Webb odkrył niezwykłą, asymetryczną planetę. Podobna do naszej
pixabay.com

Z pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba astronomowie zauważyli planetę wielkości Jowisza, ale mającą tylko 1/10 jego masy. Co więcej, jej atmosfera jest bardzo niesymetryczna.

Naukowcy z University of Arizona, na łamach magazynu „Nature Astronomy” (https://www.nature.com/articles/s41550-024-02367-9), opisali nietypową planetę, którą odkryli z pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.

Daleki glob ma rozmiary podobne jak Jowisz, ale waży tylko 1/10 tego, co nasz pobliski gazowy olbrzym. Jednocześnie atmosfera po jego jednej stronie znacząco różni się od tej po stronie prawej.

To pierwszy raz, kiedy w czasie tranzytu planety na tle gwiazdy, dało się zauważyć asymetrię wschód-zachód” – mówi jeden z naukowców, Matthew Murphy. „Uważam, że obserwacje prowadzone z kosmosu mają wiele zalet w porównaniu do badań naziemnych” – dodaje.

Asymetria, o której mowa dotyczy różnic w parametrach atmosfery, takich jak temperatura czy zachmurzenie. Dotyczą one wschodniej i zachodniej półkuli. Ma to kluczowe znaczenie dla klimatu, dynamicznych procesów zachodzących w atmosferze i zjawisk pogodowych.

Uzyskane zdjęcia mówią nam wiele o gazach w atmosferze egzoplanety, o chmurach, strukturze atmosfery, chemii oraz o tym, jak wszystko zmienia się pod wpływem działania różnej ilości światła słonecznego” – mówi prof. Murphy.

Planeta (WASP-107b) jest przy tym przez cały czas zwrócona tą samą stroną w kierunku gwiazdy. „Nie mamy podobnej planety w naszym własnym Układzie Słonecznym. Jest unikalna nawet wśród egzoplanet” – podkreśla astronom.

Średnia temperatura wynosi niecałe 500 st. C, więc mieści się mniej więcej pośrodku pomiędzy temperaturą gorących planet Układu Słonecznego i najgorętszymi egzoplanetami.

Zwykle nasze techniki obserwacyjne nie sprawdzają się tak dobrze w przypadku tych pośrednich planet. Dlatego mieliśmy wiele fascynujących, otwartych pytań, na które w końcu możemy zacząć odpowiadać. Na przykład niektóre z naszych modeli mówiły nam, że planeta taka jak WASP-107b nie powinna mieć takiej asymetrii, więc już uczymy się czegoś nowego” – mówi prof. Murphy.

To naprawdę pierwszy raz, kiedy bezpośrednio zobaczyliśmy tego typu asymetrię z pomocą spektroskopii transmisyjnej prowadzonej z kosmosu. Ta metoda to główny sposób badania składu atmosfer egzoplanet. To naprawdę niesamowite” – dodaje prof. Thomas Beatty, współautor odkrycia.

Naukowcy pracują już nad danymi obserwacyjnymi, które zebrali, aby bardziej szczegółowo przyjrzeć się temu, co dzieje się z egzoplanetą, w tym zrozumieć, co powoduje asymetrię.

W przypadku prawie wszystkich egzoplanet nie możemy nawet spojrzeć na nie bezpośrednio, a tym bardziej dowiedzieć się, co dzieje się po jednej stronie w odniesieniu do drugiej. Po raz pierwszy jesteśmy w stanie uzyskać lokalny wgląd w to, co dzieje się w atmosferze egzoplanety” – podkreśla Murphy.(PAP)

Źródło: PAP

Wiadomości

BĘDZIEMY AKTUALIZOWAĆ

Areszt dla Romanowskiego? Jego prawnik zabrał głos

Były minister obrony następnym premierem Japonii...

Kibic skazany na rok więzienia za okrzyki rasistowskie

Stany alarmowe na Odrze przekroczone. Wiemy gdzie!

SPRAWDŹ TO!

Rada Europy bije na alarm: ekipa Tuska nęka Republikę

Prokuratura na tropie Władysława Bartoszewskiego. O co chodzi?

Media hiszpańskie już widzą Szczęsnego w Barcelonie

Sejm zaczął obrady. U nas obejrzysz transmisję! [LIVE]

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Co z kwestią rzezi wołyńskiej? Prezydent Duda odpowiada!

Polska 27 września – co wydarzyło się tego dnia

Są ofiary śmiertelne huraganu Helene. Wiemy więcej!

Piątek słoneczny czy deszczowy? Sprawdź!

Ekspert TVN z zarzutami o udział w zorganizowanej grupie przestępczej

Webb odkrył niezwykłą, asymetryczną planetę. Podobna do naszej

Zatonął nowy chiński okręt podwodny o napędzie atomowym

Najnowsze

Areszt dla Romanowskiego? Jego prawnik zabrał głos

BĘDZIEMY AKTUALIZOWAĆ

Rada Europy bije na alarm: ekipa Tuska nęka Republikę

SPRAWDŹ TO!

Prokuratura na tropie Władysława Bartoszewskiego. O co chodzi?

Media hiszpańskie już widzą Szczęsnego w Barcelonie

Sejm zaczął obrady. U nas obejrzysz transmisję! [LIVE]

Były minister obrony następnym premierem Japonii...

Kibic skazany na rok więzienia za okrzyki rasistowskie

Stany alarmowe na Odrze przekroczone. Wiemy gdzie!