Jak opisywaliśmy wczoraj w serwisie Telewizja Republika, producent wódki Extra Żytniej umieścił hasło reklamowe "Kac Vegas? Scenariusz pisany przez Żytnią" pod fotografią, która przedstawia ofiarę działań milicji i ZOMO z Lubina z 1982 r. Dzisiaj w sprawie użytego zdjęcia wypowiedziała się zastępczyni dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN Kamila Sachnowska.
Dzisiaj w sprawie zainterweniował Instytut Pamięci Narodowej, który oburzony reklamą, wysłała do producenta wódki Extra Żytniej, Polmosu w Bielsku-Białej, list wraz z materiami edukacyjnymi na temat Sierpnia 1980.
"W związku ze skandaliczna reklamą wódki „Żytnia”, jaka zamieściliście Państwo w serwisach internetowych pozwolę sobie wyrazić oburzenie z powodu wykorzystania zdjęcia dokumentującego wyjątkowo dramatyczny moment najnowszej historii Polski. Ponieważ w przeprosinach wyraziliście Państwo przekonanie, że jest to efektem Państwa – a również, jak sądzę, agencji reklamowej, z usług której korzystacie – całkowitej niewiedzy historycznej, dotyczącej polskiego Sierpnia 1980, pozwalam sobie przesłać materiały, które pozwolą Państwu zrozumieć, ze charakter pomyłki wykracza poza zwykły błąd, jaki po prostu może się przytrafić każdemu" – napisała zastępczyni dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN Kamila Sachnowska w liście opublikowanym na stronie IPN na Facebooku.
Sachnowska zachęciła też w swoim oświadczeniu autorów projektu oraz pracowników Polmosu do "skorzystania z materiałów zamieszczonych na stronach IPN", zamieszczając też adresy gdzie dostępne są te mateiały. "Na portalu edukacyjnym IPN pamiec.pl uruchomiliśmy specjalne okno SIERPIEŃ 1980, gdzie można znaleźć szereg materiałów, pozwalających uzupełnić brakującą wiedzę" – napisała zastępczyni dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN.
Zespół Extra Żytniej przeprosił za swój błąd, tłumacząc że umieszczenie zdjęcia w takim kontekście było wynikiem „niewiedzy".