Przejdź do treści
Prof. Marciniak o wyborach samorządowych: Im niższy szczebel, tym bardziej ukrywana jest partyjność
telewizja republika

– Im niższy szczebel, tym bardziej ukrywana jest partyjność. Dla sukcesu wyborczego lokalnych polityków ważne jest ukrywanie przynależności partyjnej – mówiła w wieczornych „Wolnych głosach” prof. Ewa Marciniak, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

– Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci często podlegają reelekcji. Dlatego też sama kampania samorządowa ma mniejsze znaczenie, niż osiągnięcia włodarzy. Ludzie nie interesują się bilbordami i hasłami wyborczymi, ale realnymi osiągnięciami tych włodarzy – wyjaśniała prof. Ewa Marciniak.

Zgodziła się z nią Barbara Stanisławczyk, publicystka i specjalistka ds. marketingu politycznego. Dodała, że dla Polaków kampania samorządowa rzeczywiście ma mniejsze znaczenie.

Prof. Marciniak przywołała badania, wedle których Polacy uważają, że mają większy wpływ na sprawy lokalne. – To oznacza, że Polaków interesuje, kto jest prezydentem, wójtem lub burmistrzem, ale paradoksalnie to zadowolenie z lokalnego włodarza nie sprzyja frekwencji wyborczej, która zazwyczaj jest niska – podkreślała.

Stanisławczyk zauważyła, że wybory lokalne często są pozapartyjne, ponieważ w społecznościach lokalnych coraz bardziej zauważalne jest zmęczenie ugrupowaniami politycznymi.

– Im niższy szczebel, tym bardziej jest ukrywana partyjność. Dla sukcesu wyborczego lokalnych polityków ważne jest ukrywanie przynależności partyjnej – zgodziła się z przedmówczynią prof. Marciniak. Politolog zauważyła jednak, że w dużych miastach następuje mobilizacja elektoratów. – Rozstrzygający jest ten elektorat, który chce głosować, ale nie wie na kogo, czyli niezdecydowani – stwierdziła.

– W wyborach lokalnych często głosuje się na osobę, którą się zna i widzi na żywo. Nie ma przekazu ekranu – zaznaczyła Barbara Stanisławczyk, dodając, że często głosuje się też na znajomych, co jest trudniejsze w wyborach parlamentarnych.

Zdaniem prof. Marciniak zauważyła również, że lokalnie nie działają wszystkie narzędzia marketingowe, ale działa tzw. marketing relacji. – Chodzi o utrzymanie lojalności elektoratu i na to są ukierunkowane działania marketingowe. Jest to rodzaj kampanii permanentnej – wyjaśniała politolog z UW.  

telewizjarepublika.pl

Wiadomości

Sensacje TVN i onet.pl wyssane przez sztuczną inteligencję. Pozew

Bez względu na wyborczy wynik Trump odmienił nasze myślenie

Na żywo z Grand Rapids: Ostatni wiec Donalda Trumpa

Ksiądz Lachowicz, brutalnie zaatakowany siekierą, nie żyje

Ukradli psa 8 lat temu. Jak udało mu się wrócić do właścicieli?

ONZ piętnuje działania Korei Północnej. Nie ma to znaczenia

Prezydent nakazał natychmiastowe uwolnienie 29 nastolatków, którym groziła kara śmierci

Myślał, że ma w ręku broń. Zabił czarnoskórego. Jaki będzie wyrok

Trump: idźcie i głosujcie. Świat będzie wam wdzięczny!

Neymar nie ma szczęścia. Powrócił po kontuzji. Zagrał pół godziny

Premier: będziemy traktować przemytników ludzi jak terrorystów

Kończy się najbardziej wyjątkowa kampania w historii świata

Chiny złożyły pozew przeciwko Unii Europejskiej

Nawrocki: ten rząd stawia wyżej esbeków niż tych, którzy walczyli o wolną Polskę. Fałsz ma się stać prawdą

Wizyta u dentysty wkrótce może być luksusem dla wielu Polaków

Najnowsze

Sensacje TVN i onet.pl wyssane przez sztuczną inteligencję. Pozew

Ukradli psa 8 lat temu. Jak udało mu się wrócić do właścicieli?

ONZ piętnuje działania Korei Północnej. Nie ma to znaczenia

Prezydent nakazał natychmiastowe uwolnienie 29 nastolatków, którym groziła kara śmierci

Myślał, że ma w ręku broń. Zabił czarnoskórego. Jaki będzie wyrok

Bez względu na wyborczy wynik Trump odmienił nasze myślenie

Na żywo z Grand Rapids: Ostatni wiec Donalda Trumpa

Ksiądz Lachowicz, brutalnie zaatakowany siekierą, nie żyje