Pierwszy lot odbył śmigłowiec Boeing CH-47F Chinook w którym zastosowano silniki GE Aviation GE38-1B (oznaczone przez US Navy T408-GE-400) stanowiące standardowy napęd konkurencyjnej maszyny Sikorsky CH-53K King Stallion.
Jest to program realizowany przez firmy Boeing i GE Aviation wspólnie z U.S. Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center (CCDC AvMC). Prace zostały spowolnione, ale nie zahamowane przez Covid-19.
Silniki GE Aviation GE38-1B mają znacznie większą moc i lepsze osiągi od stosowanych obecnie w Chinookach Honeywell T55-GA-714A. Na poziomie samej mocy jest to 4867 KM starych jednostek napędowych i 7500 KM w przypadku GE38-1B, które pod oznaczeniem T408-GE-400 stosowane są do napędu śmigłowców CH-53K King Stallion, których 12 egzemplarzy w ubiegłym roku zamówiono dla US Marines. Ich osiągi robią równie duże wrażenie co niebagatelna cena, ale maszyny górują nad Chinookiem pod wglądem mocy, udźwigu i objętości ładowni.
Program związany z zastosowaniem silników GE38-1B do napędu podstawowych ciężkich śmigłowców US Army ma na celu sprawdzenie możliwości i ograniczeń takiej modyfikacji. Wymagane zmiany obejmują nie tylko wymianę silników i odpowiednia ich zabudowę, ale również modyfikację układu napędowego. Wszystko po to, aby przekładnie mogły przekazać na podwójne wirniki nie nieco ponad 10 000, ale 15 000 koni mechanicznych.
This Date in Military History: 1961 – CH-47 Maiden Flight: The Boeing US Army Chinook transportation helicopter is an American twin-engine, tandem rotor heavy-lift helicopter. The US Army's CH-47F's primary roles are troop movement, artillery placement & battlefield resupply. pic.twitter.com/NCzW38utjg
— MILTOURS (@miltours) September 21, 2020