"Przyczajony smok, ukryty tygrys": Dwie rewolucje, „dwa wyzwolenia”
W Republice Chińskiej zarówno pre-1949, jak i na Tajwanie wielkim szacunkiem porównywalnym do naszego szacunku wobec Piłsudskiego otaczano dwie postacie rewolucyjne Sun Yat Sena, który przeszedł do nieskończenie długiej historii Chin, jako ten, który zakończył trwający XXIII wieki okres cesarski i jego „ucznia” Chiang Kai Sheka „ojca Tajwanu”. Sun Yat Sen w kontynentalnych Chinach podobnie jak Mao Zedong jest uznawany za postać, która rozpoczęła pozytywne zmiany, ale nie jest otaczana powszechną czcią. Natomiast Chiang Shek jest znany bardziej z tego, co mu się nie udało ( powstrzymać japońskich ofensyw i komunizmu) niż z zasług mimo to stanowił symbol wolności Tajwanu, a w Chinach za Mao był przedstawiany, jako „rodzaj Hitlera” i w 1950 hasło PLA brzmiało „Wyzwolić Hajnan, wyzwolić Kinmen i Formozę, wziąć żywcem zbrodniarza wojennego Chiang Kai Sheka”.
https://www.youtube.com/watch?v=VRlq0R_zlRc&list=PLz3QID4MonZ-nnvWzI7lhvLP-Qj5KhKlw&index=18
https://www.youtube.com/watch?v=hA3_xd9slEw&list=PLz3QID4MonZ-nnvWzI7lhvLP-Qj5KhKlw&index=19
Jednak obecnie w Chinach Kuonmintang został zrehabilitowany. Stawia się raczej na nacjonalizm i jedność ojczyzny niż na komunizm. Dowodem może być, chociażby chińskiej produkcji film „Crossings” (Strait) z ostatnich lat przedstawiający losy bohaterskich żołnierzy Kuonmintangu, a także zakochanego w Japonce tajwańskiego doktora zmuszonego służyć w Cesarskiej Armii.
https://www.youtube.com/watch?v=CGn_P2L5jOI
Jedyne, co niezmiennie bulwersuje władze Chin to kontynuowana insynuacja, że Tajwan jest w pełni niezależny od Chin, co ma pełne pokrycie w wymiarze legislacyjnym i militarnym jednak dyplomatycznie jest nieakceptowalne.
Nawet Japończykom nie wolno wymawiać nazwy Tajwan:
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4018580
Natomiast na Tajwanie rządząca partia DPP kontynuuje politykę kształtowania tożsamości nie tyle „wolnych Chin”, co Tajwanu, jako odrębnej narodowości i tożsamości. Rzeczywiście wielu aborygenów uważa się za odrębny naród, chociażby z przyczyn religijnych, jakojako że są prawie wyłącznie chrześcijanami w przeciwieństwie do zarówno większości Tajwańczyków chińskiego pochodzenia, jak i mieszkańców kontynentalnych Chin. Chociaż i z tym niekoniecznie:
Cytując artykuł -Amis (tajwański aborygen) wystąpił na tajwańskim forum mówiąc, że jest bardzo dumny z bycia Chińczykiem i sprzeciwia się proponowanej przez DPP „secesji” tudzież zmiany nazwy z Zhounguo Minguo na Meilidao lub Taiwan Minguo
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4018720
Obecnie zmiana ta została wprowadzona choćby w paszportach, na których (od Nowego Roku ma widnieć „Taiwan” zamiast Zhounguo Minguo (ROC)
Tymczasem teraz ma obowiązywać także zasada „solum flexillium” oznaczająca usunięcie portretów Chiang Kai Sheka i Sun Yat Sena ze szkół i budynków publicznych i zastąpieniem ich samą flagą, która jest uznawana za wystarczające podkreślenie narodowości bez uciekania się do kultu „kontrowersyjnych liderów z przeszłości”.
Tajwan posiada także od początku, co oczywiste hymn odrębny (pieśn rewolucji Xin Hai) od CHRL i odrębne święto narodowe (W Chinach jest to 10 października- proklamacja CHRL przez Przewodniczącego Mao w 1949, na Tajwanie- 1 Stycznia, kiedy to w 1912 chińscy rewolucjoniści zająwszy Nankin ogłosili Republikę jeszcze zanim Cesarz abdykował).
Ustanowienie Republiki 1911-2011 film:
https://www.youtube.com/watch?v=rmC-WnfGVyQ
Śpiewanie Hymnu Tajwanu jest dopuszczalne przez konstytucje w językach oprócz mandaryńskiego w hokkien, hakka i językach aborygenów ( Austronezyjskich- do nich zalicza się m.in. języki Maori, Tagalog, wietnamskiego plemienia Ede, czy język Rapa Nui).
https://www.youtube.com/watch?v=XNVlKYNA09E
Obchody 10 października są oczywiście podobnie jak chińska flaga zakazane na Tajwanie, chociaż niektórzy artyści ten zakaz łamią:
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4018036
Rewolucja Xin Hai 1912 znana też, jako Powstanie w Wuhanie (tym samym obecnie niesławnym), gdzie się rozpoczęła, doprowadziła do obalenia skorumpowanej i uległej wobec Europejczyków dynastii Qing i szybko rozlewając się na Nankin, środkowe południowe Chiny w połączeniu z buntem cesarskich generałów i ogłoszeniem niepodległości przez Tybet i Xinjiang zmusiła cesarza do abdykacji (miał on wówczas 6 lat, później został marionetkowym władcą japońskiego Mandżukuo). Jednak szybko doszło do licznych walk frakcyjnych pomiędzy Nacjonalistami różnej maści, zwolennikami upadłej monarchii (Yuan Shi Kai, który ogłosił się nawet cesarzem), a po kilku latach do walk włączyli się komuniści.
