– PKP Energetyka S.A. to nie tylko gwarant sprawnego działania kolei w Polsce, ale przede wszystkim spółka o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego państwa – wskazuje Tomasz Poręba. Europoseł skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie sprzedaży spółki PKP Energetyka prywatnemu funduszowi, w której pyta o dopuszczalność tego typu transakcji.
Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku i zatrudnia ponad 7000 osób. To spółka infrastrukturalna dostarczająca energię dla sektora kolejowego w Polsce oraz zawiadująca sieciami przesyłowymi i dystrybucji. Usługi obejmują m.in. utrzymanie oraz modernizację urządzeń sieci trakcyjnej. Spółka zarządza siecią energetyczną, która jest jednym z elementów infrastruktury kolejowej.
W interpelacji Tomasz Poręba przypomina, że PKP Energetyka zarządza krytycznymi elementami systemu - jest właścicielem większości podstacji średniego napięcia, służących do przetwarzania prądu przemiennego na stały 3000 V, którym zasilane są pociągi. – PKP Energetyka jest w posiadaniu urządzeń, które w myśl przepisów i dyrektyw unijnych zaliczane są do elementów infrastruktury kolejowej i mają bezpośredni wpływ na prowadzenie ruchu pociągów. PKP Energetyka S.A. jest jedyną firmą w Polsce, która ma takie urządzenia w sąsiedztwie linii kolejowych – wskazuje europoseł PiS.
Tomasz Poręba podkreśla, że PKP Energetyka jest uwzględniona na liście MON obejmującej spółki istotne dla systemu obrony państwa.
– PKP Energetyka to ważne ogniwo w systemie energetycznym, który może mieć ogromne znaczenie w razie pojawienia się sytuacji kryzysowej. Oznacza to, iż spółka to nie tylko gwarant sprawnego działania kolei w całym kraju, ale bezpieczeństwa Polski. Dlatego też bardzo trudno jest wycenić jej wartość – tłumaczy europoseł PiS.
Poręba pyta Komisję Europejską, czy w świetle zapisów europejskiego prawa spółka o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa może zostać sprzedana prywatnemu funduszowi. Jednocześnie europoseł PiS pyta Komisję, czy taka transakcja może zagrozić pozyskiwaniu przez Polskę funduszy strukturalnych i europejskich na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej.