Niemcy w kryzysie: masowe zwolnienia w największych firmach

Niemieckie giganty przemysłowe ogłaszają kolejne zwolnienia na ogromną skalę. Kryzys w motoryzacji, problemy z automatyzacją oraz utrata rynków w Chinach to tylko część wyzwań, przed którymi stoi gospodarka naszego zachodniego sąsiada.
Masowe zwolnienia w kluczowych firmach
ThyssenKrupp, Deutsche Bahn czy Volkswagen – to tylko kilka z niemieckich korporacji, które ogłosiły plany redukcji zatrudnienia. Największe cięcia planuje narodowy przewoźnik kolejowy, który w ciągu pięciu lat chce zwolnić aż 30 tysięcy osób. Volkswagen, kluczowy dla niemieckiej gospodarki, wciąż nie podał dokładnej liczby redukowanych etatów, ale szacuje się, że mogą one sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy.
Powody kryzysu w niemieckiej gospodarce
Automatyzacja, stagnacja w innowacjach oraz geopolityczne napięcia to główne przyczyny trudności. Niemiecki przemysł motoryzacyjny traci na rynku pojazdów elektrycznych, gdzie dominują Tesla i chińscy producenci. Dodatkowo wycofanie się z tanich rosyjskich surowców po 2022 roku znacznie zwiększyło koszty produkcji w Niemczech, co osłabia konkurencyjność firm.
Czy Niemcy unikną bezrobocia?
Mimo masowych zwolnień stopa bezrobocia w Niemczech pozostaje na niskim poziomie 3,3%. Kluczowym problemem jest jednak brak chętnych do pracy w deficytowych sektorach, takich jak handel czy ochrona zdrowia. Eksperci liczą, że zwalniani pracownicy przekwalifikują się, by zapełnić istniejące wakaty – dziś wynoszące aż 670 tysięcy. Jednak polityczna i gospodarcza niepewność sprawiają, że przyszłość niemieckiego rynku pracy stoi pod znakiem zapytania.
Źródło: businessinsider
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Polecamy Klarenbach. Tu się Mówi
Wiadomości
Sytuacja gospodarcza w Polsce coraz gorsza, a Kotula deklaruje: jest porozumienie z PSL-em w kwestii związków partnerskich
Obajtek tłumaczy sprawę uchylenia mu immunitetu. Mówi o politycznej zemście za połączenie Orlenu z Lotosem
Koalicja 13 grudnia balansuje nad przepaścią. Hołownia ma żądanie, które Tusk traktuje jako "szantaż"
Prof. Piotrowski: Sędziowie mogą dokonać oceny, czy rozporządzenie ministra jest zgodne z Konstytucją
Najnowsze

Kierowcy znów dopłacą. Rząd Tuska szykuje kolejne podwyżki opłat urzędowych

Prezydent odpowiada sejmowi w sprawie KRRiT. Nie uznaje wygaśnięcia kadencji jej członków

Koalicja 13 grudnia balansuje nad przepaścią. Hołownia ma żądanie, które Tusk traktuje jako "szantaż"

Prof. Piotrowski: Sędziowie mogą dokonać oceny, czy rozporządzenie ministra jest zgodne z Konstytucją

Sytuacja gospodarcza w Polsce coraz gorsza, a Kotula deklaruje: jest porozumienie z PSL-em w kwestii związków partnerskich

Prof. Manowska wydała oświadczenie w sprawie wniosku do TS dotyczącego jej immunitetu
