Przejdź do treści

Media społecznościowe zarabiają miliardy dolarów rocznie na młodzieży

Źródło: facebook.com

Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X oraz YouTube w 2022 r. uzyskały łącznie prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam skierowanych do młodzieży - wykazali naukowcy z Harvardu. Nierzadko reklamy te narażają zdrowie psychiczne młodych odbiorców.

Zdaniem badaczy z Harvard T.H. Chan School of Public Health uzyskane wyniki wskazują na pilną potrzebę wprowadzenia rządowych regulacji dotyczących platform mediów społecznościowych, szczególnie w obliczu braku samoregulacji tej branży. „Z uwagi na obawy o zdrowie psychiczne młodych ludzi coraz więcej decydentów próbuje wprowadzić przepisy mające na celu ograniczenie w mediach społecznościowych praktyk, które mogą sprzyjać depresji, stanom lękowym czy zaburzeniom odżywiania” – mówi prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanej w „PLOS ONE" (http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0295337) analizy. - „Chociaż platformy mediów społecznościowych twierdzą, że są w stanie samodzielnie regulować swoją działalność tak, aby zmniejszyć szkody wyrządzane młodym ludziom, to jeszcze tego nie zrobiły. A nasze badanie sugeruje, że wobec olbrzymich korzyści finansowych, jakie płyną z reklam, nadal mogą zwlekać z podjęciem skutecznych kroków w celu ochotnych najmłodszych użytkowników".

Naukowcy wykorzystali dane z wielu różnych ankiet publicznych i badań rynku z lat 2021 i 2022, aby kompleksowo oszacować liczbę młodych (poniżej 18 r.ż) użytkowników Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikTok, X (dawniej Twittera) i YouTube'a oraz powiązane z nimi przychody z reklam. Na podstawie zebranych danych zbudowali model symulacyjny, który oszacował, ile przychodów z reklam każda z sześciu platform uzyskała od młodych użytkowników mieszkających w Stanach Zjednoczonych w 2022 r.

Okazało się, że w badanym okresie w USA YouTube miał 49,7 mln użytkowników poniżej 18 roku życia, TikTok18,9 mln, Snapchat - 18 milionów, Instagram16,7 mln, Facebook9,9 mln a X - 7 milionów. Łącznie platformy te wygenerowały prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, które celowały w osoby nieletnie. 2,1 miliarda dolarów pochodziło od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od tych w wieku 13–17 lat.

Największe przychody z reklam skierowanych do młodzieży przed 12 rokiem życia uzyskały YouTube (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów). Najwyższe przychody z reklam dla użytkowników w grupie wiekowej 13-17 lat uzyskały zaś Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów). Badacze obliczyli również, że w przypadku Snapchata przychody z reklam od osób poniżej 18 roku życia stanowiły aż 41 proc. ogólnych przychodów tej platformy. W przypadku TikToka było to 35 proc., YouTube’a - 27 proc., a Instagrama 16 proc. „Nasze odkrycie, że platformy mediów społecznościowych generują znaczne przychody z reklam skierowanych do młodych ludzi, uwydatnia potrzebę większej przejrzystości danych, a także interwencji w zakresie zdrowia publicznego i przepisów rządowych” – podsumowuje główna autorka badania dr Amanda Raffoul.

 

PAP

Wiadomości

Ruszczyński: Niemcy podsyłają migrantów do naszego kraju, chcąc się pozbyć kłopotu

Witek alarmuje: „Zamknięcie kopalń to katastrofa dla Polski”

Mentzen w Bełchatowie obiecał rewolucję podatkową

Stan zdrowia papieża nadal krytyczny

Zełenski nie podpisze umowy z USA? Problemem jednostronne zobowiązania

Kolejny atak islamskiego nożownika. Jedna osoba nie żyje

Tomasz Adamek komentuje politykę Trumpa. „To kwestia czasu”

Sąsiedzka sprzeczka zakończona strzałem w głowę. Sprawca był pijany

TYLKO U NAS

Morawiecki: oni kłamią w żywe oczy!

Ciecióra: Tusk nie jest w stanie budować świadomej polityki zagranicznej

Chadecja wciąż na prowadzeniu, ale konkurencja zyskuje poparcie

Mieszkańcy przeciwko „osiedlu kontenerowemu”. Boją się napływu migrantów

Abp Wojda: Europie dzisiaj bardziej zależy na zielonym ładzie natury, niż na ładzie Ducha Świętego

Mieszkańcy protestują przeciwko planom likwidacji przedszkola

„Gazeta Polska” wyprzedziła „Sieci” i „Do Rzeczy”

Najnowsze

Ruszczyński: Niemcy podsyłają migrantów do naszego kraju, chcąc się pozbyć kłopotu

Zełenski nie podpisze umowy z USA? Problemem jednostronne zobowiązania

Kolejny atak islamskiego nożownika. Jedna osoba nie żyje

Tomasz Adamek komentuje politykę Trumpa. „To kwestia czasu”

Sąsiedzka sprzeczka zakończona strzałem w głowę. Sprawca był pijany

Witek alarmuje: „Zamknięcie kopalń to katastrofa dla Polski”

Mentzen w Bełchatowie obiecał rewolucję podatkową

Stan zdrowia papieża nadal krytyczny