Producent bielizny rezygnuje z modelek. VS chce promować feminizm

Victoria’s Secret została założona w 1977 r.
Fot. instagram/victoriassecret

Amerykańska firma Victoria’s Secret, która jest jednym z najsłynniejszych producentów kobiecej bielizny na świecie, radykalnie zmienia swój wizerunek.

Firma Victoria’s Secret zamierza zrezygnować z promowania swoich produktów modelkami. W zamian za to chce zastąpić je „kobietami znanymi ze swoich osiągnięć a nie figur”.

Victoria’s Secret jest powszechnie uznawana za najbardziej rozpoznawalną firmę w tej branży. Firma od początku promuje się poprzez pokazywanie swoich produktów na pięknych modelkach. W 1997 r. firma nagrała reklamę, w której przebrane za anioły supermodelki rozmawiają z piosenkarzem Tomem Jonesem. Od tego czasu czasu modelki VS oficjalnie nazwane zostały „aniołkami”. Natomiast anielskie motywy są stałym elementem materiałów marketingowych i słynnego pokazu mody VS.

Jednak od pewnego czasu feministki z całego świata dawały się we znaki jednej z najbardziej popularnych firm bieliźnianych. Według nich strategia marketingowa VS polega na uprzedmiotowianiu kobiet. Feministki zarzucały firmie Victoria’s Secret wprowadzanie nierealistycznych ideałów piękna.

Feministki buntowały się, że VS ich zdaniem tworzy produkty dla kobiet, jednak ewidentnie reklamuje je mężczyznom. W 2019 r. doprowadziły do tego, że główny oficer marketingowy Edward Razek, który wymyślił pokaz mody i słynne „aniołki”, złożył rezygnację ze swojego stanowiska.

New York Times donosi, że Victoria’s Secret postanowiła wyjść na przeciw stawianym zarzutom. Firma chce całkowicie zrezygnować z dotychczasowych strategii promocyjnych.

W najnowszej akcji reklamowej VS wezmą udział kobiety, które „są znane ze swoich dokonań a nie figur”. Najpopularniejszą z nich jest kapitan amerykańskiej reprezentacji kobiecej w piłce nożnej Megan Rapinoe. Kobieta jest znana z feministycznych poglądów. Rapinoe walczyła o to, aby piłkarki zarabiały tyle samo ile zarabiają piłkarze. Fakt ten mocno rozbawił kibiców, kiedy jej drużyna przegrała 5-2 towarzyski mecz z drużyną z Dallas złożoną z chłopców poniżej 15 roku życia.

Kolejną kobietą, która będzie promowała VS jest Paloma Essler. To modelka plus size, która współpracowała wcześniej z wieloma znanymi markami. Essler pojawiała się też w Elle czy Teen Vogue. Oprócz pracy jako modelka jest również aktywistką na rzecz większej inkluzywności świata mody wobec otyłych kobiet.

Firmę VS będą promować też ranspłciowe odoby. Będzie nim m.in. model i aktor z Brazylii Valentina Sampaio, modelka i uchodźca z Sudanu Adut Akech, fotograf Amanda de Cadenet, narciarka Eileen Gu czy aktorka Priyanka Chopra Jonas. Razem będą znane jako „Kolektyw VS”.

Te osoby będą również reklamować firmę w swoich mediach społecznościowych oraz doradzać, aby wspólnie wprowadzić nową definicję słowa „seksowny”. Martin Waters, który został szefem VS pod koniec zeszłego roku, powiedział NYT, że chce aby jego firma stała się globalnym adwokatem feminizmu.

- Kiedy świat się zmieniał my zbyt wolno reagowaliśmy. Musimy przestać zajmować się mężczyznami i zacząć zajmować się tym, czego chcą kobiety - powiedział Waters.

Victoria’s Secret została założona w 1977 r. Na początku składała się tylko z pięciu sklepów. Jednak po tym, jak sieć została sprzedana Lesliemu Wexnerowi w 1982 r. nowy właściciel doprowadził do jej ogromnego i szybkiego rozwoju. W swoim najlepszym czasieVictoria’s Secret miała ponad tysiąc sklepów.

Źródło: stefczyk, New York Times

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy