Trzy czwarte hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny
Tegoroczny sezon wakacyjny dobrze ocenia 77 proc. hotelarzy - wynika z opublikowanej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Wyniki hoteli poprawiły się w stosunku do lipca - dodano.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IGHP na początku września, w sierpniu br. wyniki hoteli poprawiły się wobec lipca, jednak są one słabsze niż w 2022 roku. W sierpniu zmniejszyła się grupa hoteli z frekwencją poniżej 30 %, a obłożenie powyżej 50 % zanotowało 78 % obiektów, w tym połowa miała wyższe niż 70 %.
Dodano, że obłożenia 30 % nie osiągnęło 13 procent badanych hoteli, natomiast wśród obiektów wypoczynkowych 97 % przekroczyło frekwencję 50 %. Obłożenia niższego niż 30 % nie zanotował żaden obiekt. Izba zaznaczyła, że poziom obłożenia hoteli był słabszy niż rok temu, a dla blisko połowy z nich (46 %) wskaźnik ten pogorszył się wobec sierpnia ubiegłego roku.
Wskazano, że podobnie jak w lipcu, spadek frekwencji hotele starały się rekompensować wzrostem średnich cen. Z ankiety wynika, że 3/4 hoteli podniosło je w stosunku do sierpnia 2022 r. Zaznaczono jednak, że nadal dla blisko połowy obiektów wzrost cen jest na poziomie albo poniżej wskaźnika średniej inflacji. Ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe miało 25 %.
Goście zagraniczni w sierpniu stanowili średnio 27 % w ankietowanej grupie hoteli.
Wskazano, że 77 % ankietowanych hotelarzy dobrze ocenia cały sezon wakacyjny, ale 40 % z tej grupy uważa, że wynik był poniżej oczekiwań. Sezon źle ocenia 7 % respondentów. "To lepsze oceny niż z poprzedniej ankiety na półmetku wakacji, które potwierdzają, że sierpień poprawił wyniki lipca" - uważa IGHP. Wskazano, że nieco lepiej tegoroczny sezon oceniają hotele wypoczynkowe niż biznesowe - odwrotnie niż miesiąc temu.
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 5-8 września br. wzięły udział 123 hotele ze wszystkich województw, z czego 72 % położonych jest w miastach. 27 % to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 %) to hotele liczące do 150 pokoi, 59 % ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 %, 25 % specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a 42 % łączy segment biznesowy z turystycznym.