Kliencie skarżą się na to, że sprzedawcy nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych. UOKiK wystąpił zatem do 25 przedsiębiorców prowadzących duże sieci handlowe z prośbą o wyjaśnienia. Konsument ma prawo porównywać ceny, zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową – czytamy w komunikacie UOKiK.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się z prośbą do 25 przedsiębiorców o wyjaśnienia w związku z często zgłaszanymi przez klientów praktykami zabraniania fotografowania cen produktów czy skanowania kodów kreskowych.
Jeśli chcesz porównać ceny w różnych sklepach i robisz w tym celu zdjęcie, lub masz zamiar sprawdzić, jakie składniki zawiera dany produkt i skanujesz telefonem kod kreskowy - masz do tego prawo!
Zdarza się, jednak że ochrona bezprawnie zabrania takich działań. Dlatego właśnie, 25 przedsiębiorców będzie musiało złożyć w tej sprawie wyjaśnienia.
- Sklepy nie mogą zakazywać takich praktyk. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje czy zdjęcia – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Pod koniec stycznia urząd wystąpił do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę. Wysłał też pisma do 11 innych przedsiębiorców, m.in. prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Ostrzega w nich, że zakaz fotografowania czy skanowania utrudnia konsumentom porównywanie cen. Może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku.
Na razie UOKiK prosi przedsiębiorców o wyjaśnienia. Chcemy się dowiedzieć, czy zdarzają się tam podobne praktyki, czy istnieją wewnętrzne regulaminy dotyczące fotografowania lub skanowania i czy w związku z zastrzeżeniami prezesa urzędu firmy zamierzają zmienić swoją politykę w tej kwestii - czytamy w komunikacie UOKiK.
Konsument ma w sklepie prawo fotografować ceny i skanować kody kreskowe. Zapytaliśmy 25 sieci handlowych, czy na to pozwalają. Pamiętaj, że jeżeli
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 22 lutego 2018
obsługa lub ochrona sklepu tego zabrania - łamie przepisy. Więcej o wystąpieniu #UOKiK w tej sprawie: https://t.co/vJL93MpiSm pic.twitter.com/CQPS7t9zO2