Ministerstwo Edukacji i Nauki odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości polskiej edukacji. Sukcesywnie podejmuje kolejne działania i realizuje programy edukacyjne, aby zapewnić wszystkim uczniom w Polsce jak najlepsze możliwości rozwoju. Wprowadzając do szkół nowoczesne rozwiązania i innowacje daje możliwość atrakcyjnej i kreatywnej nauki, dostosowanej do wymagań współczesnego świata. Aby przybliżyć uczniom możliwości, jakie oferuje współczesna edukacja Ministerstwo przygotowało spot pt. „Szkoła przyszłości już dziś”.
Szkoła Przyszłości ma na celu jak najlepsze przygotowanie młodego pokolenia do wyzwań, z jakim mierzyć się będą we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świcie, związanym m.in. z transformacją energetyczną, w tym z rozwojem energetyki jądrowej, cyfryzacją czy powstawaniem na rynku coraz to nowszych branż. Aby ułatwić uczniom zdobywanie praktycznej wiedzy, Ministerstwo Edukacji i Nauki inwestuje w rozwój technologii w szkołach, zapewniając dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Wśród programów wspierających rozwój nowoczesnej edukacji i szkół przyszłości znalazły się m.in.:
„Laboratoria Przyszłości”, w ramach, których wszystkie szkoły podstawowe w Polsce, jak również polskie szkoły za granicą zostały wyposażone w drukarki 3D, mikrokontrolery, nowoczesne lutownice i studia nagrań, a także okulary VR, roboty, narzędzia techniczne, mikroskopy, teleskopy, sprzęt kulinarny oraz wiele innych rozwiązań umożliwiających innowacyjne nauczanie, za łączną kwotę 1,2 mld zł.
„Mobilne Laboratoria Przyszłości” składające się z kilku ekip nauczycieli, poruszających się po szkołach w Polsce specjalnie oznaczonymi busami i prowadzących bezpłatne zajęcia dla uczniów, łączące naukę z zabawą.
„Liga Robotów” konkurs promujący wśród uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej robotykę i nowoczesne technologie, a także wspierający umiejętność pracy w zespole.
„Aktywna tablica” to program skierowany zarówno do uczniów, jak i nauczycieli, wspierający rozwój kompetencji cyfrowych poprzez wykorzystanie nowoczesnego sprzętu takiego jak: kamery internetowe, słuchawki, mikrofony, czy tablety graficzne, na którego zakup MEiN przeznaczyło łącznie 336,58 mln zł.
„Strefy Odkrywania Wyobraźni i Aktywności” to ogólnopolska siec małych centrów nauki promujących ideę nauki poprzez eksperymentowanie. Docelowo w Polsce ma zostać uruchomionych 100 Małych Centrów Nauki SOWA, na które Ministerstwo przeznaczy łącznie 400 mln zł.
„Biznes i zarządzanie” to nowy przedmiot, którego celem jest rozwijanie kompetencji przedsiębiorczości wśród młodzieży, który od 2027 roku będzie można zdawać również na egzaminie maturalnym.
Jednym z filarów polityki Ministerstwa Edukacji i Nauki jest rozwój kształcenia zawodowego, w związku z czym oferta szkół poszerzana jest o kolejne zawody odpowiadające aktualnym potrzebom rynku pracy. Utworzonych zostanie również 120 Branżowych Centrów Umiejętności, które będą łączyły działalność szkół, uczelni wyższych oraz branż. Na utworzenie BCU Ministerstwo przeznaczy rekordową kwotę 1,4 mld zł.
Ministerstwo Edukacji i Nauki skupia się również na pielęgnowaniu wśród uczniów kultury i tradycji, a także poznaniu najnowszej historii Polski. W tym celu został utworzony m.in. program „Poznaj Polskę”, czy „Poznaj Polskę na Sportowo”, który finansowo wspiera wycieczki szkolne. MEiN na ten cel przeznaczyło już 192 mln zł. W szkołach średnich od września 2022 został utworzony nowy przedmiot „Historia i Teraźniejszość”, pozwalający uczniom zapoznać się z powojennymi dziejami naszego kraju i całego świata. W placówkach organizowane są również lekcje historii z wykorzystaniem okularów wirtualnej rzeczywistości. Dzięki filmom „Kartka z Powstania” oraz „Wiktoria 1920” uczniowie przenoszą się do historycznych wydarzeń Powstania Warszawskiego oraz Bitwy Warszawskiej. Do podstawy programowej wprowadzone zostały także dwie gry „Gra szyfrów” i „This War of Mine”, umożliwiające naukę w najatrakcyjniejszy dla wszystkich uczniów sposób. MEiN wspiera również organizacje pozarządowe. Utworzenie „Międzypokoleniowych Centrów Edukacyjnych” pozwala rozszerzyć ofertę zajęć pozalekcyjnych, które mają na celu budowanie więzi społecznych i rozwijanie współpracy międzypokoleniowej.
Ważnym zadaniem Ministerstwa jest dbanie o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny uczniów. Od września 2022 w szkołach dostępnych jest więcej specjalistów w tym pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych. W ramach akcji „WF z AWF” studenci Akademii Wychowania Fizycznego z całej Polski prowadzą zajęcia WF z dziećmi w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i edukacji wczesnoszkolnej, aby jeszcze lepiej przygotować się do pracy z młodzieżą w przyszłości. W roku szkolnym 2022/2023 w klasach I-VI szkół podstawowych został wdrożony program „Junior-Edu-Żywienie”, mający na celu kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych wśród dzieci. Natomiast program „Posiłek w szkole i w domu” ma na celu zapewnienie uczniom posiłku podczas pobytu w szkole. Na zwiększenie ilości stołówek szkolnych ministerstwo przeznaczy w latach 2019-2023 kwotę 200 mln zł.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznacza rekordowe środki na inwestycje i rozwój placówek oświatowych. Samorządy w całej Polsce otrzymały w ostatnich kilkunastu miesiącach 5,2 mld zł m.in. na budowę przedszkoli, sal sportowych i boisk, rozbudowę szkół oraz rozwój systemu opieki nad małymi dziećmi i uczniami. Po raz pierwszy wsparciem zostały objęte również niesamorządowe placówki oświatowe, które na swój rozwój w ramach programów „Inwestycje w oświacie” oraz „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania” otrzymały kwotę 140 mln zł. Ministerstwo wspiera finansowo także nauczycieli, poprzez systematyczne od 2016 roku podwyżki ich wynagrodzeń.
Zapraszamy do obejrzenia spotu przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki dostępnego poniżej!