Przejdź do treści
Strefa czystego transportu w Warszawie trafi pod obrady Rady Miasta. Co to oznacza dla kierowców?
Twitter.com

Po konsultacjach i dodatkowych analizach warszawska strefa czystego transportu, obejmie większy obszar niż pierwotnie zakładano i jednocześnie wprowadzi dodatkowe rozwiązania dla warszawiaków. Nowa propozycja SCT trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady Warszawy - poinformował stołeczny ratusz.

Pod koniec stycznia ratusz zaprezentował wstępny projekt strefy czystego transportu. Równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych, które trwały trzy miesiące. "Wpłynęło ponad 3 tys. uwag i odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian" - przekazał ratusz.

Uwagi zostały uwzględnione w nowym projekcie strefy. Przede wszystkim zastosowano ulgi z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe.

Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

"Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący" – powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

PAP, Twitter

Wiadomości

Farmaceuci alarmują: tysiącom polskich aptek grozi zamknięcie

Protesty, okrzyki „hańba!” towarzyszyły nadaniu tytułów doktora honoris causa UMCS Applebaum, Holland i Tokarczuk

Rychlik: wielu przedstawicieli Platformy mówiło w kampanii o niepełnosprawnych. W moim przekonaniu ich wręcz wykorzystywali

Mieszkańcy protestują przeciw gigantycznej farmie fotowoltaicznej

Donald Trump oczyszczony z zarzutów

Po decyzji o odrzuceniu sprawozdanie finansowego przez PKW - PiS składa skargę do Sądu Najwyższego

Szef "Sierpnia 80" mocno krytykuje Tuska ws. Zielonego Ładu

PKW zgłasza zastrzeżenia do sprawozdania finansowego Polski 2050

Ponad milion widzów oglądało wywiad z Karolem Nawrockim w Republice!

Karol Nawrocki w Sochaczewie: „Nie możemy zapominać o pracownikach terapii zajęciowej”

Afera prywatyzacyjna: sąd uniewinnił prawie wszystkich oskarżonych

Auto w płomieniach, kierowca spłonął

Tusk stawia na kandydata z porażką prezydencką na koncie

HIT!„Super Express” zrobił drugą sondę, bo wygrał Nawrocki. W drugiej... też wygrał

Błaszczak: „Telewizja Republika to najsilniejsze polskie medium”

Najnowsze

Farmaceuci alarmują: tysiącom polskich aptek grozi zamknięcie

Donald Trump oczyszczony z zarzutów

Po decyzji o odrzuceniu sprawozdanie finansowego przez PKW - PiS składa skargę do Sądu Najwyższego

Szef "Sierpnia 80" mocno krytykuje Tuska ws. Zielonego Ładu

PKW zgłasza zastrzeżenia do sprawozdania finansowego Polski 2050

Protesty, okrzyki „hańba!” towarzyszyły nadaniu tytułów doktora honoris causa UMCS Applebaum, Holland i Tokarczuk

Rychlik: wielu przedstawicieli Platformy mówiło w kampanii o niepełnosprawnych. W moim przekonaniu ich wręcz wykorzystywali

Mieszkańcy protestują przeciw gigantycznej farmie fotowoltaicznej