Należący do PFN jacht I LOVE POLAND zakończył II edycję szkoleniową młodych regatowych żeglarzy oceanicznych
Kolejni młodzi żeglarze dołączą do załogi jachtu ILP. W wyniku ukończonego intensywnego szkolenia zostali wyłonieni przez kapitana jednostki Grzegorza Baranowskiego. II edycja szkoleniowa odbyła się w dniach 5 - 13 grudnia bieżącego roku w portugalskim porcie Cascais. Uczestnikiem szkolenia mogły być osoby, które ukończyły 18 lat i nie przekroczyły 30 lat. Każdy załogant musiał przejść pozytywnie weryfikację formalną i zostać zaakceptowanym na poszczególnych etapach selekcji.
– Chcemy oprzeć się o ludzi, którzy już brali udział w zawodach, bo dla nich pewne sytuacje i terminologia żeglarska nie są obce. Mając plan, by laureaci wystartowali z nami w regatach, nie możemy sobie pozwolić, by te osoby nie wiedziały, jakie są manewry i nie znały żagli – do czego służą oraz w jakich zakresach kątów
pracują. Nie oczekujemy, że ktoś, kto przyjdzie pierwszy raz, będzie z tego typu jachtem obeznany, więc będziemy stopniowo wdrażać wszystkie etapy, ale jest to jacht zrobiony dla profesjonalistów, więc kandydat nie powinien mieć wyobrażeń o żeglarskim rejsie, a o ewidentnie sportowej przygodzie. – powiedział kapitan ILP Grzegorz Baranowski.
Zajęcia odbywały się na lądzie i morzu. Uczestnicy szkolenia z pomocą stałej załogi jachtu zdobywali cenne doświadczenie i szlifowali swój fach. Młodzi, ale już bardzo doświadczeni kursanci zaczęli od eksploracji oceanicznej jednostki. Przez kilka godzin mogli zajrzeć w każdy zakątek łodzi. Zapoznanie się z jachtem jest nader istotne - wpływa w kolejnych dniach szkoleniowych, już na wodzie, na bezpieczeństwo własne i pozostałej załogi. Każdy dzień to zadania żeglarskie, ale również zajęcia teoretyczne. Krótkie odprawy odbywały się na bieżąco na jachcie. Wieczorem zaś omawiano i analizowano na podstawie nagranych materiałów realizowane manewry.
Michał Góras, wiceprezes Polskiej Fundacji Narodowej powiedział: – Przyjęta przez nas nowa formuła projektu zakładająca program szkolenia młodych polskich żeglarzy przynosi zamierzone efekty. To istotna promocji Polski. Szkolenia pozwalają wzmocnić załogę i stanąć do regat w 2021 roku.
Kolejne dni szkolenia to następne zadania i elementy do zrealizowania. Szkolenie to także cykl wykładów o hydraulice i silnikach. Jacht jest naszpikowany elektroniką i ma bardzo skomplikowaną budowę. Jednym z założeń szkolenia było jak najszybsze zapoznanie kursantów z tajnikami ILP, by czuli się coraz bardziej pewnie.
– Dokładne poznanie jachtu to bezpieczeństwo wszystkich na pokładzie. Żeglowanie na „I Love Poland” to nie tylko spokojne dni, ale również sztormy czy przykre niespodzianki. Nadmierna brawura może skończyć się tragicznie. Młodzi ludzie nie zawsze mają świadomości, że przy wietrze 30 węzłów na Atlantyku, jeśli się wypadnie za burtę w nocy, to szanse na znalezienie człowieka są minimalne. Szkolenie młodych ludzi na takiej jednostce to duże wyzwanie i odpowiedzialność. – dodał kapitan Baranowski.
– Idea projektu zakłada promowanie Polski przez ukazanie profesjonalizmu, unikatowych umiejętności, samodyscypliny, wytrwałości i odwagi, czyli atrybutów nie tyle indywidualnych, ale szczególnych właściwości charakteru narodowego, przez które Załoga wzbudza pozytywne emocje i kształtuje postawy świadomych ze swojego dziedzictwa Polaków. Miarą sukcesu jest podejmowanie wyzwań w sytuacjach granicznych. Załoga I LOVE POLAND udowodniła przez udział i sukcesy w ubiegłorocznych i tegorocznych regatach, że należy opowiadać o Polsce przede wszystkim inspirując. – Połączenie udziału w regatach z programem szkoleniowym to oryginalna inicjatywa integrująca promocję Polski z kształceniem młodych żeglarzy oceanicznych. Jacht ILP zwyciężał w tegorocznych regatach i równolegle trenuje zwycięzców – powiedział dr Marcin Zarzecki, prezes Zarządu PFN.
W ostatnich regatach Rolex Middle Sea Race jacht „I Love Poland” przekroczył linię mety jako pierwszy, zwyciężając w kategorii „Monohull line honour title”. Ponadto w 2020 roku ILP zwyciężał wielokrotnie:
24-27.02.2020 – Caribbean 600 Salida de Antigua entre Anguilla y Guadalupe – pierwszy start w regatach po nowym otwarciu projektu (600 milowy nieprzerwany wyścig trwający kilka dni ) zakończony sukcesem:
• 2 miejsce w klasyfikacji „do mety” jednokadłubowców (jedynie za słynnym Wizard’em)
• 5 miejsce w klasie IRC Zero (po uwzględnieniu parametrów poszczególnych jednostek)
• 19 miejsce w klasyfikacji ogólnej IRC na łącznie ponad 70 startujących jednostek, łącznie z wielokadłubowcami
05-08.03.2020 – Heineken Regatta Saint Marteen – start w kolejnych regatach zakończony zwycięstwem na 6 wyścigów składających się na końcowy sukces jacht zajął odpowiednio:
• w 3 kategoriach - 1 miejsce
• w 2 kategoriach - 2 miejsce
• w 1 kategorii - 3 miejsce