Nie żyje była szefowa YouTube Susan Wojcicki. „Najbardziej wpływowa kobieta w internecie” była z pochodzenia Polką
W wieku 56 lat zmarła Susan Wojcicki, była dyrektorka generalna serwisu internetowego YouTube – poinformował szef firmy Google Sundar Pichai. Wojcicki, którą tygodnik "Time" uznał za "najbardziej wpływową kobietę w internecie", miała polskie obywatelstwo. "Jestem niewiarygodnie zasmucony stratą mojej drogiej przyjaciółki Susan Wojcicki, która przez dwa lata żyła z chorobą nowotworową. (...) trudno wyobrazić sobie świat bez niej" – napisał Pichai w poście na platformie X.
Wojcicki urodziła się w 1968 roku w Stanach Zjednoczonych. Jej ojciec Stanley Wojcicki miał polskie pochodzenie, był profesorem fizyki na Uniwersytecie Stanforda; matka Esther była dziennikarką i edukatorką o rosyjsko-żydowskich korzeniach.
Dziadek Susan, Franciszek Wójcicki, był prawnikiem i posłem na Sejm Ustawodawczy w Polsce. Przed wojną należał do Związku Młodzieży Wiejskiej "Wici", w czasie okupacji był urzędnikiem rządu londyńskiego, a po wojnie należał do PSL Stanisława Mikołajczyka. Babcia, Janina Wójcicka, była pracowniczką naukową Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1948 roku opuściła Polskę wraz ze swym synem, a ojcem Susan. Dziadkowi Susan nigdy nie udało się wyjechać z Polski.
Susan Wojcicki z wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Harvardzki. Posiadała tytuł magistra ekonomii z UC Santa Cruz oraz MBA z Uniwersytetu Kalifornijskiego. W latach 1999-2014 kierowała działem marketingu Google, a od 2014 do 2023 była dyrektorką generalną YouTube.
Google przez pierwsze pół roku swojej działalności miał siedzibę w garażu Wojcickich w Kalifornii. We wrześniu 1998 r. Susan Wojcicki wynajęła go dwóm młodym informatykom, Sergeyowi Brinowi i Larry’emu Page’owi, za 1,7 tys. dolarów miesięcznie.
Wojcicki była pierwszą kierowniczką marketingu Google'a. Prowadziła m.in. takie projekty, jak Google Images, Google Books, Google Video. Jako wiceprezeska ds. reklamy i handlu była odpowiedzialna za produkty stanowiące 87 proc. przychodów firmy w 2012 roku. Miała też duży wpływ na kształtowanie się kultury korporacyjnej Google.
W 2014 r. objęła stanowisko prezeski YouTube i pełniła tę funkcję przez kolejne dziewięć lat. W tym czasie wprowadziła m.in. innowacyjne rozwiązania dotyczące udostępnienia muzyki. Zaostrzyła także politykę firmy dotyczącą publikacji treści nawołujących do nietolerancji i wspierających idee ekstremistyczne.
Jej nazwisko wielokrotnie pojawiało się w rankingach 100 najbardziej wpływowych osób "Forbesa" i "Time". Nazywana była "mamą Google’a", a "Time" uznał ją za "najbardziej wpływową kobietę w internecie".
Susan Wojcicki, matka pięciorga dzieci, aktywnie uczestniczyła w dyskusji na temat wspierania przez pracodawców matek i była w tej debacie jednym z najważniejszych głosów. Wielokrotnie podkreślała, że łączenie macierzyństwa z pracą, nawet na bardzo wymagającym stanowisku, jest możliwe.
Źródło: PAP