Dzieci mądrzejsze, niż myślisz? Zaskakujące wyniki badań nad pamięcią maluchów

Nowe badania pokazują, że już 5-letnie dzieci potrafią świadomie ocenić, kiedy warto skorzystać z pomocy zewnętrznej, a kiedy zaufać własnej pamięci. To przełomowe odkrycie może zmienić podejście do edukacji najmłodszych.
Jak badano wybory dzieci?
Zespół badaczy pod kierunkiem dr Zsuzsy Kaldy z Uniwersytetu Massachusetts w Bostonie przeprowadził eksperyment z udziałem dzieci w wieku 5–8 lat. W kontrolowanych warunkach dzieci uczestniczyły w symulowanej grze zakupowej. Celem było sprawdzenie, czy wolą polegać na własnej pamięci, czy też sięgają po dostępne narzędzia pomocnicze, takie jak notatki lub przypomnienia wizualne.
Wyniki eksperymentu były zaskakujące. Nawet pięciolatki potrafiły świadomie ocenić trudność zadania i podjąć decyzję o tym, czy warto korzystać z zewnętrznych pomocy. To dowodzi, że już na wczesnym etapie życia rozwija się u dzieci tzw. metapoznanie - umiejętność „myślenia o myśleniu”, która jest kluczowa dla procesu uczenia się.
Co to oznacza dla edukacji?
Dr Kaldy w rozmowie z Özge Gürcanlı Fischer Baum w podcaście „Under the Cortex” zwróciła uwagę na praktyczne implikacje badań.
— „Jeśli dzieci same wiedzą, kiedy potrzebują wsparcia, możemy lepiej projektować metody nauczania, które będą wspierać ich rozwój poznawczy bez zbędnego przeciążania pamięci” — powiedziała badaczka.
W rozmowie poruszono również temat różnic kulturowych. Dzieci z różnych krajów mogą podejmować inne decyzje w zależności od stylu nauczania i oczekiwań społecznych. To ważna wskazówka dla międzynarodowych programów edukacyjnych, które powinny uwzględniać rozwój umiejętności metapoznawczych już od najmłodszych lat.
Całą rozmowę z dr Kaldy można wysłuchać w podcaście „Under the Cortex” na stronie Association for Psychological Science.
Relacja z badań dostępna tutaj:
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X