Polskie meble zdobędą amerykański rynek? Projekt wspiera Polska Fundacja Narodowa
W dniach 13-21 października 2020 r. odbywają się największe targi meblowe w USA – w High Point w Karolinie Północnej. To szczególnie ważna edycja dla polskiego przemysłu meblowego, ponieważ po raz pierwszy na odwiedzających czeka narodowy showroom z ofertą 7 polskich marek: Benix, Black Red White, Gala Collezione, Raw, Szynaka Meble, Vzór oraz Zieta Studio. Powstał on w ramach projektu European Smart Design from Poland – wspólnej inicjatywy Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli oraz Polskiej Fundacji Narodowej. Otwiera to nowe, ogromne możliwości dla Polski – drugiego eksportera mebli na świecie, który ma szansę podbić rynek amerykański.
Miejski kompleks targowo-wystawienniczy w High Point może poszczycić się ponad 100-letnią tradycją handlu meblami w Stanach Zjednoczonych. Każdego roku gromadzi profesjonalistów, designerów, architektów wnętrz i handlowców ze wschodniego wybrzeża USA. High Point odróżnia się od ośrodków targowych w Europie tym, że wystawy są rozmieszczone w niemal 160 obiektach na terenie całego miasta (łączna powierzchnia wystawiennicza wynosi ponad 1,1 mln mkw.), a miasto żyje głównie z organizowanych dwa razy do roku wystaw poświęconych branży meblarskiej. Udział w tych targach ma ogromny potencjał biznesowy, ponieważ wydarzenie jest obowiązkową pozycją w kalendarzu osób decydujących o wprowadzaniu mebli do sprzedaży w amerykańskich sieciach handlowych.
Warto również pamiętać, że USA to ogromny rynek nie tylko w kontekście domów i mieszkań, lecz także biur, hoteli, restauracji oraz obiektów użyteczności publicznej. Amerykanie najchętniej importują meble drewniane, siedziska tapicerowane z drewnianymi ramami (w tym krzesła), meble drewniane do sypialni oraz kuchni. Takie produkty znajdują się w ofercie licznych polskich producentów. Aby jednak skutecznie mogły wejść na amerykański rynek, konieczne było podjęcie stosownych działań organizacyjnych i promocyjnych. Dialog z branżą wskazał, że kluczem jest organizacja narodowych stoisk na najważniejszych targach meblowych. Stąd też pomysł na wspólne stoisko i prezentację produktów polskich producentów podczas trzech edycji targów High Point. Pozwoli to na systematyczne budowanie relacji z partnerami biznesowymi i pozytywnego wizerunku polskiej branży meblarskiej.
– Wybraliśmy Stany Zjednoczone, bo to właśnie na tym rynku potrzebujemy zaprezentować firmy z Polski jako silną grupę – mówi Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. – To także nowy model promocji, który pozwala połączyć potencjał firm z budowaniem wizerunku Polski jako kraju oferującego markowe produkty.
– Uruchomienie projektu to wielki sukces branży meblarskiej i okazja do pokazania, że możemy skutecznie wchodzić na nowe rynki, łącząc siły i prezentując kompleksową ofertę polskiego meblarstwa – dodaje Tomasz Wiktorski, współautor koncepcji projektu.
– Kooperacja Polskiej Fundacji Narodowej z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Producentów Mebli to dosyć logiczna konsekwencja konieczności łączenia potencjałów dla efektywnego budowania silnej polskiej marki. Międzynarodowa współpraca gospodarcza to twórcze pole do działania dla zaangażowanego mecenasa, jakim jest Polska Fundacja Narodowa. Pragnę zauważyć, że wspólnie z awangardą branży meblarskiej wypracowaliśmy bardzo konkretny efekt – udział w kilku edycjach największych na świecie targów meblarskich na terenie kompleksu targowo-wystawienniczego w High Point w stanie Karolina Północna. Oczywiście jesteśmy przekonani, że finalnym efektem naszej współpracy będzie wzrost wartości produkcji sprzedanej i wzrost eksportu, międzynarodowe „usieciowienie” polskich producentów oraz zwiększone zainteresowanie polskim designem. Szczególnie możliwość promocji polskiego dziedzictwa i myśli meblarskiej sprawia nam, zespołowi Polskiej Fundacji Narodowej, niezmierną satysfakcję, ponieważ jesteśmy dumni z polskich projektantów nagradzanych na międzynarodowych konkursach wzorniczych. Potencjał biznesowy targów w High Point to unikatowa możliwość wzmocnienia rozpoznawalności polskiej marki, bezpośrednie dotarcie do decydentów gospodarczych i politycznych, analityków biznesowych, inwestorów, architektów, segmentów konsumentów itd. Innymi słowy, liczymy na skutki w krótko- i długofalowej perspektywie – mówi dr Marcin Zarzecki, prezes Zarządu Polskiej Fundacji Narodowej.
Ekspansji na rynku amerykańskim sprzyja nie tylko potencjał polskiego przemysłu, lecz także ogólna sytuacja rynkowa. – Dla sprzedawców w USA Polska stanowi znaczące, potencjalnie główne źródło zaopatrzenia. Od połowy lat 70. amerykańscy nabywcy mocno interesują się Azją, z której importowane są meble w dobrych cenach ze względu na niskie koszty pracy. Jednak wraz z dzisiejszą sytuacją geopolityczną na świecie krajobraz się zmienił. Polski rynek ma natomiast silne atuty, jakimi są styl mebli, cena, materiały, logistyka, obsługa dostaw i wartości, których szukają amerykańscy nabywcy. Tak więc czas jest sprzyjający. Amerykanie mają szansę zyskać źródło mebli, na którym mogą polegać – powiedział Jeff Holmes, amerykański specjalista w obszarze międzynarodowego rynku meblowego.
Narodowe stoisko z ofertą 7 polskich producentów mebli (Benix, Black Red White, Gala Collezione, Raw, Szynaka Meble, Vzór i Zieta Studio) czeka na odwiedzających przez 9 dni targów High Point Market – od 13 do 21 października.
O European Smart Design from Poland i udziale polskich firm w targach High Point można przeczytać więcej na stronie: http://pl.furniture/