Przejdź do treści
21:49 Wielka Brytania: Premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer rozmawiał przez telefon z prezydentem USA Donaldem Trumpem m.in. o wojnie Rosji z Ukrainą - poinformował w niedziele rzecznik Downing Street
Republika Republika zaprasza widzów na specjalny koncert kolęd z Kozłówki, z udziałem Prezydenta RP Karola Nawrockiego oraz Pierwszej Damy Marty Nawrockiej, Wigilia, godz. 20.00
Republika Dzieci w Libanie śpiewają najpiękniejsze polskie kolędy. Na koncert zapraszamy do Republiki w Boże Narodzenie o godzinie 20:00
Wydarzenie Telewizja Republika, województwo lubelskie i miasto Chełm zapraszają na "Wystrzałowego Sylwestra z Republiką". Wśród gwiazd m.in. Fun Factory, Kombi Łosowski, Bayer Full, Defis, Corona i Weekend. Zapraszamy 31 grudnia do Chełma i przed telewizory!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest korzystny dla Polski, ale nie dla Niemiec. I dlatego ma nie powstać?!

Źródło: portszczecin.pl

Urząd Morski w Szczecinie przygotowuje się do budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Ogłosił przetarg na wybudowanie nowego toru podejściowego. Wartość projektu wynosi 7,4 mld zł z czego 2,8 mld zł ma pochodzić z dotacji unijnych. Nowy tor wodny ma, co ważne, ominąć niemieckie wody terytorialne.

O budowę terminala apelują od lat środowiska spedytorów. "Emerytowany prezes C. Hartwig Jerzy Wójtowicz uważa, że jest miejsce na głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, zlokalizowanym między Gdańskiem i Hamburgiem. Cała inwestycje będzie opłacalna zarówno dla kraju jak i przedsiębiorców. Przekonuje, że terminal w Świnoujściu będzie atrakcyjny dla armatorów", czytamy w "Rzeczpospolitej".

Więcej szczegółów można znaleźć na stronie portszczecin.pl. "Port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespół portów i w 2019 r. obsłużył 32,2 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób. By dalej być nowoczesnym, konkurencyjnym i przyjaznym środowisku, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o projekcie GŁĘBOKOWODNEGO TERMINALU KONTENEROWEGO. Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową. Głębokowodny Terminal Kontenerowy przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU [jednostka pojemności używana w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - przyp. red.]", czytamy na stronie portszczecin.pl

Złoty, obok m. in. CPK, interes dla polskiej gospodarki!

Nie wszyscy jednak podzielają to zdanie. "Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to inwestycja, która nie przyniesie oczekiwanych korzyści. W branży ma powszechne wsparcie wynikające z jednostronnej oceny sytuacji dostrzegającej tworzone przez ten projekt szanse. Jednak takie ujęcie zupełnie nie bierze się pod uwagę zagrożeń i kosztów, a jest to ekstremalnie droga inwestycja, ponieważ konieczny jest nowy tor wodny ", wskazuje przedstawiany przez "Rzeczpospolitą", jako "ekspert rynku kontenerowego" Maciej Brzozowski. Pan "ekspert" jest "przy okazji" także przedstawicielem... Portu Hamburg.

Wszystko jasne?

Pilne: Port w Hamburgu stanowczo sprzeciwia się budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu. https://t.co/OBA0u8TkIn

— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) January 13, 2024
rzeczpospolita, portszczecin.pl, Twitter/Czaban

Wiadomości

Elon Musk pierwszym człowiekiem w historii. Decyzja sądu

Senator USA: Jeśli... postawiłbym wszystko na jedną kartę

Sankcje na hiszpańskie statki za blokowanie transportów broni do Izraela

Bruksela uzależnia członkostwo Mołdawii w UE od LGBT

Amerykanie koncentrują siły wokół Wenezueli. Teraz myśliwce

Pożar zakład masarski. W akcji 20 zastępów straży pożarnej

Kobieta staranowała auto przestępców. Włamywacze zamierzali obrabować jej dom

Matecki: nie zgadzam się na rozdawanie polskich paszportów "na skróty"

Sądy pod presją polityki. Ostre głosy w Republice o decyzji Sądu ws. Romanowskiego

Historyczny rekord. Chiny wykupują rosyjskie złoto

Łukasz Schreiber w szpitalu. Weronika Schreiber podzieliła się szczegółami

Metalowy boom bez precedensu. Inwestorzy rzucili się nie tylko na złoto

9-latek przetrzymywany przez Ukraińca. Trwają negocjacje, na miejscu są kontrterroryści

Poboży: głos prezydenta Nawrockiego ma prawo wybrzmieć w mediach publicznych

W Pakistanie doszło do uprowadzenia chrześcijanki w biały dzień

Najnowsze

Elon Musk pierwszym człowiekiem w historii. Decyzja sądu

myśliwce F-35

Amerykanie koncentrują siły wokół Wenezueli. Teraz myśliwce

Pożar zakład masarski. W akcji 20 zastępów straży pożarnej

Policja Los Angels

Kobieta staranowała auto przestępców. Włamywacze zamierzali obrabować jej dom

Matecki: nie zgadzam się na rozdawanie polskich paszportów "na skróty"

Lindsey Graham

Senator USA: Jeśli... postawiłbym wszystko na jedną kartę

transport morski - zdjęcie poglądowe

Sankcje na hiszpańskie statki za blokowanie transportów broni do Izraela

Bruksela uzależnia członkostwo Mołdawii w UE od LGBT