Bruksela ustępuje. Europejska motoryzacja traci, Chiny wygrywają
Decyzja Komisji Europejskiej o osłabieniu zakazu silników spalinowych po 2035 roku ma być ulgą dla europejskich producentów. W praktyce coraz więcej ekspertów ostrzega, że to strategiczny błąd, który jeszcze bardziej wzmocni Chiny i ich dominację w elektromobilności.
Prezent dla chińskiego przemysłu
Komisja Europejska zdecydowała się złagodzić jeden z kluczowych elementów Zielonego Ładu. Zamiast całkowitego, 100-procentowego ograniczenia emisji CO₂ w nowych samochodach od 2035 roku, cel został obniżony do 90 proc. - podaje Politico. Pozostałe 10 proc. ma być kompensowane m.in. poprzez inwestycje w zieloną stal i paliwa alternatywne. Dopuszczono także dalszą produkcję hybryd plug-in oraz tzw. range extenderów.
W Berlinie decyzja została przedstawiona jako sukces niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Jednak krytycy nie mają wątpliwości, że prawdziwym beneficjentem tej zmiany są Chiny.
— Ten pakiet nie rozwiązuje żadnego z problemów strukturalnych europejskich producentów samochodów ani w Europie, ani globalnie — ocenił Nils Redeker, współdyrektor Jacques Delors Centre.
— Istnieje wyraźna luka technologiczna między producentami europejskimi a chińskimi. Ten pakiet w żaden sposób jej nie zmniejsza — dodał.
Zdaniem analityków dopuszczenie dalszych inwestycji w silniki spalinowe i hybrydy oznacza równocześnie spadek rozwoju nowych technologii. Europa zamiast nadrabiać dystans w segmencie samochodów w pełni elektrycznych, utrwala przestarzałe technologie.
Jeszcze ostrzejsze słowa padły w Parlamencie Europejskim. Podczas debaty po ogłoszeniu decyzji Komisji głos zabrał eurodeputowany Mohammed Chahim z frakcji Socjalistów i Demokratów:
— To jest prezent gwiazdkowy dla chińskiego przemysłu samochodowego — stwierdził.
Te słowa nie są pozbawione podstaw. Chińscy producenci skutecznie omijają unijne cła na samochody elektryczne, wprowadzając na rynek europejski hybrydy plug-in, które cieszą się rosnącą popularnością. Według danych Schmidt Automotive, trzy z piętnastu najlepiej sprzedających się modeli plug-in w Europie to pojazdy chińskich marek. Sprzedaż takich aut wzrosła w tym roku o ponad 43 proc. rok do roku.
Źródło: Republika, politico.eu
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Sejm
Wiadomości
Najnowsze
Belgia: Polski konsulat w Brukseli został oblany czerwoną farbą
Bruksela ustępuje. Europejska motoryzacja traci, Chiny wygrywają
Bogucki: kwestia symboli w polityce ma duże znaczenie. "Wyjeżdża okrągły stół, pojawia się bożonarodzeniowa stajenka"