Według ostatniego raportu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR kobiety zarabiają 19 proc. mniej niż mężczyźni a średnia płaca dla kobiet jest o 9 proc. niższa niż uzyskana średnia zarobków mężczyzn
W rankingu utworzonym przez brytyjski tygodnik „The Economist” dotyczącego równouprawnienia na rynku pracy w różnych państwach świata, w kategorii „przyjazne środowisko pracy dla kobiet” Polska zajmuje 10. miejsce. Wyprzedzamy takie kraje jak Kanada, Hiszpania, USA, Izrael, Niemcy, Czechy czy Szwajcaria. Czołówkę tworzą państwa skandynawskie tj. Islandia, Finlandia i Norwegia.
- Nierówność płac w reklamie nazywa wprost - problemem systemowym. - powiedziała Zofia Smełka-Leszczyńska, dyrektor kreatywny w HK Strategies Poland.
Dodała, że problem zaczyna się już przy rekrutacji, kiedy pracownik wycenia swoją pracę gorzej niż pracodawca jest w stanie zaoferować.
Ekspert podkreśla, że trudnością w uzyskaniu równych płac jest klauzula zakazująca pracownikom rozmawiać o zarobkach. To w wielu firmach ktoś dostaję o 30 proc. mniej pieniędzy niż osoba o takich samych kompetencjach i odpowiedzialności. Dodaję, że problemem jest tabu mówienia o zarobkach, co powoduje brak transparentności w informacji o zarobkach reszty pracowników.