Nadchodzi era bezzałogowych wojen morskich. US Navy ma rozwiązania

Marynarka Stanów Zjednoczonych stoi w obliczu wyzwań, od braków w budowie okrętów po zbyt małą flotę, podczas gdy coraz bardziej niepokoi się o wzrost potęgi morskiej Chin.
Firma Blue Water Autonomy, specjalizująca się w technologiach obronnych, uważa, że bezzałogowe okręty wojenne mogą być rozwiązaniem problemów marynarki i zapewnić niezbędny impuls w przyszłych konfliktach, przy niższych kosztach.
Austin Gray, współzałożyciel i dyrektor strategii w Blue Water, powiedział w rozmowie z Business Insider:
Istnieje luka w ogólnych zdolnościach US Navy. Okręty z załogą ludzką nie mogą zapewnić platformy o wartości 20-30 milionów dolarów, która może płynąć na otwarte morze i wykonywać wiele różnych zadań.
Blue Water, założona w 2024 roku przez byłych oficerów marynarki i inżyniera, ogłosiła początkowe finansowanie w wysokości 14 milionów dolarów. Firma ta, z siedzibą w Bostonie, buduje w pełni autonomiczny okręt wojenny, który może być produkowany seryjnie i działać w przyszłości wraz z okrętami z załogą.
Marynarka Stanów Zjednoczonych planuje zbudować siłę bojową składającą się z 381 okrętów wojennych z załogą i 134 okrętów nawodnych i podwodnych bez załogi. Gray, były oficer wywiadu marynarki, powiedział, że wiele z tych okrętów nie jest w stanie pokonywać tysięcy kilometrów i nie może transportować dużych ładunków, dlatego też lepiej byłoby wykorzystywać je do ochrony kluczowych punktów, takich jak cieśnina Ormuz lub porty, zamiast wysyłać je na długie misje.
W obliczu potencjalnej wojny z Chinami, liderzy wojskowi Stanów Zjednoczonych przywiązują wagę do siły morskiej, ponieważ konflikt między tymi dwoma państwami prawdopodobnie będzie się toczył na morzu. W tym kontekście próby uzupełnienia tradycyjnej floty dronami są istotne, a otwarte wody Pacyfiku wymagają platform, które mogą pokonywać długie dystanse na morzu.
Gray powiedział, że okręty autonomiczne mogą być produkowane bez nakładania dodatkowego ciężaru na amerykańskie stocznie, które są już obciążone budową skomplikowanych okrętów wojennych, trwającą często latami. Blue Water twierdzi, że może zaprojektować i zbudować prototyp okrętu wojennego autonomicznego w zaledwie 18 miesiącach, produkując dziesiątki okrętów rocznie w mniejszych, ale w pełni wyposażonych stoczniach w Stanach Zjednoczonych.
Firma ma już okręt testowy na wodzie w nieujawnionej lokalizacji w Nowej Anglii. Blue Water ocenia sprzęt, oprogramowanie i ładunki dla okrętów bezzałogowych i ma trzy różne modele w przygotowaniu. Przetrwanie jest kluczowym aspektem w projekcie. Ataki Huti na główne szlaki morskie w Morzu Czerwonym podnoszą pytania o to, jak okręty wojenne autonomiczne przetrwają w erze, w której istnieją rakiety przeciwokrętowe i drony atakujące na morzu.
Gray powiedział, że Blue Water chce umieścić broń na okrętach bezzałogowych, ponieważ zdolności wojny elektronicznej nie będą wystarczające do obrony okrętu przed atakami wrogich. Dodał, że system obrony kinetycznej jest niezbędny w przyszłych konfliktach; mogą to być działa lub rakiety ziemia-powietrze. Ukraina już pokazuje innym armiom, jak można dodać systemy uzbrojenia do okrętów bezzałogowych. Kijów uzbroił okręty nawodne bezzałogowe w wyrzutnie rakiet, karabiny maszynowe i małe drony, a następnie wykorzystał te platformy do spowodowania znacznych strat w rosyjskiej Flocie Czarnomorskiej.
Źródło: Republika/Business Insider
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X