W 1927 pozostali już tylko dwaj liczący się gracze Kuonmintang Chiang Kai Sheka i komuniści Mao Zedong.
W 1931 rozpoczął się japoński najazd.
W 1949 KMT wycofał się na Tajwan.
W 1950 upadł Hajnan, ale Wojna Koreańska powstrzymała zdobycie Tajwanu.
Chiang Kai Shek nie był, więc zwycięskim wodzem. Oczywiście utrzymał Formozę niezależną od Pekinu i mimo dostaw broni od USA, był niewątpliwie w pełni niezależnym przywódcą w przeciwieństwie do zmieniających się jak w kalejdoskopie Prezydentów Południowo Koreańskich i Wietnamskich całkowicie uzależnionych od wsparcia USA, (którego wojsko poza kilkoma oficerami doradcami nigdy nie stacjonowało na Tajwanie). Pierwszy problem z kultem tej postaci został już omówiony- obiektywnie patrząc, nie był to żaden wielki bohater, męczennik ani wódz o nie wiadomo, jakich zasługach. Ponadto słynął z ujednolicania tajwańskiej kultury (w szkołach wolno było mówić, tylko po mandaryńsku i władza podejrzliwie patrzyła na zwyczaje aborygenów)- kultura aborygenów obecnie jest promowana. Jak na ironię Chiang Kai Shek podobnie jak Sun Yat Sen i (stanowiąca niecały 1% dzisiejszego tajwańskiego społeczeństwa była Kuonmintangowska elita) był chrześcijaninem prezbiterianinem. Co samo w sobie sprawia, że większości Tajwańczyków ciężko jest się z jego poglądami utożsamiać. Ponadto zwalczał kontrowersyjną New Age’owską sektę I Kuan Tao, która obecnie przyciąga sporą liczbę wyznawców. Można się zastanowić jak to możliwe, że chrześcijańska elita przejęła władzę, w kraju gdzie do dzisiaj królują buddyzm i tradycyjny taoizm- podstawa chińskiej cywilizacji. Odpowiedź brzmi w ten sam sposób, w jaki udało się to później marksistowsko-ateistycznym komunistom. W XX wieku Chińczycy masowo poszukiwali nowych idei z Zachodu.
iNatomiast w kwestii Sun Yat Sena pojawia się oprócz chrześcijaństwa kontrowersyjny wątek, jakojako że „Ojciec Republiki” nigdzie by nie zaszedł, gdyby nie dofinansowanie japońskiego wywiadu. Oczywiście Rewolucja XinHai 1912 znana też, jako Powstanie w Wuhanie była przez Japończyków sponsorowana mniej więcej w takim samym stopniu, co polski PPR był finansowany przezjapończyków podczas wojny japońsko-rosyjskiej 1905, tym nie mniej ówczesne kierownictwo japońskiego wywiadu uznało rewolucję w Chinach za dogodne narzędzie do pomieszania zarówno szyków europejskich potęg, jak i stabilności chińskiej władzy.
Nie należy się, więc dziwić obecnym zmianom legislacyjnym usuwających portrety owych przywódców z życia publicznego.
Dlaczego warto tak drażnić Pekin? Czemu nie iść na „ugodę”. Wystarczy spojrzeć na krwawe stłumienie protestów w Hongkongu na skalę nieporównywalną od 4 czerwca 1989 (Masakry na Placu Tiannanmen), a zdaniem KPCh „powszechna szczęśliwość nastaje w Xinjiangu” w ramach prześladowań religijno-etnicznych Ujgurów ( patrz mój artykuł o religii po pekińsku).
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4018729
A ponadto ostatnio miało miejsce w regionach autonomicznych zniesienie nauki mongolskiego i koreańskiego
Ein Reich Ein Folk… Eine Sprache
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4010188
Pekin nie powiedział także ostatniego słowa i samoloty PLA regularnie testują tajwańskie zabezpieczenia marynarki i sił powietrznych. Jako ciekawostkę można dodać, że tajwańska marynarka ma obecnie bazy nie tylko na Pacyfiku, ale także w Somali.
Piękne piosenki zagrożenia wojną
https://www.youtube.com/watch?v=bjVsWWOqMyI&list=PLz3QID4MonZ-nnvWzI7lhvLP-Qj5KhKlw&index=24
https://www.youtube.com/watch?v=o1zmohrZeu8&list=PLz3QID4MonZ-nnvWzI7lhvLP-Qj5KhKlw&index=9
https://www.youtube.com/watch?v=VCQRl0CCLHQ&list=PLz3QID4MonZ-nnvWzI7lhvLP-Qj5KhKlw&index=10
Bibliografia:
“Today, the DPP wants to do away with the portrait in order to sever the link between the Republic of China and Sun. Once the national flag is separated from Sun Yat-sen, the significance of the founding of the Republic of China is lost,”
States Guonmintang politician
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4013563
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4013612
“ States Guonmintang politician
Ironia Tajwan, a Korea Północna
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4015228
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4010188
Informujemy, że artykuł ma charakter autorski i odzwierciedla osobiste poglądy autora.
Redakcja