Afera w Lidlu. Rolnicy żądają kar, inspekcja wyjaśnia sprawę
Szynka z Hiszpanii sprzedawana w Lidlu z logo "Produkt Polski" rozwścieczyła rolników. Mówią o skandalu i wprowadzaniu konsumentów w błąd. Rządowa inspekcja rozpoczęła kontrole – informuje portal farmer.pl.
Afera o błędne oznaczenie wieprzowiny wybuchła po tym, jak rolnicy z Łowicza odkryli w sklepie Lidl paczkowaną szynkę pochodzącą z Hiszpanii, opatrzoną widoczną polską flagą i logo "Produkt Polski". Na etykiecie: kraj chowu i uboju – Hiszpania. Na froncie: symbol jakości sugerujący polskie pochodzenie. Zdjęcia i nagrania ze sklepów krążące w social mediach rozpaliły branżę i opinię publiczną.
Nieprawidłowości w jednym przypadku
W środowisku rolniczym wrze
– czytamy w serwisie farmer.pl, który dodaje, że frustracja jest tym większa, że rynek wieprzowiny w Polsce od miesięcy funkcjonuje na granicy opłacalności. Każdy sygnał o nieuczciwych praktykach w handlu dodatkowo podkopuje stabilność sektora.
Marcin Wroński, zastępca przewodniczącego ZZR Samoobrona w woj. kujawsko-pomorskim, skierował oficjalne zawiadomienie do Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, wnioskując o kontrolę wszystkich sklepów Lidl, w których mogło dojść do podobnych nadużyć. Według oficjalnego komunikatu IJHARS skontrolowała 46 sklepów Lidl w całej Polsce, nieprawidłowe oznakowanie wykryto w jednym przypadku, równolegle prowadzone są czynności u producenta zakwestionowanego towaru.
Lidl komentuje sprawę
W przypadku produktu Szynka wieprzowa doszło do pomyłki w oznakowaniu po stronie dostawcy. Skala problemu wynosiła około 0,2 proc., dlatego błąd nie został wychwycony podczas kontroli całego procesu pakowania i etykietowania oraz na kolejnych etapach dystrybucji. Zapewniamy, że zależy nam na pełnej przejrzystości i uczciwości wobec klientów, stąd po otrzymaniu informacji o nieprawidłowości, niezwłocznie rozpoczęliśmy procedurę wycofania towaru ze sklepów, aby nie wprowadzać klientów w błąd
– powiedziała redakcji farmer.pl Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR Lidl Polska.
Zgodnie z ustawą o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oznaczenie "Produkt Polski" może być stosowane wyłącznie dla mięsa od zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych w Polsce, a jeśli choć jeden etap procesu miał miejsce poza Polską – użycie logo jest niedozwolone. Za złamanie przepisów grozi kara do 10 proc. przychodu, nie mniej niż 1.000 zł.
Źródło: Republika, farmer.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X