Od czwartku UFG rozpoczęło się przyjmowanie wniosków o zwrot pieniędzy wpłaconych na wycieczki do Izraela, które zostały odwołane z powodu działań wojennych – wynika z informacji przekazanych PAP.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który obsługuje Turystyczny Fundusz Pomocowy, uruchamia procedurę zwrotów wpłat za imprezy turystyczne na terytorium Izraela, niezrealizowane z powodu działań wojennych. Jak wynika z informacji przekazanych PAP przez UFG, od czwartku 12 października Fundusz przyjmuje od podróżnych oraz organizatorów turystyki wnioski o zwrot pieniędzy.
„Ochrona funduszu obejmuje wyłącznie imprezy turystyczne (połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, np. przelotu i noclegu) odwołane przed ich rozpoczęciem. Środki z TFP nie są przeznaczone na zwrot wpłat za inne aktywności turystyczne, takie jak np. przejazd autokarem, koleją czy transport lotniczy” – podał UFG w materiale przesłanym PAP. – „Wnioski można składać tylko i wyłącznie za pośrednictwem Portalu TFG (https://tfg.ufg.pl ) od 12 października , ale nie później niż przed upływem 14 dni od powiadomienia przez podróżnego lub organizatora o rozwiązaniu umowy o udział w imprezie turystycznej realizowanej na terytorium Izraela” – dodano w informacji UFG.
Fundusz zastrzegł, że zwrotowi z TFP podlegają wyłącznie wpłaty za imprezy turystyczne realizowane na terytorium Izraela, w odniesieniu do których powiadomienie o odstąpieniu od umowy przez podróżnego lub powiadomienie o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki nastąpiło w terminie od 7 do 22 października. Zainteresowani powinni zapoznać się z komunikatem wydanym przez Ministra Sportu i Turystyki w porozumieniu z Ministrem Finansów, dostępnym pod adresem https://www.gov.pl/web/sport/uwaga-podrozni-i-organizatorzy-wycieczek-do-izraela .
„Zwrot środków będzie możliwy w przypadku złożenia przez organizatora imprezy turystycznej i podróżnego wniosków ze zgodnymi danymi. Weryfikacja danych w złożonych wnioskach nastąpi w ciągu 30 dni od dnia otrzymania późniejszego z tych wniosków. W przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, termin ulega przedłużeniu o 4 miesięce. W terminie 14 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, UFG dokonuje wypłaty z TFP na rzecz podróżnych, nie wcześniej jednak niż przed uzyskaniem od organizatora turystyki wpłat, których musi on dokonać wraz ze złożeniem swojego wniosku” – poinformował UFG.
Fundusz zastrzegł, że do złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie przez organizatora oraz podróżnego konta w portalu TFG. Instrukcje dotyczące sposobu założenia konta oraz logowania znajdują się w zakładce: https://tfg.ufg.pl/tresc/81/Jak_korzystac_z_Portalu_TFG_ . Stwierdzono także, że nie „jest możliwe składanie wniosków pocztą elektroniczną (email), tradycyjną oraz osobiście”.
„Zwrot środków dotyczy wyłącznie organizatorów turystyki ujętych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych, bezpłatny dostęp pod adresem: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/wyszukiwanie " - podał Fundusz.
UFG poinformował także, że dodatkowe informacje można znaleźć w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania: https://tfg.ufg.pl/zalaczniki/pobierzZalacznik/TFP_Izrael_FAQ.pdf@100 . Poza tym UFG dla podróżnych przygotował również instrukcję wypełniania wniosku, która jest dostępna pod adresem: https://tfg.ufg.pl/zalaczniki/pobierzZalacznik/tfp_wniosek_instrukcja_dla_podroznego.pdf@100 . Z UFG można też się skontaktować, dzwoniąc na infolinię pod numer +48 22 53 96 100. UFG pracuje od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00.