Stowarzyszenia "Tak dla CPK" zaprezentowało stanowisko dotyczące Projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy dla roku 2035. Publikujemy je poniżej.
Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) dla roku 2035. Stowarzyszenie “Tak dla CPK” wspiera wszystkie działania podejmowane przez władze publiczne w kwestii budowy i przebudowy polskiego systemu transportowego.
W zaprezentowanej wersji HRJ pomimo pracy włożonej w jego przygotowanie dostrzegamy mankamenty, które rzucają cień na ofertę kolejową przygotowywaną dla pasażerów.
Na pierwszym miejscu uwagę zwraca brak połączenia Centralnej Magistrali Kolejowej z Centralnym Portem Komunikacyjnym w dwa trzy lata po deklarowanej dacie otwarcia lotniska. Gdyby koncepcja ta miała się zmaterializować, mieszkańcy najbardziej zaludnionej części Polski musieliby podróżować do Centralnego Portu Komunikacyjnego komunikacją lotniczą bądź samochodową, ponieważ połączenie kolejowe traciłoby na swojej atrakcyjności. Brak połączenia Centralnej Magistrali Kolejowej z nowym lotniskiem negatywnie wpłynie na obsługę mieszkańców z województw śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Uważamy za konieczne zapewnienie bezpośredniego dostępu kolejowego do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie tylko z Warszawy i Łodzi.
Niepokój musi budzić również tendencja do pozbawiania miast niebędących stolicami województw dostępu do kolei dużych prędkości. Planowana linia “igrek”, co resort infrastruktury zapowiada, miałaby mieć wyższą prędkość docelową niż wcześniej planowano (ponad 300 km/h zamiast 250 km/h). Jednakże takie rozwiązanie spowoduje radykalne pogorszenie standardu obsługi kolejowej dla mieszkańców m.in. Kalisza i Sieradza. Podniesienie prędkości będzie skutkować ponadto wyższymi kosztami budowy i utrzymania nowych linii kolejowych, wykluczeniem udziału polskich producentów taboru z udziału w programie CPK oraz dłuższym okresem realizacji tego programu.
W polskich uwarunkowaniach przestrzennych opisane wyżej zwiększenie prędkości nie poprawi istotnie czasów przodrózy, wpłynie natomiast na istotne zwiększenie zużycia energii. Powyzsze przełoży się na koszty eksploatacji systemu i pogorszenie konkurencyjności cenowej kolei w stosunku do innych środków transportu.
Stowarzyszenie “Tak dla CPK” uważa, że rządowa zapowiedź kontynuacji programu CPK stanowi krok w dobrą stronę. Tak samo należy ocenić oparcie dyskusji na temat oferty dla pasażerów kolei w Polsce o Horyzontalny Rozkład Jazdy. Zaprezentowany model HRJ wskazuje jednak na zmiany w projekcie, które sprawiają, że będzie on służyć tylko mieszkańcom kilku największych aglomeracji w Polsce centralnej. Opowiadamy się za włączeniem do sieci kolejowej jak największej liczby średnich miast. Dlatego też zaprezentowane rozwiązania budzą poważne zastrzeżenia.