We wtorek oddajemy teren wykonawcom i rusza budowa zapory na granicy z Białorusią; prace zaczną się od wiercenia pali i ich betonowania w ziemi - poinformowała rzeczniczka Straży Granicznej por. Anna Michalska. Jak wyjaśniła, prace przygotowawcze trwają od pewnego czasu.
Zapora na granicy z Białorusią, o długości łącznie 186 km i wysokości ponad 5,5 m, ma być gotowa w czerwcu tego roku. Roboty budowlane, na które zakontraktowano 644 mln zł, wykonają firmy Budimex oraz konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex. Budimex postawi zaporę na dwóch odcinkach o łącznej długości 105,5 km, a Unibep - 80,7 km. Prace będą prowadzone równolegle na czterech odcinkach.
- Zgodnie z planem jutro rusza budowa zapory na granicy z Białorusią - powiedziała w poniedziałek PAP rzeczniczka Straży Granicznej. - Prace przygotowawcze trwają już jakiś czas, ale jutro, tak jak zapowiadaliśmy, oddajemy place pod budowę wykonawcom - dodała.
Czytaj: Kolejne prowokacje na granicy z Białorusią
Por. Michalska wyjaśniła, że wykonana została dokumentacja techniczna na pierwsze odcinki, czyli ponad 20 km. - Prace rozpoczynają się od wiercenia pali i ich betonowania w ziemi - podkreśliła.
- Jeszcze w tym tygodniu na miejscu budowy planujemy zorganizować spotkanie dla dziennikarzy - zapowiedziała rzeczniczka SG.
Zaznaczyła też, że równolegle w Siedlcach produkowane są stalowe przęsła. To podstawowe elementy zapory, które wykonuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Wartość umowy z konsorcjum to 589 mln złotych.
Czytaj: Wzrost ataków na granicy. Grupa cudzoziemców kilkukrotnie próbowała wtargnąć do Polski
Inwestycja - zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej, która weszła w życie 4 listopada - jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.
Koszt robót budowlanych i produkcji przęseł to 1 mld 233 mln zł. Kolejnym etapem będzie podpisanie umów dotyczących bariery elektronicznej. W Ocenie Skutków Regulacji do projektu wspomnianej ustawy koszt perymetrii oszacowano na 115 mln złotych.