Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone aż na 44 wyspach. Konieczność korzystania z promów, aby przedostać się z wyspy na wyspę, to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu, docelowo rozwiąże te problemy.
- Ogromne dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Tarcza ma 13,46 metrów średnicy i waży 280 ton. Wcześniej została zmontowana na powierzchni, przy szybie startowym. Już w marcu rozpocznie wiercenie tunelu pod dnem Świny - podano na swinoujscie.pl
#ŚwinoujścieBudujeTunel Dziś ogromne dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Tarcza ma 13,46 metrów średnicy i waży 260 ton. #PORR #Gulermak #Świnoujście #tunel #JanuszŻmurkiewicz #BarbaraMichalska pic.twitter.com/08sPq81mbR
— Miasto Świnoujście (@MiastoS) January 12, 2021
- Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy i opuszczono ją do komory startowej. Podobnie jak łożysko, które już wcześniej znalazło się w tunelu.
#ŚwinoujścieBudujeTunel #tunel #tunelpodŚwiną „Serce” maszyny jest już w komorze startowej! https://t.co/goZ4VynVXr pic.twitter.com/Bz01vqeqjt
— Miasto Świnoujście (@MiastoS) December 14, 2020
- Cieszę się, że wszystko odbywa się terminowo i zgodnie z planem. Z każdym dniem jesteśmy coraz bliżej chwili, gdy rozpocznie się wiercenie tunelu pod dnem Świny. Montaż całej maszyny ma zakończyć się w lutym – powiedział Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
- Maszyna Tunnel Boring Machine maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
- Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana – mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR.
- Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna TBM będzie ważyć 3120 ton -dodaje.
#Świnoujście #budowatunelu #ŚwinoujścieTunel Zobacz najnowsze zdjęcia lotnicze. https://t.co/0HoGRx244z #ŚwinoujścieBudujeTunel #tunel pic.twitter.com/7PfnjnyJ3j
— Miasto Świnoujście (@MiastoS) January 4, 2021