Tunel na „Zakopiance” praktycznie gotowy. Wiemy czyje będzie nosić imię [wideo]
Za niecały tydzień (12 listopada) nastąpi długo wyczekiwane otwarcie tunelu pod górą Luboń Mały na trasie S7 z Krakowa w stronę granicy ze Słowacją. Przeprawa ma nosić imię Marii i Lecha Kaczyńskich. Uchwałę w tej sprawie podjęła Rada Gminy w Jordanowie. Wcześniej o wskazanie patronów dla nowego tunelu zwróciło się do samorządowców Ministerstwo Infrastruktury.
– Zakopianka zyskuje bezpieczny tunel. To wzruszająca chwila dla każdego, kto wie i pamięta, jak trudna może być droga w Tatry. Jestem pewien, że dla tej części Polski to nie jest ostatnia wielka inwestycja. Czekamy na zakończenie budowy drogi do Nowego Targu i do Chyżneg. Dziękuję panu ministrowi za determinację w prowadzeniu tych ważnych inwestycji, powiedział kilka dni temu prezydent Andrzej Duda.
– Tunel na Zakopiance to jedna z wielkich inwestycji prowadzonych przez obecny rząd, które zmierzają do szczęśliwego końca. To kolejny dowód na to, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie boi się wielkich wyzwań związanych ze strategicznymi inwestycjami. To jeden z wielu tuneli, które powstają w Polsce. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań, dodał szef MI Andrzej Adamczyk.
Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.
Zakopianka to jedna z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Szczególnie duże natężenie ruchu na tej trasie występuje w okresie wakacji, ferii zimowych, a także podczas weekendów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z około 28 km drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, z wyłączeniem odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała, który wkrótce zostanie oddany do ruchu.
Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.
W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027.
Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m, to ponad 968,8 mln zł.
Zachęcamy również do zapoznania się z poniższym filmem, który w przystępny sposób przybliża obowiązujące zasady poruszania się w obiektach tunelowych.