne pytanie

Rozczarowanie rządem Tuska? Coraz więcej głosów za powrotem PiS!

Czy Tusk prowadzi Polskę z powrotem do PRL-u? Żurek chce „starych czasów”?

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Tego jeszcze nie było! Tusk porównał się do... Piłsudskiego

Kierowca busa próbował wciągnąć nastolatkę do pojazdu