Ruszyła II linia warszawskiego metra. Hanna Gronkiewicz-Waltz: To jest moment historyczny
Podczas uroczystości otwarcia, prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz podziękowała mieszkańcom Warszawy, że przez trzy lata wytrzymywali wszystkie uciążliwości związane z budową metra.
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, która rano zachęcała na Twitterze do skorzystania dzisiaj z nowej II linii metra, powiedziała przed odjazdem pierwszego pociągu, że linia zmieni Warszawę. - Zmieni całą Warszawę, nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić - podkreśliła. - Na pewno zmieni się Praga, wiążemy z tym ogromne nadzieje - dodała.
Podziękowała też warszawiakom, którzy przez kilka lat znosili uciążliwości związane z budową. Podkreślała, że od niedzieli skróci się do kliku minut przejazd komunikacją miejską z jednej na drugą stronę Wisły.
Otwarcie ośmiu stacji, kolejne za kilka lat
Centralny odcinek II linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów. "Głosem" drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.
Jak poinformował Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent stolicy, w tej chwili trwa przetarg na budowę kolejnych trzech stacji w kierunku Targówka, Woli i Bemowa. - Liczymy, że do połowy roku ma szansę się rozstrzygnąć (przetarg - przyp.red), wszystko zależy oczywiście od pytań i ewentualnych protestów oferentów, którzy w tym przetargu startują - mówił wiceprezydent. Kolejne stacje maja powstać do roku 2019.
Opóźnienia od 2013 roku
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra. Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
W listopadzie ub.r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji "Rondo Daszyńskiego", do którego doszło 2 grudnia.
#Metro2 otwarte! #Warszawa pic.twitter.com/BdtXXlBTQj
— Tomasz Michalski (@chalski_m) marzec 8, 2015
Czytaj więcej: