Polacy na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi z okazji Bożego Narodzenia planują przeznaczyć średnio 2 129 zł, czyli o 11 proc. więcej niż rok temu - wynika z badania „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.
„To więcej o 11 proc., czyli o ponad 200 zł, w porównaniu z kwotą, którą deklarowaliśmy rok wcześniej. Szczególnie widoczne zmiany dotyczą żywności, napojów oraz podróży. Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen. Na te same produkty, które kupowaliśmy w zeszłym roku, w tym trzeba przeznaczyć więcej" – powiedziała dyrektor w dziale konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte Anita Bielańska, cytowana w komunikacie.
Niemal połowa Polaków (47 proc.) ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu. Zakupy świąteczne wcześniej chce zrobić 38 proc. ankietowanych. Z kolei 35 proc. ograniczy wydatki na konsumpcję, zaś 32 proc. zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych, wskazano w materiale.
Niemal trzy czwarte badanych spędzi święta w domu, 23 proc. u rodziny lub znajomych, a 3 proc. w podróży po Polsce lub za granicą – dodała Bielańska.
Prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana w sklepach online (47 proc.). W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85 proc.). Kanały online będziemy wybierać przy produktach związanych z podróżami i spędzaniem czasu wolnego (71 proc.) oraz poszukując elektroniki (64 proc.) i zabawek czy książek (63 proc.). Preferowanym sposobem płatności nadal jest gotówka (30 proc.), najpopularniejszą formą online jest płatność kartą (15 proc.).