Jak mówią prognozy, niemal jak co roku - amerykańscy konsumenci pobiją kolejny rekord wydatków, przeznaczając na przedświąteczne zakupy niemal bilion dolarów. Mimo że tłumy w sklepach i gigantyczne kolejki do kas odeszły do przeszłości, tradycja wyprzedażowego święta Black Friday nadal trzyma się w Ameryce mocno.
Nie tak dawno, piątkowe poranki po Święcie Dziękczynienia kojarzyły się z masowymi kolejkami ustawiającymi się pod sklepami i tłumami zakupowiczów szukających okazji. Dziś Black Friday, tradycyjnie dzień wyznaczający początek sezonu bożonarodzeniowego, nie jest już taki "czarny", ani nie ogranicza się do piątku. W wielu sklepach tradycyjne promocje i obniżki trwają już od ponad tygodnia, a zamiast kolejek w sklepach częściej widać sterty dostarczanych pod drzwi domów paczek z produktami zamówionymi w internecie.
Mimo to, organizacja skupiająca sprzedawców detalicznych, National Retail Federation (NRF), spodziewa się, że - tak jak w przypadku 15 poprzednich lat - także i w tym roku pobity zostanie rekord kwot wydanych przez Amerykanów na przedświąteczne zakupy. NRF szacuje, że Amerykanie wydadzą na nie 980-989 mld dolarów, czyli o 2,5-3,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Według prognoz firmy Adobe Analytics, między Black Friday i Cyber Monday (dniem największych obniżek w sklepach internetowych) w zakupach weźmie udział 71 proc. Amerykanów, z czego większość za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Analiza przewiduje też pogłębianie się trendu przenoszenia zakupów do sieci (wzrost o 7 proc. w stosunku do ubiegłego roku) i to, że w "cyberponiedziałek" konsumenci wydadzą więcej pieniędzy (13,2 mld dolarów) niż w "czarny piątek (10,8 mld).
Z badań portalu konsumenckiego Pissedconsumer.com wynika, że konsumenci są coraz bardziej nieufni wobec oferowanych promocji. 30 proc. ankietowanych uważa, że sprzedawcy, manipulując cenami, przedstawiając promocje jako atrakcyjniejsze, niż są w rzeczywistości.
Analiza przeprowadzona przez portal KnownHost sugeruje, że nieufność ta jest uzasadniona. Portal przeanalizował ceny 65 produktów popularnych podczas wyprzedaży Black Friday w ubiegłym roku. W przypadku aż 30 proc. z nich sprzedawcy podwyższyli cenę tuż przed promocją, by móc przedstawić świąteczną promocję jako lepszą okazję, niż jest w rzeczywistości.
Źródło: Republika, PAP
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.