Polskie Linie Lotnicze LOT jeszcze niedawno znajdowały się na skraju bankructwa i z tego złego położenia wyprowadziły ją przede wszystkim dotacje z publicznej kasy. Dziś LOT z bankruta staje się inwestorem – w ciągu kilku miesięcy kupi niemal połowę akcji spółki Regional Jet. To krok w kierunku konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej.
"To pierwszy krok do konsolidacji rynku"
LOT chce nabyć 49% udziałów w Regional Jet przez kilka najbliższych miesięcy i prawdopodobnie transakcja zostanie sfinalizowana jeszcze przed końcem 2016 r. Dziś LOT podpisał w Tallinie umowę o strategicznej współpracy z narodowym przewoźnikiem lotniczym z Estonii – Nordica. Regional Jet to spółka-córka Nordiki.
- To pierwszy krok na drodze do konsolidacji rynku Europy Środkowej i Wschodniej przez LOT. Pierwsza tego typu współpraca dwóch przewoźników z regionu w innowacyjnym modelu biznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej – mówił prezes PLL LOT, Rafał Milczarski.
Od 19 listopada wszystkie rejsy Nordiki z Tallina będą odbywać się jako połączenia LOT. Ta inwestycja ma przynieść LOT-owi kilkaset tysięcy więcej pasażerów rocznie. Milczarski zapowiada, że transakcja nie pogorszy finansów polskiej spółki, a wręcz przeciwni – znacząco je poprawi. Nie ujawnia jednak na razie konkretnej wartości transakcji.
"Rozumiemy specyfikę regionu"
- W przeciwieństwie do zachodniej konkurencji rozumiemy narodową, historyczną oraz kulturową specyfikę regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy przekonani, że żaden z dumnych narodów żyjących pomiędzy Bałtykiem a Adriatykiem nie pozwoli sobie na utratę bezpośrednich połączeń lotnicznych do głównych ośrodków w Europie, wykonywanych pod marką narodowej linii lotniczej. LOT w innowacyjnym modelu współpracy oferuje synergię i wspólny rozwój, bez konieczności utraty narodowej tożsamości i jest to oferta skierowana też do innych przewoźników z naszego regionu – dodał prezes Milczarski.
Jeszcze niedawno PLL LOT znajdowały się na skraju bankructwa. Sytuacja w roku 2012 r. była dla linii dramatyczna, jednak dzięki wsparciu z dotacji publicznych już dwa lata później LOT stanął na nogi. Prognozowany zysk PLL LOT w tym roku ma wynieść ok. 150-200 mln zł.