Tunel na „Zakopiance” praktycznie gotowy. Wiemy czyje będzie nosić imię [wideo]
Za niecały tydzień (12 listopada) nastąpi długo wyczekiwane otwarcie tunelu pod górą Luboń Mały na trasie S7 z Krakowa w stronę granicy ze Słowacją. Przeprawa ma nosić imię Marii i Lecha Kaczyńskich. Uchwałę w tej sprawie podjęła Rada Gminy w Jordanowie. Wcześniej o wskazanie patronów dla nowego tunelu zwróciło się do samorządowców Ministerstwo Infrastruktury.
– Zakopianka zyskuje bezpieczny tunel. To wzruszająca chwila dla każdego, kto wie i pamięta, jak trudna może być droga w Tatry. Jestem pewien, że dla tej części Polski to nie jest ostatnia wielka inwestycja. Czekamy na zakończenie budowy drogi do Nowego Targu i do Chyżneg. Dziękuję panu ministrowi za determinację w prowadzeniu tych ważnych inwestycji, powiedział kilka dni temu prezydent Andrzej Duda.
– Tunel na Zakopiance to jedna z wielkich inwestycji prowadzonych przez obecny rząd, które zmierzają do szczęśliwego końca. To kolejny dowód na to, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie boi się wielkich wyzwań związanych ze strategicznymi inwestycjami. To jeden z wielu tuneli, które powstają w Polsce. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań, dodał szef MI Andrzej Adamczyk.
Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.
Zakopianka to jedna z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Szczególnie duże natężenie ruchu na tej trasie występuje w okresie wakacji, ferii zimowych, a także podczas weekendów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z około 28 km drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, z wyłączeniem odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała, który wkrótce zostanie oddany do ruchu.
Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.
W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027.
Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m, to ponad 968,8 mln zł.
Zachęcamy również do zapoznania się z poniższym filmem, który w przystępny sposób przybliża obowiązujące zasady poruszania się w obiektach tunelowych.
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Najnowsze
"Będą stawiać zarzuty za nielubienie Tuska?!". Andruszkiewicz przestrzega przed cenzurą rządu 13 grudnia
"Chcemy odnowy starego kontynentu". Europejscy konserwatyści złożyli na ręce Ojca Świętego deklarację ideową
Niemcy dają zielone światło na umowę z Mercosur. Oni będą mieć z tego korzyści, a my tylko straty