Wyspy Kanaryjskie: Zatrzymano przewodnika nurkowego. Powodem była śmierć badaczki oceanograficznej
45-letni przewodnik nurkowania został aresztowany jako domniemany sprawca zabójstwa 27-letniej badaczki oceanograficznej Marii Casanovej z Uniwersytetu de Las Palmas de Gran Canaria.
Gwardia Cywilna aresztowała 45-letniego mężczyznę — przewodnika centrum nurkowego, pod zarzutem odpowiedzialności za śmierć z powodu rażącego zaniedbania badaczki oceanograficznej Maríi Casanovej, która straciła życie, gdy została uwięziona we wraku koreańskiego statku rybackim Soo Yang, zatopionego w okolicy portu La Luz - Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich.
Do wydarzeń doszło 10 października, kiedy Grupa Specjalistów ds. Działań Podwodnych (GEAS) Gwardii Cywilnej została zaalarmowana zniknięciu jednego z nurków we wraku Soo Yang.
Z tego powodu agenci rozpoczęli śledztwo. Okazało się m.in., że nurkowanie odbyło się na głębokości przekraczającej dozwoloną głębokość. Ponadto nurkowanie do wnętrza wraku bez odpowiednich kwalifikacji, niosło ze sobą ekstremalne ryzyko. Przy takich akcjach wymagane jest bowiem doświadczenie, przeszkolenie i specjalne wyposażenie.
Z drugiej strony, agenci byli w stanie zweryfikować, czy odpowiedni plan ewakuacji nie został aktywowany zgodnie z objawami ujawnionymi w dochodzeniu, zwłaszcza gdy wypłynęli na powierzchnię bez reszty grupy, która nie wykonała odpowiedniego przystanku bezpieczeństwa, wiedząc o trajektorii zawodowej, że jeśli wynurzyli się bez zatrzymywania się, zagrozili życiu innych nurków.
Z tego powodu agenci przystąpili do aresztowania przewodnika i dyrektora technicznego centrum szkolenia nurkowego w Las Palmas de Gran Canaria, a także lokalnego komisariatu policji w celu uzyskania odpowiedniej ekspertyzy w sprawie domniemanej odpowiedzialności za zabójstwo z powodu poważnego zaniedbania.
Agenci podjęli akcję następnego dnia, aby wydobyć ciało oraz cały jego sprzęt nurkowy, który znajdował się w trudno dostępnym obszarze. Agenci GEAS musieli wykonać przy tym skomplikowane manewry podwodne, aby uniknąć przeszkód w wąskich przejściach wraku.